Sponzorem videa je Kingston Fury Renegade G5 SSD!

Nerdfix vám již více než 5 let přináší novinky, témata, recenze, komentáře, zajímavosti a živé vysílání z oblasti filmů, televizních pořadů, knih, komiksů, stolních RPG a dalších popkulturních témat. Kromě webu a sociálních sítí je tu samozřejmě i náš YouTube, kam soustředíme většinu našeho audiovizuálního obsahu. Pokud vás někdy zajímalo, jak to všechno funguje, dnes vám to vysvětlíme.

Začíná to v naší kanceláři, nebo dokonce doma, nebo v kině sledováním filmové premiéry nebo třeba reality show s úplně vypnutým mozkem. Pak se píše scénář, opět doma nebo v naší kanceláři, ale spíš doma, kde je předci jenom větší klid a pohoda. Scénář kontroluje Vurhor, případně Honzas. Nebo já. A většinou každý scénář, i ten, který napíšu já, čtou všichni lidé v redakci a píší k němu své připomínky. Cílem je, aby vše bylo co nejlépe napsané, a to nejen gramaticky, ale hlavně stylisticky. A aby vše bylo co nejsrozumitelnější. A pak je tu ta obtížnější, ale mnohem zábavnější část. Natáčení.

Naše studio sdílíme s Indianem a díky tomu můžeme natáčet vysoce kvalitní videa se skvělým obrazem, osvětlením, výtečným zvukem, na zeleném plátně, bez zeleného plátna, s jeřábem i bez něj, co víc si přát, pokud jde o produkci? Možná tedy pár lidí, kteří by to připravili a uklidili, a my bychom nemuseli dělat všechnu tu manuální práci sami, ale hej! Alespoň to máme přesně podle našich představ.

Některá natáčení jsou delší, některá kratší a některá opravdu dlouhá a komplikovaná. Zvláštním druhem je 3VYJA, kde používáme tři kamery najednou, také různé rozhovory, ty se ale natáčí v malém studiu, odkud také vysíláme živá vysílání, jako je NerdTime nebo Netflix Geeked Week. Největší nároky na produkci a postprodukci však mají Legendy ze stolu!

Zde je potřeba připravit studio na natáčení, což je samo o sobě náročná činnost, pak připravit, zapojit a vyladit až šest mikrofonů a navíc celý ten čas sedět u režie a konstantě kontrovat obraz i zvuk. Protože jde o tři hodiny záznamu na jednu epizodu a to u každé z třech kamer, koukáme se na nějakých 660 gigabajtů dat na epizodu, což nás dostává na více než 6 terabajtů dat pro celou jednu sérií o deseti epizodách. A to vyžaduje spoustu místa nejen na SD kartách. A u těch to nekončí.

Když pracujete s videem ve 4K rozlišení, tak jako my, ať už jde o střih nebo rendering, potřebujete samozřejmě výkonný hardware. Procesor, spoustu RAM a co nejvýkonnější grafickou kartu. To vše naštěstí ve svém počítači mám. Málokdo si ale uvědomuje, že jednou z nejkritičtějších komponent při práci s videem je disk, respektive jeho rychlost. Nezáleží tedy pouze a tom, jestli máte výkonný procesor a nejnovější NVIDII. Pokud počítač musí neustále číst a zapisovat data na stejný, nedej bůh plotnový disk, bude se vám každý střih šíleně sekat. U 4K videa určitě a u FULL HD po chvíli také.

V kanceláři máme také server, kde máme skupiny rychlejších a pomalejších disků. Ty pomalejší mají kapacitu přes osmdesát terabajtů a ukládáme na ně všechny naše archivy. Mimochodem, jsou téměř plné, musíme je promazat nebo koupit další. Z těch rychlejších, produkčních, často přímo stříháme, což je pro jedno 4k video vlastně docela použitelné, protože máme optiku nataženou všude možně. Ale když stříhám Legendy, mám tři 4K vstupy, k tomu zvuk a další záběry, které se někdy musí objevit na obrazovce najednou. A to už je tak šílená zátěž na disky, že střih je utrpení a renderování nekonečné. Renderování prvních dílů Legend, když jsem ještě střihal Vaesen, mi zabralo klidně dvanáct až čtrnáct hodin, a to i když byla kvalita snížena na FULL HD. A to je prostě neudržitelné, a hlavně, já tam chci to 4K! Tak jsem začal hledat, kde tu rychlost ztrácím. Naštěstí mi s tím pomohl Gelu. A zjistili jsme, že prostě musím začít používat rychlejší disky a ideálně více než jeden.

Od té doby jsem začal ukládat každou kameru na samostatný SSD disk, takže při úpravách a renderování počítač čte z každého disku zvlášť a výsledný soubor pak zapisuje na jeden z nich. Úpravy jsou tak neuvěřitelně svižné a doba renderování se výrazně zkrátila. Bez ohledu na to, jak dlouho mám na scéně všechny tři kamery nebo jen jednu, se taková tříhodinová epizoda v křišťálově čistém 4K rozlišení vyrenderuje za čtyři a půl až pět hodin, což je šílený rozdíl. Až dosud jsem však měl jeden problém - jeden z použitých SSD disků je disk C, na kterém je systém Windows. A to je disk, na kterém často nechcete v ideálním případě dělat moc práce s velkým množstvím dat, aby vydržel co nejdéle. Navíc zde máte nainstalované všechny programy, a aby běžely co nejrychleji, je dobré jej nezatěžovat dalšími daty. Naštěstí nám společnost Kingston poslala svůj nový Renegade G5 - NVMe M.2 SSD disk s kapacitou celé dva terabajty. A já mám naštěstí v počítači ještě jeden volný M.2 slot!

Výrobce uvádí, že bychom měli dosáhnout 14 200 megabajtů za sekundu při čtení z disku a 11 000 megabajtů při zápisu. To je možné díky technologii PCIe 5.0, která zvyšuje propustnost disku tak, že je v podstatě dvojnásobná oproti předchozímu standardu PCIe 4.0. To pocítíte zejména při práci s videem v rozlišení 4K a 8K a možná i 16K, které může být rychlé a plynulé jak při střihu, tak při samotném renderování.

Musíte se však ujistit, že máte základní desku, která tento nový standard podporuje, jinak disk nebude dosahovat tak vysokých rychlostí. Je ale dobré být připraven na to, že vám základní deska vybouchne, jako se to stalo mně a Fiola pak musel shánět novou. Doporučuji však takové nákupy provádět plánovaně, ale co, člověk nikdy neví.

A tak mám nový disk, na který mohu nejen zkopírovat celou jednu kameru, ale protože má dostatečně velkou kapacitu, začnu ho používat jako hlavní produkční disk, na který budu přímo i renderovat. Protože je rychlejší, než Ezra Miller utíkající před zodpovědností.

Pokud video nevytvářím přímo já, ale pošle mi ho Duppy, Šebron, Kushi, Vurhor, Fangorka nebo Kizuoto, je mým úkolem ho zprodukovat nebo takříkajíc dokončit. To znamená, že musím vyvážit zvuky, aplikovat pár kompresorů a dynamiku na hlas, hudbu a ruchy tak, aby se to mezi sebou nebilo, všechno bylo krásně slyšet, včetně hudby, ale zároveň ta hudba nebyla příliš rušivá. Tady je třeba dávat pozor, protože každý má jiný hlas a mluvu, takže pro každého redaktora musím zvuk míchat jinak.

Nakonec jen přidám grafiku, abyste i bez viditelného obličeje redaktora věděli, kdo video napsal, kdo ho natočil, kdo ho nahrál, o čem video vlastně je, případně co dalšího na našem kanálu najdete. Pokud najdu drobné chyby, opravím je a stisknu render.

A když je video hotové, zbývá už jen nahrát text na web, ať už jde o recenzi, zpravodajské nebo tematické video, nebo založit epizodu. To v případě Legend, TOPky nebo 3VYJA. Já i Fangorka jsme Slováci, ale poctivě to kvůli webu překládáme do češtiny, aby 80 % našich čtenářů nemuselo trpět. A samotné video ještě putuje na YouTube.

Zde je třeba zvolit vhodný název, popis a tagy, abyste maximalizovali šanci, že video uvidí co nejvíce uživatelů. K tomu mám několik pluginů, které mi ukazují, jak je název nebo popis videa účinný. Pokud se ale netrefíte do dobrého tématu, někdy vám nepomůže ani algoritmus. Důležitá je samozřejmě také miniatura. Tu u nás vždycky dělá Fangorka, protože na rozdíl ode mě má pro ně lepší cit. A také pomáhala vytvářet naši současnou vizuální identitu, včetně grafiky pro TOPky, takže jí to rozhodně nechci kazit.

Při vytváření náhledovky musíte myslet na to, jak co nejlépe zaujmout náhodného diváka, přimět ho kliknout bez ohledu na název videa, ale zároveň musí být vaše náhledovka výrazná ve srovnání s ostatními videi a nesmí být příliš clickbaitová, aby lidé neodcházeli v prvních třiceti sekundách... je to prostě celá věda!

Nakonec stačí video zkontrolovat, přidat do playlistu, zveřejnit na YouTube, napsat doprovodný článek na web, napsat oznámení na náš komunitní discord a doufat, že vás naše nejnovější dílo zaujme a případně přiláká i nové diváky.

Za disk děkuji společnosti Kingston, protože mi pěkně zůstane v počítači, na což si vůbec nestěžuji, protože pro něj rozhodně mám využití. A vám děkuji, že jste se na toto téma podívali. Doufám, že teď máte představu, kolik práce stojí za tvorbou našich videí. Je to práce, která není vždy úplně vděčná , ale děláme ji rádi a já osobně jsem velmi nadšený, že se tím po více než 12 letech neplacené práce pro Indiana mohu skutečně živit. Věřte mi, že kdybyste se mě na to zeptali před pěti lety, určitě by mě nenapadlo, že se to někdy stane. A za to musím poděkovat vám, našim divákům a čtenářům. Takže jménem celé redakce NerdFixu a věřím, že i Indiana a TechFeedu, vám chci z hloubi duše poděkovat. Nebýt vás, nic z toho by nebylo možné. Doufám tedy, že se v budoucnu uvidíme u nějakého videa, ať už tady na NerdFixu, nebo v Indianovi, nebo dokonce na Techfeedu. Zdar!