Res Arcana je poměrně jednoduchá, ale krásně zpracovaná hra. A to jak po stránce grafické, tak mechanické. Na náš trh se dostala již před nějakým časem v české lokalizaci díky vydavatelství Blackfire, přičemž na nějakou dobu byla vyprodána. Nyní se však vrátila na pulty obchodů v mnohem větší parádě, protože krom možnosti znovu získat základní hru, jsou k dispozici i dvě rozšíření, které přišly najednou.

Za vytvoření hry je zodpovědný Thomas Lehmann, na trh se dostala v roce 2019. Mechanicky se jedná o karetní hru typu engine-build, tedy hráči na začátku hry získají pár zdrojů, s nimiž pracují, přičemž o pár kol později jich získají tolik, že netuší, co s nimi dělat.

Ve hře každý z hráčů představuje mága, který se snaží pomocí artefaktů a mystických zvířat získat co nejvíce esencí a s jejich pomocí získat přístup k místům moci, monumentům a celkově k vítězství. Zajímavostí je především to, jak vypadá příprava hry. Každý hráč obdrží osm karet a dva mágy. Vše si pečlivě prohlédne, poté se balíček karet zamíchá, líznou se tři karty na úvodní ruku a až teprve poté si hráč vybere, za koho chce hrát.

Také hráči získají po jedné od každé z esencí, které ve hře představují elán, klid, život, smrt a zlato. Ale většina hráčů je stejně označuje podle jednoho ze čtyř elementů.

Herně se jedná o jednoduchý princip, kdy vyložení karty stojí nějaké esence. Jejich zisk je pak jak na začátku kola, tak z některých akcí. Může se jednat o přeměnu jedné esence na jinou, případně jejich množení.

Některé karty také umí uchovávat esence na sobě, což zpomaluje jejich získávání, případně umožňují interagovat s protivníky. Například "získej tolik vody, kolik má jiný hráč elánu" a nebo s pomocí draků na ně útočit v podobě "každý hráč odhodí dvě esence života, nebo..." každý drak je jiný a vyžaduje buďto nějakou jinou esenci, nebo třeba zahodit kartu.

Krom toho získá každý hráč na začátku kola nějaký bonus, který si musí pokaždé vyměnit. To do hry vnáší další úroveň, kdy se hráči může vyplatit takticky ukončit kolo, přestože může stále hrát nějaké jiné akce.

Hráči se střídají po tazích, buďto zahrají nějakou akci, ať již z ruky, nebo již vyložené karty, nebo mohou passovat a tím pádem čekají až do dalšího kola.

Hra mnoho hráčů zaujala i díky velmi šikovně vymyšlenému insertu. Esence jsou rozloženy v misce, kterou je možné jednoduše vyndat z krabice, poté jen narychlo rozhodit karty a začít hrát. Pravidla jsou velmi snadná, většinou bez textu a lze je tak vysvětlit novým hráčům a začít hrát. Pár karet má však tak specifické vlastnosti, že bez trochy toho textu se některé karty neobejdou, proto je pro mnoho hráčů pohodlnější sehnat si českou verzi hry.

Herní mechanismus sice podléhá vrtkavým náladám štěstěny, ale není ji zcela podřízen. Například je možné zahozením karty získat nějaké esence a tím rychle vyložit potřebné karty. Styl hry se také mění na základě karet ale i rozhodnutí hráčů, kdy některé partie jsou konfliktní, jiné ne, další pak mají hráči tolik esencí, že pár draků ve hře mohou zcela ignorovat. Variabilita zážitku již základní hry je poměrně vysoká.

Náhodu lze také snížit tím, že nebude úvodní balíček rozdán náhodně, ale za pomocí draftu.

Místa moci, o které se bojuje, jsou oboustranné kartonové dílky, tedy variabilita hry je poměrně vysoká. Každé z míst moci produkuje jiné suroviny, boduje se za jiné věci a představuje tak jinou výzvu.

Hra končí, když některý z hráčů má na konci kola deset bodů. Ty se získávají z některých karet, z míst moci, z monumentů a případně i z žetonu začínajícího hráče.

Rozšíření se jmenují Lux & Tenebrae a Perlae Imperii. Obě přinášejí nové karty od každého typu ze základní hry a rozšiřují tak její variabilitu, nicméně každé z nich přináší do hry zcela nový a unikátní prvek, který rozmanitost hry ještě pozvedne.

Lux & Tenebrae znamená v překladu Světlo a temnota a do hry přidá krom jiného démony. Stejně jako artefakty, draci a bytosti se jedná o nový typ karet. Co je ale zajímavější jsou svitky. Hráč je může během hry získat, ale jedná se o jednorázovou schopnost. Díky tomu se strategie pro zisk vítězných bodů rozrůstá.

Druhé rozšíření Perlae Imperii přináší především perly. Ty fungují jako nový druh esence, který je možné směnit za dvě suroviny, případně zlato, plus také přidávají po jednom bodu. Proto se nutná bodová hranice pro vítězství zvyšuje z deseti na třináct.

Obě rozšíření zvyšují počet možných hráčů ze čtyř na pět. Ale ani v kombinaci obou není doporučeno hrát v šesti. Další z úprav je změna přípravy hry. V základní hře se vyberou všechny monumenty i všechna místa moci a hraje se. Díky tomu, že jich je nyní více, se jejich počet upravuje na základě počtu hráčů.

Jedná se tak o příjemné rozšíření jak pro vlastníky již základní hry, tak i pro ty, kteří se s hrou Res Arcana ještě nesetkali a teprve hledají, jakou hru si pořídit.