Chladný kov chodeb pohlcoval slabé světlo svítilen. Výstražné osvětlení jen slabě dokreslovalo obrysy spletitých chodeb. Zvuk kroků se rozléhal daleko, ale spolu s ozvěnou se vracelo šramocení vycházející z útrob ventilačního systému. Kapitán věděl, co musí udělat, jen si nebyl jistý, jestli to zvládne. A především, nebude-li ho to stát víc, než je ochoten dát. Věděl také, co slyší v potrubí, znal ty věci z hlášení a před pár minutami viděl stín jedné ve světle ze strojovny. Rozhodl se tedy vydat jinou chodbou a doufal, že bezpečnější. Došel až do laboratoře. Ve světle běžících počítačů uviděl dalšího člena posádky. Nevěděl, jestli to jeho druh ví, nebo ne, ale na tom nezáleželo. Člen posádky číslo čtyři nesměl tuto misi opustit živí. Ale jak toho dosáhnout, když v použití zbraně, kterou držel, mu bránil behaviorální čip? Musel být chytrý a samozřejmě potřeboval přežít...

Představení série Nemesis

Desková hra Nemesis je proslulá atmosférou, která by se dala krájet. Kdo zná film Vetřelec, má jasnou představu, co může od hry očekávat. A to přestože tvůrci nedostali na univerzum této vesmírné entity autorská práva. Na druhou stranu, díky tomu nebyli svázáni jen dokonalým tvorem majícím místo krve kyselinu, ale mohli v případných rozšířeních popustit uzdu své fantazii. A ač je hra Nemesis již nějakou dobu dostupná díky vydavatelství MindOK i v češtině, teprve v posledních pár dnech se na pulty obchodů dostala hra Nemesis: Lockdown.

Obě hry jsou si velmi podobné, protože Nemesis Lockdown je samostatně hratelné rozšíření. Je tedy kombinovatelné jak s původní hrou, tak k rozšířením původní Nemesis v podobě nových druhů nepřátel i dodatečných postav. Ten nejpatrnější rozdíl u obou dílů je, že Nemesis se odehrává na vesmírné lodi, zatímco Nemesis: Lockdown na základně na Marsu. Jelikož jde o hru založenou na stavebních kamenech předchozí hry, přidává pár pravidel a možností, které celkový zážitek ze hry činí komplexnějším. Přesto jsou si hry natolik podobné, že vlastníkům původní hry nemusí být úplně po chuti investovat znovu do již de facto vlastněné hry a případnou investici je tak třeba zvážit. U potenciálních nových vlastníků pak může rozhodnout nikoli kvalita hry, ale zasazení. Přece jen, prázdná rozpadající se loď plující vesmírnou prázdnotou a obydlená krvelačnými monstry, má jinou atmosféru než opuštěná základna na planetě, na jejímž povrchu se sice pohybovat dá, ale bez zásob kyslíku jen po omezenou dobu.

Nemesis

Hra Nemesis je ryzím zástupcem her spadajících do kategorie ameritrash. Tyto hry, spíše než kompetitivní záležitostí, jsou atmosférickým, případně příběhovým zážitkem. Někdy je tak snaha dodat hráčům skutečně silný herní zážitek natolik motivační, že může paradoxně některým hráčům zážitek ze hry i ubrat. To ale není myšleno jako negativum. V mnoha ameristrashových hrách, přičemž Nemesis není výjimkou, může hráče potkat smrt. Pokud k tomu dojde k začátku partie, tak vyřazený hráč již nemá moc jak hru ovlivnit a buďto se musí zabavit jinak, nebo si užít příběh, který se před ním odvíjí a kterého byl chvíli součástí. Na druhou stranu, tato skutečnost přidává rozhodnutím na vážnosti a umožňují tak hráčům více procítit nebezpečí, kterému budou čelit.

Hra Nemesis je určena pro jednoho až pět hráčů, přičemž k dispozici je celkem šest hratelných postav. Všechny začínají v hybernatoriu, kde po dlouhém letu vesmírem trpí dočasnou ztrátou paměti a na podlaze leží další tělo, pravděpodobně potenciální šestý člen posádky.

Během průzkumu lodi při každém přesunu z místnosti do místnosti se hodem kostky kontroluje, z jakého směru přichází hluk. Za předpokladu, že v daném směru již jeden žeton hluku byl, tak se objeví vetřelec. Tyto zvuky nepředstavují hluk samotných hráčů, ale zvuky ozývající se z lodi.

A teprve poté, co se objeví první vetřelec, tak si každý z hráčů vybere jeden ze dvou dostupných úkolů. Osobní vyžaduje určité okolnosti, za nichž postava přežije. Například musí loď mířit k zemi, případně je třeba mít ve vlastnictví vejce vetřelce, je třeba vyslat signál, postava musí mít v držení určitý počet předmětů a zároveň se vystřelit v záchranném modulu. Nebo korporátní, který vyžaduje vyřazení hráče s konkrétním číslem, případně nějakou alternativu, například být poslední přeživší. Tato alternativa je pojistkou proti tomu, kdyby si hráč vylosoval své vlastní číslo.

Aby ale vyřazení spoluhráčů nebylo příliš snadné, tak proti nim nelze podnikat přímé akce. Nelze tedy třeba vzít zbraň a prostě stisknout spoušť. Nicméně vypuštění kyslíku z hořící místnosti, byť v ní stále někdo je, to již přímá akce není.

Hra je řízena kartami, přičemž každý z hráčů má balíček odpovídající jeho povolání. Čím více akcí během svého kola hráč provede, tím bude zranitelnější vůči případným pozdějším útokům monster. Je tedy třeba provádět své akce s rozvahou.

Krom toho ve hře lze najít vše, co by hráč od sci-fi hororu mohl očekávat. Tedy únikové moduly, porouchané motory, požár, nákazu mimozemským parazitem a nebo třeba výbavu v podobě granátů, pistolí i plamenometů.

Nemesis Lockdown

Nemesis: Lockdown se odehrává po prvním díle, kdy vesmírná loď Nemesis doputovala na Mars a po delší karanténě členů posádky se zde začaly dít divné věci. Krom větší mapy je zde jeden z výraznějších mechanismů světlo. Nejenže je snazší bojovat na světle, což je skrze herní mechanismy reprezentováno jinými kostkami, ale i zdejší nepřátelé s tímto mechanismem operují. Místo ekvivalentu vetřelců zde máme rasu zvanou Temnolovci. Již jejich název napovídá, že právě světlo hraje v jejich chování významnější roli. Jinak se jedná v podstatě o kopii původních nepřátel z původní Nemesis. Dalším mechanismem, s nímž postavy pracují, jsou znalosti. Každá z postav se bude snažit o vetřelcích zjistit jejich slabiny. A budou-li mít dostatečnou úroveň znalostí, bude možné tyto věci v boji s nepřáteli využít.

Krom samotné hry Nemesis: Lockdown vyšlo i rozšíření Nemesis: Lockdown - Chytridi a doplňky. Krom nového typu nepřátel v podobě podivných hub jsou zde doplňky umožňující hrát novou iteraci hry i s rozšířeními Karnomorfové, Psychonauti, případně s postavami z Aftermath. Hra přece jen obsahuje nové mechanismy, proto je třeba některé z postav a mechanismů upravit, aby hra hladce probíhala. Z toho důvodu není možné postavy a vetřelce z Nemesis: Lockdown použít v původní hře, naopak to možné je.

Rozšíření Karnomorfové

Toto rozšíření přidává do hry novou rasu založenou na rychle rostoucích organismech, které dokonce mohou způsobit i mutaci u samotných postav hráčů. Tyto potvory rostou doslova před očima, tedy pokud na hráče zaútočí zdejší ekvivalent larvy, tak se nakrmí a hned vyroste do své další evoluční fáze. A tak dál až po nejvyšší stupeň. Dokonce největší vývojový stupeň tohoto organismu je tak velký, že se nevejde do servisních šachet. A tak jen tak neuteče a je třeba se s ním skutečně vypořádat, případně prostě utéct. Výhodou ale je, že tento tvor zvaný Sekáč se může ve hře objevit jenom jednou a po jeho zničení je zcela vyřazen ze hry.

Karnomorfové jsou schopni jíst mnoho věcí. Krom samotných hráčů, jak již bylo zmíněno, tak i menší příslušníky svého druhu, případně mršiny a mrtvoly, vejce... prostě vše z organického materiálu. A aby toho nebylo málo, zabít Karnomorfa není jasné vítězství, protože se rozpadají na svou druhou ze čtyř vývojových fází. V případě třetí fáze nazývané Masodravec se po jeho smrti objeví druhý vývojový stupeň zvaný Belhal a také žeton mršiny. V případě Sekáče se jedná rovnou o dva Belhaly a žeton masožravce.

Jak vidno, nejedná se o jednoduché nepřátele, s nimiž by se dalo jen tak vypořádat. Navíc se jedná o rychle mutující organismy. A pokud by měly získat slabinu, jako je tomu u jiných slušných vetřelců, tak zde získávají výhody.

Hra přináší také zajímavou dynamiku, kde je dobře vidět, jak jednotliví nepřátelé postupně rostou a díky tomu se jen tak nestane, že by se z šachet v druhém, případně třetím kole, ze všech možných druhů vynořila královna s nutnou touhou přerovnat hráči jeho bazální orgány.

Rozšíření Psychonauti

Psychonauti přináší další druh zážitku, protože tito vetřelci zde... nejsou. Tito nepřátelé vyvolávají iluze, halucinace, slyšiny a pracují s psychikou jednotlivých hráčů. Aby se to dalo správně zpracovat, tak zde je stupnice psychického stavu, jak jednotliví hráči postupně propadají šílenství.

S postupující degradací psychické stability se mohou u postav projevovat i takové libůstky jako pyromancie, rozbíjení místností a další podobně podpůrné akce.

Jelikož tyto nepřátelé zde nejsou, tak jim nevadí ani zavřené dveře, protože prostě projdou zdí. Na druhou stranu, pokud se psychonaut dostane do místnosti bez hráče a zároveň nebude nikdo ani v sousední místnosti, tak nepřítel zmizí. Konec konců, on tam nikdy ani nebyl.

To také znesnadňuje zkoumání slabin těchto nepřátel. Po nepřátelích nezůstávají žádné mršiny. Ale lze do laboratoře jako vzorek pozvat postavu s dostatečným šílenstvím.

Rozšíření Aftermatch

Toto rozšíření přináší nové postavy. Žetony postav z původní hry se přidají mezi žetony vetřelců a hráči je tak mohou potkat. Když budou mít štěstí, tak dokonce i naživu. Krom toho přidává rozšíření další sadu tajných úkolů a přidává několik herních režimů, aby se znovuhratelnost hry zvýšila.

Shrnutí

Hra Nemesis je velmi silný atmosférický zážitek, na nějž budou hráči ještě dlouho po dohrání vzpomínat. Zážitky, kdy se musíte proplížit hořící místností kolem slintajícího vetřelce a pokusíte se ukrýt v hybernatoriu, zatímco váš zrádný kapitán se snaží o totéž u únikových modulů a vy jen doufáte, že loď nestihne shořet, že motory budou funkční, že loď letí správným směrem a že ta larva, co na vás zaútočila, vám do žil nevstříkla smrtelnou infekci. Jen pro zajímavost, toto je můj skutečný zážitek ze hry a dostala mne larva.

Herních módů je také více. Krom semi-kooperativního režimu a případných kombinování jednotlivých her a rozšíření lze obě Nemesis hrát jak zcela kooperativní zážitek, tak i tak, že první vyřazený hráč převezme roli za vetřelce. Zde i pomůže, pokud tento hráč nebude chtít za vetřelce za každou cenu vyhrát, ale spíše distribuovat ten správný herní zážitek hráčům tak, jak by to zvládl dobrý Pán jeskyně v Dračím doupěti.

A kdo by deskovým hrám tolik nefandil, zvláště těm větším, tak i tato hra se dočkala videoherní podoby.