Jednou z nejdůležitějších deskoherních událostí je každoročně festival v německém městě Essen nesoucí název Spiel Essen. Světoví tvůrci deskových her se zde snaží prezentovat všemožné novinky, ať již nové neoznámené tituly, nebo třeba již nějakou dobu známé. Navíc jeho pořádání v poprázdninovém datu umožňuje tvůrcům udělat si reklamu dostatečně dopředu před vánočními nákupy, kdy jména úspěšných titulů mohou rezonovat mezi mnohými hráči. Jedním z těchto titulů je pochopitelně Kutná hora město stříbra. Desková hra vytvořená nejprve dvojicí Ondřej Bystroň a Pavel Jarosch, přičemž později se do vývoje přidal i Petr Čáslava jakožto nejznámější propagátor a znalec deskoherního odvětví v České republice. Ne nadarmo jsou proto v tuzemsku od tohoto titulu enormní očekávání. Díky představení i šikovnému marketingu rezonuje jméno českého města již i v zahraničí. Lze tedy očekávat minimálně úspěšnou první vlnu prodejů.

Titul zaštítilo vydavatelství CGE soustředící se na vydávání her v Severní Americe. Je dobrým zvykem, že o české vydání se postará vydavatelství MindOK. Anglická verze by měla vyjít s trochou štěstí do měsíce a česká ještě před Vánoci. Jelikož šla hra do tisku 13. října, tak jsou vyhlídky nadějné.

Kutná hora město stříbra se odehrává ve 14. století, kdy stříbro z nedalekého dolu bylo třetinou stříbra vytěženého v Evropě. Tím se město stalo historicky velmi významné a lákalo nové obyvatele. A to včetně církevních hodnostářů. Herně budou hráči stavět samotné město, hloubit důlní šachty a také stavět městskou dominantu chrám svaté Barbory, který se reálně stavěl 170 let, konkrétně od 1388 roku do 1558. Kdybychom chtěli být exaktní, tak v deskové hře se nepostaví celý chrám, ale různá přispění ke stavbě mají významný dopad na hru.

Hraje se na omezený počet kol, který se liší dle počtu hráčů. Ti mají k dispozici šest dvouhlavých karet. A během každého kola jich každý zahraje celkem pět. Postupně dvě dvojice a nakonec jednu. Je tedy třeba si rozmyslet, kdy a jakou stranu karty použít pro získání nejlepšího výsledku.

To, co nejvíce zaujme na první pohled a co je největším lákadlem designu hry, je propracovaný ekonomický systém. Hráči před hrou připraví dva balíčky, na nichž jsou suroviny. Balíček odkazující se na vytěžené stříbro obsahuje jak rudu, tak ingoty, ale také povolení. Balíček populace se pak stará o pivo, jídlo a dřevo. Oba balíčky se připraví a vloží do pořadače, přičemž se přikryjí kartonovým posuvníkem. Ekonomika se tak bude posouvat po kartě právě díky posuvníku, případně se bude měnit balíček karet pod nimi. Tedy bude se měnit jak změnou produkce, tak i růstem samotného města.

Hráči mají k dispozici pouze tolary, všechny ostatní suroviny si kupují v okamžiku, kdy je zrovna potřebují. Případně je možné získat produkci a prodejem surovin si zýšit své finanční zásoby. A pro hráče mající v oblibě luxusnější komponenty bude možné si dokoupit i kovové tolary, jejichž podoba je inspirována jejich historickou předlohou.

Chování herní ekonomiky může zdát složité, ale lze ji pochopit velice snadno a rychle. Co je další ukázka chování trhu, je nabídka budov. Ty jsou vyskládány na tržní mřížce v podobě kartonových dílků. Po nákupu či nějakých událostech se daný sloupeček budov přesune v nabídce na poslední místo, což ovlivňuje jeho cenu v množství povolení. Většinou k těmto změnám dochází díky přímému zásahu hráčů, ale posun surovin po ekonomické stupnici může znamenat i to, že růst města si prostě vyžádá postavení nějaké budovy nezávisle na hráčích, což se herně projeví jejím odstraněním z nabídky.

Nákup budovy však není oproti jiným hrám způsob, jak ji i postavit. Dále je totiž nutné si na mapě budoucího a rozrůstajícího se města koupit pozemek. A pokud to jde, tak v blízkosti již postavených dílků. A teprve poté je možné nějakou budovu umístit na herní plán za zaplacení příslušného obnosu v odpovídajících surovinách.

Každý hráč si na začátku hry vybere tři gildy, což předurčí budovy, které bude moct ve hře stavět. Navíc si příslušné gildy srovná na svou herní desku dle svého uvážení, protože každý řádek poskytuje jiné bonusy. Tím je dána ohromná znovuhratelnost, ale také kreativita strategií při opakovaném hraní.

A jelikož je celá hra primárně o rozvoji města, tak vhodně je na stavbu budov kladen velký důraz. Nejde jen o jejich přínos majiteli v podobě posunu různých herních ukazatelů, ale do budoucna mohou přinášet i značné množství bodů. Většinou na základě jejich umístění vůči jiným budovám na plánu.

Stavba důlních šachet je na tom podobně, protože každý dílek určuje směr, kde je možné stavět, stejně tak i cenu budoucích sousedních dílků. Je tak možné přichystat si dobrou pozici, případně i nahrát soupeřům, ale také udělat bádání v důlních hlubinách skutečně obtížné. A čím více se podaří vyzkoumat důlní technologie, tím větší svobodu nad vybranými dílky budou hráči mít. V případě střetu dvou hodnot určujících cenu nějakého políčka platí pochopitelně ta dražší. Stavba dolu není levnou záležitostí.

V neposlední řadě je zde zmíněná stavba chrámu svaté Barbory, která přináší také velmi mocné bonusy, ať již zisk surovin, dodatečné akce, případně třeba úpravu reputace, většinou pozitivně.

Jak vidno, desková hra má spoustu propojených mechanismů, kdy je třeba zvažovat mnohonásobný dopad různých rozhodnutí na hru, zkoušet nejrůznější strategie, ale také mít velmi rozdílný zážitek z tohoto budovatelského eura, kdy každou hru lze očekávat mimo jiné rozdílnou cenu surovin a tím i potřebu rozdílného plánování. Nehledě na rozdílně rozdané cechy a tím i jiné možné budovy ve hře, stejně tak jejich jinou prioritizaci jednotlivými hráči.

Součástí snahy získat politický vliv v Kutné hoře je i rozmisťování patriciů do městské rady. To se projeví v druhé polovině hry, kdy se jedná o jeden z možných zisků. Každý z těchto představitelů poskytuje specifické bodové ohodnocení, které se vynásobí počtem zde umístěných patriciů. Tím pádem splnění podmínek může přinést jak násobný posun po bodové stupnici, tak i zpytování svědomí nad promarněnou příležitostí. Nicméně místa jsou omezená, ale body je možné nahnat i jinde. Nejen patricii přibližován jest hráč k vítězství.

Krom dalších herních mechanik, mezi které patří třeba volitelné události a správa horníků, reputace, placení daní a dalších věcí, je hra protkána historickými reáliemi, které je možné načíst v pravidlech. Tím je možné lépe pochopit jak historické zasazení, tak i význam herních mechanik. Ač občas bylo nutné dát přednost hratelnosti před historickou přesností.

Další zajímavost je použitý materiál na komponenty jménem re-wood. Jde o zpracování odpadu vzniklého zpracováním dřeva a recyklovaného pojivého materiálu. Tím je možné mít jak šetrný, tak i detailní komponenty přinášející na omak jedinečný pocit. Kutná hora se chlubí tím, že tento v Německu produkovaný materiál využívá jako první desková hra na světě.

Výpis pravidel jasně ukazuje, že se jedná o titul cílící na zkušenější hráče. A jak nový materiál, tak historické zasazení a komplexní pravidla spolu s dosavadními ohlasy značí, že se bude jednat o opravdu významný titul pocházející od českých tvůrců.