Hráči sběratelské karetní hry Magic the Gathering již mohli navštívit mnoho nejrůznějších světů. Naposledy se jednalo o futuristicky vyhlížející cyberpunkový svět Nové Kamigawi. Nově se hráči vydají také do světa, který je stylizován do vzhledu budoucnosti, byť tentokrát spíše té retro sci-fi budoucnosti. Vydáme se totiž do ulic Nové Cappeny, které jsou vybudované v architektonickém stylu Arc Deco, čímž svým vzhledem silně evokuje romány Jule Verna, případně třeba herní sérii Bioshock.

Městu dnes vládnou zločinné rodiny. Ty jsou po herní stránce reprezentovány vždy trojicí barev. Spousta karet v edici tak pro svůj plný potenciál vyžaduje alespoň tři barvy many. Tím edice trochu připomíná kdysi vydaný blok Alara, která byla podobně náročná na barevnou manu a odkud se pojmenování jednotlivých trojbarev vepsalo do hráčského jazyka.

Traduje se, že město vybudovali andělé, přičemž po vybudování Staré Cappeny byli tito poslové světla zrazeni démony a zanechali po sobě pouze tajemnou magickou substanci zvanou Halo. Podivná duhová kapalná látka nesmírného magického potenciálu. Páni démonů ji využili proti Phyrexiánům, po novém nepříteli rozpínajícím se multivesmírem, a páni démonů zmizeli také.

Nové mechaniky

Každé rodině náleží jedna mechanika, kolem které se karty daného gangu točí. Stejně tak je možné získat commander balíčky z této edice, které odpovídají jedné z těchto zločineckých rodin.

OBSCURA - NADANÍ KOUZELNÍCI

Tato zločinná rodina se vyznačuje kombinací barev černá, bílá a modrá (pro tuto kombinaci se používá označení Esper) a představují talentované kouzelníky a čaroděje specializující se na nejrůznější klamy a iluze. Vytváří scénáře, kterými manipulují pro vlastní prospěch. Komunikace se záhrobím a proroctvím jsou jejich denním chlebem. Pokud se ve městě něco stane, oni událost předpoví a uloží do svých archivů. Také shromažďují Halo, což není u tajemných čarodějů ničím překvapivým.

Z hlediska mechanik je jejich hlavní dovedností Connive. Tato schopnost umožní hráči líznout si kartu a následně nějakou zahodit. Pokud se nejednalo o zemi, tak bytost, která tuto schopnost vyvolala, získá posilující +1/+1 žeton. Pochopitelně v případě vyšší hodnoty u Connive si hráč lízne víc karet, přičemž jich také víc zahodí. Bytosti tak mohou růst do zajímavých parametrů.

Některé potvory navíc zajímavým způsobem interagují s hrobem. Pokud se v odhozených kartách nachází různé vyvolávací ceny, tak získají různé bonusy.

Mechanika Connive

MAESTROS - ELITNÍ VRAHOVÉ

Tato rodina představuje umělce a vrahy v barvách modré, černé a červené (mezi hráči se pro tyto barvy užívá slovo Grixis). Krom jejich snahy o uměleckou činnost, ať již v oblasti běžného umění či vražd, se jedná i o vášnivé sběratele. V jejich sbírkách je mnoho artefaktů ze Staré Cappeny.

Jejich identifikační schopností je Casuality. Pokud hráč vynáší kartu s touto schopností, tak může obětovat bytost se silou odpovídající hodnotě schopnosti, případně i vyšší, a následně sesílanou kartu zkopírovat. Většinou se jedná o jednorázová kouzla, ale možnost klonování přes obětování bytostí se objevuje i na bytostech nebo dokonce na sférochodci. V případě legendárních bytostí oplývající touto schopností ztratí klon legendární status, díky čemuž je možné mít na stole originál i kopii.

Mechanika Casuality

Riveteers - destruktivní dělníci

Příslušníci této zločinecké gildy pochází z rodu řemeslníků a stavitelů, co postavili ještě Starou Cappenu. Barvy jsou černá, červená a zelená (čemuž se přezdívá Jund). Jedná se o gang zakládající si na loajalitě, ale který se nebojí dělat při svých akcích značný rozruch. Jejich oblíbenou zbraní jsou kladiva, různé nýtovačky a podobně orientované zbraně.

Schopnost Blitz umožňuje seslat potvoru za jinou manovou náročnost výměnou za to, že když bytost zemře, její vlastník si lízne kartu. Seslaná bytost získá haste a zemře na konci kola. Díky tomu je možné s ní ihned útočit, případně aktivovat její dovednosti a zaskočit tak soupeře.

Mechanika Blitz

CABARETTI - PÁRTY MONSTRA

V barvách červené, zelené a bílé (tedy Naya) lze nalézt druidy a bardy ještě ze Staré Capenny, kteří jsou hybatelem všemožných oslav a festivalů. Také diktují trendy hýbající elitami města. Po městě mají ty nejlepší hotely, restaurace a taneční sály, přičemž jejich oslavy jsou vyhlášené. Používají starodávnou magii pro ovlivňování mínění mas, zatímco si udržují na veřejnosti domnělou svatozář.

Jejich klíčovým slovem na kartách je Alliance. Pokud je na stole bytost s touto schopností, tak získá nějaký bonus při příchodu jiné bytosti do hry pod nadvládou stejného hráče. Tedy od balíčků točících se kolem této mechaniky lze očekávat spoustu karet, které tvoří nadpočet bytostí ve formě tokenů.

Mechanika Alliance

BROKERS - DÉMONIČTÍ PRÁVNÍCI

Pětici zločineckých rodin uzavírají barvy zelené, bílé a modré (což je označováno slovem Bant). Jedná se o démonickou právnickou firmu zabývající se všemi formami světských sporů. Jelikož se tito právníci objeví u všech větších potyček téměř okamžitě, mají poměrně špatnou pověst. Nehledě na jejich drsnější vyjednávací metody. Také věří v proroctví, že tajemná substance Halo jednou vyschne.

Jejich schopností jsou žetony štítu. Tyto žetony fungují tak, že znegují první příchozí zranění, případně efekt zabití bytosti, tedy jedna ochrana před libovolným efektem s nápisem "destroy".

Mechanika Shield counter

Krom těchto schopností přiřazených mafiánským rodinám se objevuje mnoho dalších mechanik. Jednou z navrátivších je Hideway. Hráč si lízne počet karet o hodnotě schopnosti a poté jednu vyřadí ze hry. Při splnění specifických podmínek daných kartou je možné tu odstraněnou zahrát bez nutnosti placení many.

Také se vrací vehikly, protože co by to bylo za mafiány bez drahých aut. Jedná se o artefakty, které se za vyčerpání bytostí s dostatečnou silou změní dočasně samy na bytosti.

Nový typ bytostí "citizen" tedy občan, je také odkazován na mnoha kartách. Ty získají sílu za počet bytostí tohoto typu.

Každá z rodin má i jeden zajímavý cyklus bytostí. Každá z nich jde z ruky poslat mimo hru a propůjčit jedné z vynesených zemí možnost produkovat jednu ze tří příslušných barev. Také je možné kartu v pozdější hře zahrát. Zajímavý způsob stabilizace manového portfolia, které pouze stojí tempo, nikoli kartu.

Stylizace Nové Cappeny

Při pohledu na umělecké vyobrazení této sféry jsou vidět vysoké budovy v architektonickém stylu Art Deco, plus i stylizaci připomínající staré gangsterské filmy. Obyvatelé nosí obleky, jsou zde klobouky, ale také zbraně. To je pro tuto karetní hru poněkud neobvyklé. Střelné zbraně se v tomto univerzu vyskytují velmi zřídka. Pravda, objevily se v dávné minulosti a poté párkrát u pasu na Innistradu, ale jinak se Wizards of the Coast dlouhodobě vyhýbají vyobrazování čehokoli, co připomíná moderní zbraně. Luky, kuše a další věci jsou pochopitelně zcela přijatelné. V této edici byla tato politika poněkud upozaděna a je možné tak najít nejen pistole, ale i automatické zbraně nápadně připomínající samopal Thomson.

Podobné pozlátko se snaží udržovat i unikátní umělecký styl alternativních vyobrazení karet.

PHYREXIE

Phyrexiáni jsou zde reprezentováni pouze jednou kartou, nemají zde tedy tak velkou presenci, jako tomu bylo například v minulé edici. Představitelem tohoto staronového nepřítele je červený prétor Urabrask. V příběhu však vystupuje jedna další postava, jejíž kartu v edici nenajdeme. Tezzeret, známý také pod nedávno získaným zvučným přízviskem Zrádce masa. Obě tyto osobnosti mají zajímavý příběh.

Nová Phyrexie se objevila na světě dříve známém jako Mirrodin, kde postupně rostla a sílila skryta před zraky všech, dokud nezískala dostatek síly na pohlcení a ovládnutí této sféry. Každé barvě many velel právě jeden prétor, přičemž Phyrexie získala s ohledem na barvu many jisté charakterové vlastnosti. Největším překvapením zde byl právě Urabrask reprezentující ohnivou manu. On a jeho přisluhovači se zastavili uprostřed boje a zcela začali ignorovat původní obyvatele, kteří si tak mohli vydechnout a dokonce poblíž těchto Phyrexianů hledat i bezpečná útočiště. To žádná jiná barevná mutace Phyrexie neumožnila.

Tezzeret je sférochodec, který se spřáhl s Phyrexiány. A právě díky němu jim pravděpodobně bylo umožněno navštěvovat i jiné světy. Tento nepřítel je znám především díky spojování svých organických těl s mechanickými, případně vytváření zcela strojových forem života. Právě díky tomu získal své přízvisko Zrádce masa.

Tyto dvě velké osobnosti však spolu spolupracují. Více se dá najít samozřejmě na stránkách Wizard of the Coast, kde je celý příběh rozepsán, ale zdá se, že Urabrask nesouhlasí se současným vládcem a sjednotitelem Phyrexie, bílou prétorkou Elesh Norne. Sférochodec se jí také děsí a sám je pod téměř neustálým dohledem. Tezzeret je velmi ambiciózní, je tedy otázkou, jaké jsou jeho skutečné plány, ale oblíbené rčení "Nepřítel mého nepřítele" rezonuje ve vztahu těchto dvou osobností pravděpodobně velmi silně.

Všichni prétoři získali svou kartu během války o Mirrodin. Při druhém cyklu vydání jsme již viděli tři, tudíž zbývají dva. Černá prétorka Sheoldred a poté bílá Elesh Norne, která od svého posledního vydání prošla největší změnou, zesílila a stala se vládkyní této nebezpečné rasy.

Panují teorie, že během následujících dvou edic získáme obě prétorky. Následuje totiž edice Dominaria, což je planina, kde tento nepřítel svedl svou první válku. Dále nás čeká Válka bratrů, což svým názvem odkazuje na válku Dominarie s Phyrexií. Zdali jsou tyto teorie pravdivé se dozvíme do konce roku.