Česká deskoherní vydavatelství se primárně soustředí na překlad a vydávání cizích deskovek. Tato metoda má pár výhod, například prověření deskovek řadou jiných hráčů. Vydat vlastní a novou hru je v mnoha ohledech riskantní krok. Vyžaduje to mnoho úsilí a důvěry v samotné dílo. Nicméně na tohle pole se rozhodlo vstoupit i vydavatelství TLAMA games s mafiánsky laděnou karetkou Cosca od Vaška Loufka.

Koncept hry představuje výměnu moci v mafiánské rodině. Starý Don umírá a zbylé rodiny chtějí přebrat vedení nad celou organizací. Toho lze dosáhnout pochopitelně získáním dostatečné podpory.

Sedm herních kol představuje týden do volby nové hlavy rodin. Jedna partie pro tři až pět lidí by se měla odehrát pod padesát minut.

Karty v herní oblasti představují lokace zobrazující herní akce a především mafiány, o které budou hráči v jednotlivých kolech bojovat. Ti následně poskytují nejenom body potřebné pro výhru, ale také bonusové akce. Ovšem jejich věrnost není stálá. Hráči mohou loajalitu soupeřových karet získat, čímž si přisvojit jejich bonusy. A to například novými kostkami.

Těmi je tvořen celý herní systém, jenž zahrnuje i boje o loajalitu. Kostkami se však nehází, ale jsou přímo nastavovány hráči na jednotlivé akce. Tato volba je činěna za zástěnou, půjde tak o taktické rozhodování spojené s trochou taktizováním.

Symboly na kostkách umožňují získávat žetony peněz a pistolí, případně si lze pistole za peníze kupovat, žádat umírajícího Dona o laskavost nebo třeba bojovat o ulice. Některé akce se vyhodnocují nezávisle na soupeřích, ale třeba souboj o ulice přinese bonus jen hráčům s největším počtem těchto symbolů.

Důležité je zvážit, jaké akce chce hráč provádět, protože po jejich vyhodnocení budou hráči bojovat o loajalitu mafiánů. Ti se přikloní k tomu, kdo provedl jimi požadované akce. Ovšem pokud se o jednoho mafiána popere víc hráčů, tak přijde na řadu přesvědčování. A to utrácením žetonů peněz, případně i pistole. Přesvědčování za pomocí zbraní je třikrát účinnější.

V plné kráse se deskovka objeví na blížícím se Essenu. Hráči by se jí pak měli dočkat v prvním čtvrtletí příštího roku. Do té doby je možné sledovat hru na končící kampani Gamefoundu, kde je možné se podívat na trailery i videa v angličtině, včetně podrobného prostudování pravidel.

Cíl kampaně je nastaven na 3000 eur. Tuto hranici však zatím nedosáhla a tři dny před koncem kampaně zbývá vybrat deset procent.

TLAMA games je dlouholetým vydavatelstvím přinášející na české deskoherní stoly hry od Vitala Lacerdy, autora povedených, ale velmi hutných eur. Je zajímavé, že ve chvíli, kdy se toto vydavatelství vydalo na cestu vydávání vlastních her, tak právě tento významný autor také přinese mafiánskou tématiku ve hře Speakeasy.

Nejde však o první počin vydavatelství, kdy přišlo se svou hrou na crowdfundingovou platformu. Nedávno uspěla s hrou Snefiru od tvůrců slavného Project L. Tak uvidíme, jak si mafiánská Cosca povede.