Cílem spousty deskových her je krom zábavy přinést i nějaký jedinečný zážitek. Nicméně s rozvíjející se zásobou konkurenčních titulů je to stále těžší a těžší. Proto vznikly i tituly, které jsou uzpůsobeny na pouhé jedno, případně několik málo zahrání. Kouzlem zážitku je právě objevování nových mechanismů, příběhu nebo třeba komponent a i jejich ničení a znehodnocování. Těmto hrám se říká legacy. Pochopitelně existují i metody, jak si takovou hru snadno zahrát opakovaně, ale kouzlem je právě objevování nových věcí. Hra Oath: Kroniky říše a vyhnanství se snaží zkombinovat jedinečnost každého herního zážitku a zároveň přinést znovuhratelnost. Díky oznámení českého vydání se z této hry stal jeden z nejočekávanějších titulů vydavatelství Fox in the Box v poslední době.

Deskové hry typu legacy jsou určeny k omezenému počtu hraní. Důvodem je ničení komponent během hry, ale odměnou je jedinečný a neopakovatelný zážitek ze hry. V některých případech je druhé hraní podobné, jako dostat do ruky hlavolam a zkusit jej vyřešit již se znalostí řešení. Není ani výjimkou, že se na herní komponenty lepí samolepky, případně se dokonce popisují a trhají karty. Hrám tohoto typu jde především o jedinečnost zážitku. Ne vždy jsou samozřejmě techniky takto drastické a často je lze různě obejít, aby byly hry vícekrát hratelné.

Oath se snaží o něco podobného. Hráči poté, co dohrají hru, uloží všechny komponenty do schránky a vítěz přidá i něco navíc, čímž bude zážitek v další hře rozdílný. Tím se mohou zpřístupnit a znepřístupnit některé oblasti, ale také se mohou měnit podmínky výhry. Aby byl zážitek z jakéhosi vývoje světa úplný, tak bude možné dokoupit kroniku pro zápis jednotlivých partií. Tím je možné vytvářet skutečnou kroniku říše.

Díky tomuto unikátnímu mechanismu není nutné udržovat stejnou herní skupinku, přesto je jedinečnost zážitku i znovuhratelnost stále na vysoké úrovni.

Za vytvořením hry stojí známý deskoherní designer Cole Wehrle, který stojí za tituly jako Pax Pamir a legendární Root. Pax Pamix je hra z rodiny Pax, které jsou známy jako složitější historické hry. A právě tento autor si dal za cíl udělat tu nejpřístupnější z nich, ale stále na první pohled Pax. U hry Root byl pak záměr ještě ambicióznější, vytvořil tudíž tu nejvíce asymetrickou hru na trhu. Každá z herních frakcí se hraje úplně jinak. A to včetně bodování a využitelností jednotek. S hrou Root sdílí Oath také ilustrátora Kyle Ferrina.

Oath je tedy dalším počinem autora, který chtěl k žánru přistoupit po svém a přinést něco zajímavého, nového a jedinečného. A dle ohlasů komunity a dychtivých ohlasů vyhlížejících příchod české edice se zdá, že se to tomuto titulu povedlo.

Hra je koncipována pro jednoho až pět hráčů, kteří mohou být v rolích Kancléře, Občana nebo Vyhnance.

V první hře začínají všichni hráči jako Vyhnanci, pouze jeden hráč hraje jako Kancléř. Teprve během hry se mohou někteří z hráčů stát Občany, případně dokonce samotným Kancléřem. Role v této hře se mohou přelévat a vytvářet tak unikátní situace.

Hra se na první pohled může zdát jako jeden Kancléř proti všem ostatním, ale to není pravda. Samozřejmě se jedná o velmi silnou roli, ale každý hráč hraje sám za sebe. Proto je třeba dávat si pozor na všechna křehká spojenectví, protože jedna šikovně využitá zrada umí zcela zvrátit výsledek hry.

Konec hry je však poněkud neobvyklý a ne každému hráči vyhovuje. Sám tvůrce hry jej popsal tak, že hra je na pět kol a poté mohou následovat bonusová kola. Na konci každého kola od pátého dále se hází kostkou a s postupujícími koly se i zvyšuje šance na zakončení hry.

Provedení hry je na vysoké úrovni. Herní plán není v kartonovém provedení, ale hráči rovnou dostanou playmat, tedy herní plán, který se dá rozvinout. Dřevěné komponenty jsou nezvykle masivní. Krom toho je v balení hry na dvě stě unikátních karet, celkem přes sto dřevěných komponent. Do hry se dostane vždy jen část možných území, relikvií a jiných herních komponent, proto je znovuhratelnost velmi vysoká. Díky tomu by měla být každá hra unikátní.

K začátku roku by se do prodeje měly dostat i luxusnější komponenty. Prvním jsou kovové mince a resinové žetony knih představující tajemství. Jako další dokoupitelnou komponentou bude kronika pro zapisování všech postupů, tedy i možnost si po několika hrách pročíst, co vše se v říši stalo.

Krom toho bude možné na začátku příštího roku dokoupit i další deluxe komponenty v podobě resinových žetonů knih a kovových mincí. 

Hra si za dobu, co je na českém trhu, vydobyla poněkud rozporuplná hodnocení. Jsou hráči, kterým se úplně nelíbila, ale také takoví, kteří si ji nedokáží vynachválit. Nicméně o jejích kvalitách může mluvit i ocenění od Charles S. Robets Awards, což je taková obdoba Oskarů pro válečné hry. Zde si odnesla ocenění hra roku 2021 v kategorii válečná hra se sci-fi nebo fantasy tématem.