Představte si komiks, který reaguje na to, jak ho čtete. Nebo film, který se odehrává tak rychle, jak ho chcete sledovat. Obojí spojuje technologie komiksové platformy NANITS comics, revoluční systém pro vytváření a čtení komiksů, který doteď nemá ve světě své obdoby. Což se ukazuje být jak jeho požehnáním, tak jeho prokletím zároveň. Předběhly NANITS dobu? Na tuhle otázku se pokusíme najít odpověď.

Na počátku všeho byl filmový střihač Robert Kaločai a jeho sen o vlastním sci-fi blockbusterovém filmu. Problém je, že o něčem takovém můžeme v našich luzích a hájích vážně leda jen snít. V naší regulérní české filmové produkci o žánrovky téměř nezakopnete, a ačkoliv žijeme v době dostupné filmařské techniky i pro normální smrtelníky a indie scéna žije, natočit si na koleni blockbuster je stále utopie.

A tak se zrodil nápad vyrobit si interaktivní komiks. K tomu byl do začátku potřeba ještě kreslíř. Toho Robert našel v Michaelu Petrusovi, když při své odpolední facebookové prokrastinaci zakopl o jeden z jeho obrázků. Byl to ten správný mainstreamový styl kresby, který si pro svůj projekt představoval, a tak vzniklo jádro týmu, který se nakonec rozrostl až do nějakých třiceti lidí. Potřeba byli totiž i programátoři, hudební skladatelé či ruchaři.

Díky téhle partě tak mohl obživnout Robertův vysněný svět NANITS. Ten funguje jako tech-demo pro tuhle platformu a zároveň jí dal jméno. A také je to svět, díky kterému jsem si na tenhle projekt v tuhle dobu vzpomněl. Proč?

Inu příběh NANITS začíná v blízké budoucnosti, kdy světovou populaci začne decimovat vysoce nakažlivá choroba Flua, na kterou neexistuje lék. Když už to vypadá, že lidská civilizace nadobro vymře, přijde čínská korporace NFO se zázračnou sloučeninou jménem NANITS, která dokáže vir léčit se 100% úspěšností. NFO ale neskončí jen u toho. V průběhu let postupným tweakováním téhle nano-robotické vychytávky dokáže lidské tělo do jisté míry i modifikovat, augmentovat a to podobným způsobem, jako to funguje například v BioShocku nebo Deus Ex. A v tomhle světě, pojmenovaném NANITS: Chronicles, se odehrávají hned tři dějové linie: CES 2177, Underground a Dark World.

CES 2177 je hlavní dějová linie, odehrávající se ve vzdálenější budoucnosti, kdy jsou NANITS běžně používaná služba, fungující na subskripčním modelu, stejně jako třeba Netflix. Jen místo sledování Stranger Things umožňuje svému odběrateli například zpomalit, zastavit či zcela vyléčit rakovinu. Záleží kolik si zaplatíte. Hlavní hrdinka Nia, pocházející z kolonie Marzu, se tu zamotá do konspirace, která ohrožuje nejen ji, ale i všechny obyvatele Země. Vesmírné lety, konspirace nadnárodních korporací - klasické scífko.

Underground sleduje detektiva Frinkla v jeho honbě za dealery levnější a méně kvalitní kopie Nanitů. Jedna taková dávka navíc stála život jeho ženu, a tak je celý tenhle případ velice osobní. Přestřelky, augmenty a špína. Je to takový fajn kyberpunk.

Dark World se odehrává v době hlavního propuku nákazy Flua a je to postapo se vším, co k tomu patří. Podobně jako v The Last of Us jsou zde ghetta, kde pod vojenským dohledem živoří nenakažené zbytky lidstva. Mimo ně panuje naprostá anarchie a jediný ctěný zákon v těchto pustinách staré civilizace je zákon silnějšího.

Co je značně k vzteku, je fakt, že žádná z těchto linií zatím není nijak uzavřená a všechny končí solidním cliffhangerem, což ale zase až tolik nevadí a po drobné technologické odbočce vám povím proč.

Co že je na NANITS comics tolik revolučního? Asi jste si už mohli všimnout, že se tenhle komiks čte trochu jinak, než jsme zvyklí. Na rozdíl od papírového komiksu, nebo klasické čtečky komiksů, jako je například ComiXology, nemají komiksy v NANITS stránky. Celým příběhem se tu proscrollujete, což tvůrcům dává netušené možnosti. A to je jenom jedna z možností, na které systém staví. Pak tu máme možnost rozvrstvení jednotlivých obrázků a tím vytvoření iluze třetího rozměru. Komiksy jsou plně ozvučené, hudba je navíc responzivní, takže reaguje na dění v panelech. Hudbu navíc doplňují i ruchy a zvukové efekty. V komiksu se můžete i libovolně vracet. Máte tedy vážně pocit, jako byste “četli film”. Není to tedy komiks, jak ho známe, ale do jisté míry úplně nový formát. Není to ani komiks, ani film, je to něco mezi tím.

No, a proč že není až takový problém neuzavřenost příběhu? Čtečka obsahuje spoustu dalších komiksů od dalších různých českých i zahraničních tvůrců. Za zmínku rozhodně stojí třeba Bratrstvo krve od Františka Kotlety. Původní román byl nejprve převeden do klasického komiksu a nyní ho lze číst i v naniťáckem formátu.

Předběhly tedy NANITS dobu? Možná. V lednu totiž autoři přišli o značnou část svých investorů a veškerý vývoj je tak u ledu do doby, dokud se nenajdou investoři noví. To se zatím jeví jako problém, neb dle informací na webu projektu jsou potenciálně noví investoři k tomuto inovativnímu systému spíše skeptičtí.

Platforma nicméně běží dál a stávající nabídka komiksů je více než slušná. S měsíčním subskripčním poplatkem za 34 korun, což je něco málo přes euro? Rozhodně to zkuste. Něco mi říká, že teď na to budete mít spoustu času.