Warhammer je ohromnou značkou s miliony fanoušků po celém světě. Původně pouze figurková hra simulující bitvy a menší šarvátky ve fantasy prostředí vznikla v roce 1983. Po čtyřech letech se přidala i varianta z daleké budoucnosti. Celá franšíza se rozrostla o nespočet knih, filmů, povídek, jiných her (deskových i videoherních) a narostla do ohromného provázaného světa popisující kdejakou drobnost a událost. Až na menší problémy vše dokázalo držet pohromadě a nerozporovat si, přestože za tvorbou světa stály desítky autorů. Nový zásah do zavedeného světa však fanoušky rozlítil. A to včetně Henryho Cavilla, který nedávno oznámil spolupráci na kinematografickém projektu z Warhammeru 40k.

Sci-fi varianta válečné hry je zasazena do reálií čtyřicátého milénia. Celý konflikt se tak dávno rozrostl do celogalaktického sporu. Fanoušci navíc mohli prozkoumat hloubku celé galaxie téměř od počátku vesmíru až po blízkou budoucnost, protože příběh se stále vyvíjí. Základní myšlenkou bylo vytvořit mnoho různých ras a frakcí, kde by všechny měly důvod spolu válčit, případně i spolupracovat. Zasazení do fiktivních historických reálií dokáže vždy dílo pozvednout, zvláště jde-li o dobrý příběh. Navíc je tak možné nalákat i nehráče, aby se o danou značku mohli zajímat a tím šířit reklamu. Není divu, že dnes má Warhammer 40k mnoho fanoušků i mimo deskoherní scénu.

Pochopitelně nejprozkoumanější je historie lidského impéria, které po svém technologickém pádu z nejvelkolepější a technologicky snad nejvyspělejší rasy v tehdy známém vesmíru kleslo na úroveň odpovídající spíše jakési středověké technologii, snažící se nově znovu vydobýt dávnou slávu, vojenskou dominanci a najít ztracené technologie. Celý tento proces pochopitelně zpomaluje zákaz umělé inteligence, kde se univerzum nejspíše inspirovalo slavnou Dunou. Kvůli důležitosti je technologie také obalena náboženským rozměrem, což celé umělecké a architektonické podobě lidského impéria přidává unikátní a nezaměnitelný vzhled.

Celé univerzum je natolik rozsáhlé, že pouhé probrání základních aspektů by vydalo na velmi rozsáhlý text popisující nejenom desítky hratelných frakcí samotného Impéria, ale také nepřátel v podobě svalnatých orků, eldarů přezdívaných fanoušky jako vesmírní elfové, jejich temnou variantu, chaosem, rasu tyranidů pocházející dokonce z jiné galaxie a mnoho dalších.

Rozsahu celého univerza může konkurovat svou rozsáhlostí snad jen Star Wars ještě před převzetím společností Disney, která celé rozšířené univerzum léta tvořené fanoušky označila nálepkou „možná,“ což současnou rozsáhlost tohoto vesmíru značně snížilo.

Že nejde jen o nějakou rychle zpatlanou příběhovou majonézu, dokazují i získaná literární ocenění.

Aby byli fanoušci motivováni setrvávat ve hře a dokupovat si další modely, tak jsou jim předkládány takzvané kodexy, soubory všech potřebných pravidel se zaměřením na konkrétní frakce. To je ovšem doplněno o mnohé příběhové dodatky rozšiřující známý vesmír nebo uvádějící věci do kontextu, čímž je možné do principů hry a rozsáhlých detailních pravidel proniknout snadněji.

Také se jedná o způsob, jak může Games Workshop stojící za touto značkou prodávat nové modely a tím udržet finanční tok stále v chodu.

HENRY CAVILL A CESTA OD ZAKLÍNAČE K WARHAMMERU

Mezi známé fanoušky Warhammeru patří mnoho slavných osobností, přičemž nejznámější a aktuálně nejvýznamnější je pochopitelně představitel filmového Muže z oceli i netflixovského zaklínače, tedy herec Henry Cavill. Ten je díky svým zájmům přezdívaný jako Král nerdů, což je mezi popkulturně smýšlející komunitou myšleno pochopitelně pozitivně. Herec se v komunitě proslavil především rolí zmíněného lovce příšer, legendárního Bílého vlka.

Při rozhovorech ohledně zmíněného bělovlasého zabijáka monster vždy hrdě prohlašoval, že krom Zaklínače je také velkým fanouškem Warhammeru. Hraje jej již od svých deseti let, včetně doprovodných koníčků jako malování vlastních figurek. Dokonce jeho nejoblíbenější frakcí jsou Adeptus Custodies, císařská stráž oděna do zlatých zbrojí.

Herec stále rozpracovaný seriál Zaklínač opustil a vydal se směrem k Warhammeru. Sice nevíme jistě, proč seriál v roli zabijáka monster opustil, ale dle zpráv pronikajících na veřejnost během natáčení i o prohlášení o oblibě předlohy dávají fanouškům jasnou teorii. Autoři seriálu si chtěli seriál přetvořit po svém, což dokazuje především druhá série odklánějící se od zdrojového materiálu skutečně silně, přičemž Henryho vize byla diametrálně odlišná. A tato neshoda a snaha Cavilla držet seriál blíže předloze posléze vedla k příliš rozdílné tvůrčí vizi. Představitel tak odešel po vypršení smlouvy, přičemž v následujících sériích jej má nahradit herec Liam Hemsworth.

Jelikož jde o ohromnou značku, měl streamovací gigant s celou značkou velké plány, ale nejnovější úpravy spíše naznačují, že se pouze dotočí seriál a tím se celý projekt uzavře, protože doprovodné seriálové počiny byly zrušeny.

PŘÍBĚHOVÉ POZADÍ Adeptus Custodies

Aktuální kauza se týká frakce Adeptus Custodies a jejich nových kodexů. Podobně jako v seriálu Zaklínač, tak i zde jde o změnu, která popírá zdrojový materiál, byť samotný kodex je zdrojovým materiálem. Ovšem Henryho rozhořčení nepramení ze změny jeho nejoblíbenější frakce, ale ze stejného důvodu, jaký irituje i ostatní fanoušky, tedy rozvracení zavedených reálií a tím zanášení nekonzistence do celé značky.

Z hlediska příběhového pozadí jsou Adeptes Custodies elitní skupina vojáků vychovaných a indoktrinovaných z řad šlechtických rodů a tvořících osobní stráž mystické entity nesmrtelného císaře lidstva. Jde tedy o nejelitnější lidskou bojovou sílu setrvávající většinu času v blízkosti pobytu císaře. Také se jim dostalo nejlepších genetických modifikací.

Oficiální popis říká: “Tito muži jsou moji bodyguardi, jejich životy jsou pro zajištění mé bezpečnosti. O jejich loajalitě vůči mně nebude pochyb. Já a jen já budu mít pravomoc nad nimi soudit. Žádného jiného velitele nebudou mít v bitvě ani ve službě. Nikdo je přede mnou nebude bránit a nikdo nebude bránit nebo brzdit jejich poslání. Tak je to nařízeno!

Z důvodů sahajících tisíce let zmapované historie si nemůže lidstvo dovolit modifikovat znalosti genetického inženýrství a samotný císař je s ohledem na svůj vegetativní stav ukotven na Zlatém trůnu a do politiky (natož technologického rozvoje) není schopen zasahovat.

Genetické modifikace vojáků zahrnují větší množství svaloviny, lepší vitální funkce, změnu funkce některých orgánů i jejich přidání. Jinými slovy jde o brutální zásah do fyziognomie lidského těla, který nezřídka končí smrtí. Procedura je navíc vytvořena samotným císařem ve snaze získat nejvyšší bojový potenciál s omezeními v podobě omezených zdrojů.

Mužské tělo má statisticky vyšší pravděpodobnost dosažení lepších sportovních výkonů než ženské, takže čistě z logického pohledu dává smysl, že geniální císař bez jakékoli jiné ideologie, než přežití lidstva za každou cenu, by volil nejlepší bojový potenciál.

Poslední dvě edice, tedy sedmá a osmá, však naznačovaly nesouhlas s touto ideu. Text této frakce byl upraven, kdy fráze “tito moji muži” byla nahrazena výrazem “tito moji bojovníci, což v angličtině vyjadřuje genderově neutrálnější prohlášení. Také věta, že se bojovníci berou ze šlechtických synů, byla změněna na děti. A že se jedná o "bratrství" se změnilo na "řád".

Nejnovější kodex Games Workshopu již tuto rovnopohlavní ideu potvrzuje, byť na počátku kauzy se jednalo jen o uniklý a neoficiální materiál. Prohlášení na síti X tvrdí, že ženy byly přítomny již v prvních deseti tisíc.

Dokonce padlo i prohlášení, že nejde o retcon, tedy přepsání dosud známých informací z daného univerza, ale že toto prohlášení podporují hromady důkazů. Oficiální obrázky, doprovodné dosud vydané knižní a komiksové materiály, videohry a ani herní modely však toto tvrzení nepodporují.

Navíc se Games Workshop rozhodl uchýlit k banování na svých sociálních sítích v případě, že někdo na tuto skutečnost poukázal. To vedlo i k něčemu, co lze nazvat Bojem o Wikipedii. Toto médium totiž oficiálně nikomu nepodléhá a byly zde upraveny informace ve shodě s novými prohlášeními. To se však fanouškům nelíbilo a informace se zase změnily na původní vyjádření, kde se jednalo o přímou citaci ze starších kodexů.

Jinými slovy vše ukazuje na to, že Games Workshop se pokusil přijít s přepsáním historie své dlouho udržované značky, což se pochopitelně fanouškům nelíbí.

Dokonce unikly na veřejnost zkazky, že herec Henry Cavill není s touto změnou natolik spokojen, že hrozí odstoupením od značky.

Dřívější kauza s přepsáním historie

Jak ale bylo naznačeno výše, nejde o první přepsání již napsané historie univerza uzamknutého ve věčném válečném konfliktu. S osmou edicí se totiž probudil do té doby hybernující primarcha Roboute Guilliman. Jde o populární postavu z konfliktu známého jako Horova hereze, kterou mapuje letos dokončená sága šedesáti čtyř knih.

Znovuprobuzený primarcha přišel s novými geneticky vylepšenými vesmírnými mariňáky a také odpovídající zbrojí. V tomto případě však nešlo zcela o novou věc, ale vědecký projekt, za nímž stojí jiný primarcha Belisarius Cawl. A který byl započat ještě v době Horovy hereze. Nicméně po nastalých událostech se většina primarchů na dlouho vytratila z událostí na celé milénium.

Z hlediska příběhu je samotné vylepšení vojáků i jejich nové zbroje těžko vysvětlitelný problém. Genetické štěpy, z nichž vesmírní mariňáci pochází, jsou geniálním výtvorem samotného Císaře, tedy nejvyšší bytosti v lidské historii. Hrabat se v jeho práci je tedy samotným impériem bráno jako hereze v očích všech jeho obyvatel. Schopnost jej vylepšit je poté hereze v očích fanoušků. Navíc jak bylo řečeno, v impériu se nové technologie nevynalézají, pouze znovu objevují. Nové zbroje jsou tedy problematicky vysvětlitelné, byť s dostatkem mentální gymnastiky lze i tuto věc přijmout.

Přesto tato kontroverze naštvala staré fanoušky, protože se jedná o nelogický krok a popření dosud zavedeného příběhu. Císař je dle zavedených znalostí entita značně přesahující inteligenci jakéhokoli jiného člověka.

Z praktického herního hlediska byly modely mariňáků v nových zbrojích větší, tudíž se pochopitelně prodávaly za vyšší cenu.

Nicméně kontroverze přilákala nové fanoušky. Oproti současné situaci šlo o přidání nového příběhu, který sice v určitém úhlu pohledu přepisoval dosud zavedené informace, ale pořád šlo o něco nového. Historie impéria je totiž zmapována velmi detailně, ale stále obsahuje dost bílých míst, aby bylo zachováno mnoho tajemství a stále bylo možné odhalovat různá tajemství. Aktuální kauza však doslova přepisuje známou a mnohokrát prozkoumanou historii. A to na základě moderního pohledu na rovnoprávnost.

KDO TAHÁ ZA NITKY?

Kauzu mapovalo mnoho článků, přičemž některé se nebály rozhořčení fanoušků zesměšňovat a tvrdit, že pouze misogynní arogantní lidé (volný překlad) mohou příchodem žen do Warhammeru 40k opovrhovat. To navzdory tomu, že ženy již své zastoupení mají v místech, kde to dle zavedeného příběhu smysl dává. Ženské představitelky se objevovaly jak v Imperiální gardě, což je ekvivalent standardní vojenské síly impéria rekrutované z obyvatel planet, tak v podobě fanatického řádu Sester ticha, řádu lovců čarodějnic v císařství nebo Sester bitvy schopné ve svých zářivých energozbrojích za doprovodu bojových chorálů a očistných plamenů ovládnout bojiště. 

Rozhodl se tedy Games Workshop popudit své fanoušky v čele s Henry Cavillem, který od Zaklínače přešel právě k nim? Zvláště když z produkce o Bílém vlkovi víme, že právě tento herec je schopen si dupnout a hádat se o snaze zachovat konzistenci vůči předloze?

S postupem času vypluly na povrch další informace, které naznačují rozepři nikoli s vlastníkem značky Warhammer, tedy s Games Workshopem. Podle dosavadních informací je ale nutno zdůraznit, že dle spekulací je za vším Amazon, který má Warhammer převést v seriálové či filmové podobě.

Druhý streamovací gigant je známý díky seriálům Hazbin Hotel, The Boys, Kolo času nebo třeba Prsteny moci. Všechny tyto projekty získaly značnou pozornost, některé kvůli své vlastní kvalitě či věrnosti předloze, jiné naopak kvůli nevěrnosti předloze. A to z důvodu takzvané woke propagandy. Tedy snahy dosadit rovnoprávnost pohlaví i etnik do tvorby i v případě, že nedává dané zařazení úplně smysl.

Kolo času je jedna z nejvlivnějších fantasy ság v historii, byť zrovna u nás není tolik proslavená. Zdejší svět má velmi bohatou historii a je obýván všemi možnými etniky. U některých postav je jejich původ velmi důležitou součástí příběhu. Amazon se však při tvorbě seriálu na tyto důležité a později stěžejní aspekty příběhu nedržel.

Z hlediska kvality převládá názor, že dokud se seriál držel předlohy, tak působil dobře, ale v okamžiku vytváření vlastního příběhu docházelo k značnému poklesu kvality. Tento názor byl rozšířen nezávisle mezi diváky znalé i neznalé původního díla, což o kvalitě seriálového zpracování ledacos prozrazuje.

Krom opakované propagace ženských Adeptus Custodies a bitvy o Wikipedii se žádná ze zúčastněných stran nevyjádřila, nicméně naštvaní fanoušci a youtubeři se k celé situaci snaží získat dostatek informací a hledají všude možně. Dle jejich práce to byla právě streamovací platforma, kdo tlačil na Games Workshop ve snaze získat ve svém projektu dámské zastoupení.

Games Workshop se tomuto zásahu do příběhu bránil, protože by to rozlítilo fanoušky a seriál by se tak stal propadákem. Proto se objevila myšlenka, že pokud se objeví Adeptus Custodies něžnějšího pohlaví již před seriálem, bude moci Amazon prohlásit, že vše je přece již dávno součástí loru a jakoukoli kritiku smést ze stolu.

To je ovšem vyvrcholení celého sporu, protože prvně měl Amazon chtít obě pohlaví i pro vesmírné mariňáky, což tedy Games Workshop údajně přesměroval na mnohem menší frakci.

Při jednoduchém pohledu lze tvrdit, že Games Workshop má právo se svou značkou dělat cokoli chce. Sláva značky však dlouhodobě upadá a mnoho hráčů dlouhodobě přechází k jiným válečným hrám. Kupříkladu Battletech stoupá na popularitě, přestože i tato válečná hra má své problémy. Především nedávný velký nápor ze strany přicházejících novohráčů byl pro značku šok, který nezvládla v takové míře, jakou by si vedení jistě přálo.

Tato válečná hra navíc podporuje 3D tisk figurek nebo dokonce kartonové modely, čímž se značně snižuje finanční bariéra pro vstup do tohoto ohromného a pravidlově náročného koníčku.

Nedávný úspěch seriálu Fallout ukázal obnovený zájem o značku, přičemž přilákal i řadu nových fanoušků. Klesající zisky ze značky Warhammeru nejprve vedly k postupnému zjednodušování pravidel a nově i k rozhodnutí, jak se vypořádat s finančně mnohem lépe postaveným Amazonem.

Mohlo by se zdát, že streamovací gigant s ohledem na své finanční zázemí má ve svém zájmu vytvořit úspěšný seriál. Zvláště pokud na sílu tlačená politická agenda vede ke kontroverzím a dlouhodobému úpadku zájmu o značku.

Na druhou stranu se snadněji shání sponzoři, což vede k snadnější návratnosti peněz i v případě neúspěchu seriálu. A kdyby náhodou seriál i uspěl, pak se jedná o dvojitou výhru. Na tuto skutečnost upozorňují samotné stanovy streamovacího giganta:

,,Establishing expectations for Amazon Studios and its creative partners, the Inclusion Policy covers four primary areas: Developing Stories and Characters, Hiring and Production, Reporting and Documentation, and Meeting Goals. The policy ensures meaningful visibility in Amazon Studios’ content and throughout all aspects of the production process — both in the stories being told and the people hired to tell them. The policy includes specific goals for Amazon Studios productions, including:

  • Each film or series with a creative team of three or more people in above-the-line roles (Directors, Writers, Producers) should ideally include a minimum 30% women and 30% members of an underrepresented racial/ethnic group. This aspirational goal will increase to 50% by 2024.
  • Casting actors whose identity (gender, gender identity, nationality, race/ethnicity, sexual orientation, disability) aligns with the character they will be playing.
  • Aiming to include one character from each of the following categories in speaking roles, with minimum 50% of these to be women: LGBTQIA+, person with a disability, and three regionally underrepresented race/ethnic/cultural groups. A single character can fulfill one or more of these identities.
  • Seeking at least three bids from vendors or suppliers on productions, one of which must be from a woman-owned business and one from a minority-owned business.

Pay equity across casting, behind the camera staff and crew, and for vendors and suppliers."

V jejich dílech musí být zastoupeny rasové a etnické skupiny minimálně z 30 %, přičemž letos by tato hodnota měla stoupnout na 50 %, což je dáno jak pro herce, tak i neviděný personál jako režiséři, scenáristé a producenti.

Herci musí hrát role v souladu s jejich sexuální identitou.

Do řečnických rolí je nutné zahrnout ženy i lidi z méně zastoupených etnických skupin, přičemž minimálně 50 % musí být ženy. Z toho pochopitelně výrokovou logikou vyplývá, že muži jsou upozaděni, protože musí mít buďto úplně rovné zastoupení, anebo budou ženy převládat, dle stanov nikdy muži.

Tyto podmínky jsou pochopitelně stanoveny, aby veřejně deklarovaly snahu získat dobré ESG skóre, tedy Environmentální, Sociální a Governance, neboli udržitelné investování. Tedy skóre ukazující, jak se každá z firem vypořádává s udržitelností a etickými otázkami. Mimo jiné tedy i zastoupení žen ve společnosti. Nebo třeba i to, jak často jejich projekty vytváří debaty o LGBT problematice či globálním oteplování.

Čím vyšší má společnost skóre, tím větší je pravděpodobnost na investování od některých velkých investičních společností. V tomto případě lze tedy vidět snahu investovat do Amazonu právě z důvodu jeho prosazování této ideologie.

Velké společnosti starající se o tabulkové vyjádření DEI (Diversity, equity, and inclusion), tedy diverzitu, rovnost a začlenění, si tak mohou odškrtnout morální položku ve svém seznamu dobrých skutků za rok. Bez ohledu na skutečnou pomoc s danou problematikou.

Investoři

V tomto případě se jedná o investory BlackRock, Vanguard a State Street, což jsou tři největší finanční podporovatelé Amazonu. Všechny tyto společnosti se starají o ESG i DEI ukazatele.

Největším z nich je pro streamovacího giganta Vanguard, který vlastní 712 milionu akcií, což představuje asi 6,9 % z jejich celkového objemu. Větším akcionářem už je pouze Jeff Bezos, zakladatel společnosti.

BlackRock vlastní téměř 595 milionů akcií představujících 5,8 % z celkového objemu.

State Street s vlastněním přibližně 336 milionu akcií získalo z celkového objemu zhruba 3,3 %.

To představuje dohromady 16 % celého objemu, což představuje skutečně významné investory. A jelikož ti se starají především o DEI a ESG, tak to vede k tomu, že se Amazon nejen řídí těmito normami, ale především je aktivně a veřejně propaguje.

Stejné investory lze také najít u Games Workshopu.

Tento finanční kolos tedy vede ke strachu z nezískání finančních prostředků pro samotnou existenci projektů, ať již jde o seriály, případně něco jiného. A firmy raději (lidově řečeno) ohnou hřbet. A to i navzdory vědomí, že tím budou fanoušci popuzeni a odejdou ke konkurenci.

Polemika na závěr

Slavné úsloví tvrdí, že “Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly.” Snaha eduakce veřejnosti ohledně moderních i historických společenských problémů je jistě dobrý úmysl. Ovšem provedení, které se neštítí přepisovat historii, je dlouhodobě považováno za kontraproduktivní, přičemž samotná historie obsahuje nespočet ukázek dopadů těchto kroků. A to jak s ohledem na historický kontext, tak se stále zřetelnější politickou agendou, jež se nestará o nic jiného, než o svůj vlastní názor.

Již jen dokumentární Kleopatra od Netflixu ukázala silnou rozladěnost široké veřejnosti, kde politická agenda převládla historické znalosti a kontext. Navíc arogance režisérky tehdy vedla k značnému rozčarování egyptské populace, která se o historickou přesnost zajímá. A navzdory akademickým vyjádřením se pod komentáři domorodých Egypťanů objevovala prohlášení, jako že by daní lidé měli odcestovat domu a nezůstávat v Egyptě. Takový přístup popírající historické i společenské znalosti působí v konfrontaci s velkou hromadou důkazů směšně.

Lidé pochopitelně vnímají uměleckou tvorbu a historické reálie rozdílně, ovšem díla, která si neudržují vnitřní logiku, jsou o poznání méně atraktivní, protože příběhy v nich se jednoduše neřídí logikou a nelze je nijak předvídat, ani brát jakékoli náznaky budoucího příběhu vážně. Vždy samozřejmě záleží na zpracování a konkrétním kontextu.

Fallout i Hazbin hotel ukazují, že přijít s něčím podobným v sériích, které tento problém neřeší, může být produktivní a fanoušky dobře přijímané. Nepříliš dobře přijímané Prsteny moci i Kolo času zase nabádají fanoušky k opatrnosti ohledně obliby některé ze známých značek.

A The Boys jakožto parodie a kritika superhrdinského žánru a společnosti je prostě tím, čím je.

Jelikož jde o čerstvou kauzu, teprve čas ukáže, zdali Henry Cavill u projektu zůstane nebo podá nějaké prohlášení, případně jestli kvůli tvůrčím rozporům nebude projekt zrušen. A také s ohledem na upadající zájem o značku Warhammer, zdali se tato pověstná poslední kapka podepíše dlouhodobě na ziscích Games Workshopu negativně. Nebo naopak pozitivně.