Magazín · Téma · v sobotu 11. 1. 2025 16:57
Jak nás všechny Honey okrádá o peníze?
Pokud náhodou nevíte, co je Honey, jedná se o rozšíření webového prohlížeče, které podle vlastních slov vždy před zaplacením v internetovém obchodě zkontroluje celý internet, zda neobsahuje slevové kupóny. Pokud nějaké najde, použije je na váš nákup a vy ušetříte. Krásné, že? Ale jak už to u těchto věcí bývá, když něco vypadá příliš dobře, pravděpodobně to dobré není. Pokud tedy máte Honey nainstalovaný a používáte ho, čtěte velmi pozorně.
Hned na začátku bych měl zmínit, že jsem hodně čerpal z videa kanálu MegaLag na YouTube, který jako první zveřejnil všechna zjištění týkající se Honey, a pokud umíte anglicky, rozhodně doporučuji se na něj podívat. Navíc zde použiji některé jeho záběry, vždy ale budou řádně označeny. Na konci se ale dostaneme i k mým vlastním poznatkům o jiné podobné službě.
Honey především spolupracuje s mnoha youtubery a influencery. Propagují je takové velké kanály a tvůrci, jako jsou Linus Tech Tips, Asmongold a ve velkém a mimořádně agresivním způsobem například Mr Beast. Pravděpodobně však ani netušili, že sami jsou Honey okrádáni o své výdělky.
Abychom pochopili, jak to funguje, musíme nejprve vysvětlit pojem affiliate marketing, affiliate link a last click attribution. Affiliate marketing, v praxi nazývaný také partnerský marketing nebo provizní systém, znamená, že když někomu doporučíte nějaký produkt a on si ho koupí, dostanete procento ze zisku.
Zdroj: BoliviaInteligente/UnsplashThreads brzy zavede reklamy, Meta plánuje první inzerce začátkem roku
Youtubeři a influenceři běžně využívají tento způsob výdělku pomocí affiliate linků, které po kliknutí obsahují informace o tom, odkud uživatel přišel a případně proč. Tyto odkazy obvykle generuje přímo partner, se kterým influencer spolupracuje, a ten je pak umístí do popisu svého videa nebo příspěvku na sociální síti.
Funguje na principu last click attribution. To znamená, že pokud vidíte produkt ve videu na YouTube svého oblíbeného tvůrce, například Linus Tech Tips, kliknete na jeho partnerský odkaz, ale pak se rozhodnete produkt nekoupit, o několik dní později uvidíte produkt na nějakém blogu, rozhodnete se, že ho vážně chcete, a tak kliknete na odkaz na tomhle blogu a produkt skutečně koupíte, peníze za doporučení nejdou Linusovi, ale tomu bloggerovi. Protože blogger dostal vaše poslední kliknutí.
Existuje také princip FIrst Click Attribution nebo Dynamic Attribution. V prvním případě získá podíl na zisku první odkaz, na který kliknete, ve druhém případě si ho rozdělí všechny odkazy. Standardem je však funkce Last Click Attribution, protože je nejjednodušší na implementaci.
Ačkoli z naší spolupráce s partnery nikdy nedostáváme žádnou provizi za nákup produktu a nemáme to příliš rádi, používáme odkazy UTM také proto, aby partneři, se kterými spolupracujeme, věděli, kolik uživatelů přišlo na jejich stránky od nás. Takže vám to mohu ukázat přímo na našich lincích.
Odkaz UTM vypadá takto, a jak vidíte, obsahuje informace o médiu, takže je na několika místech označen nerdfix, také typ spolupráce, například soutěž, PR, článek nebo video a podobně.
https://www.imago.cz/jeden-prsten-rpg-sberatelsky-komplet?utm_source=nerdfix&utm_medium=pr&utm_campaign=clanek&utm_content=jeden_prsten
Po kliknutí na takový odkaz uloží váš prohlížeč na několik následujících dní do vašeho počítače tzv. tracking cookie. Pokud se tedy rozhodnete, že právě teď nemáte peníze, ale produkt si koupíte například po výplatě, partner stále získá informaci, že jste přišli od nás. Nebo od jiného YouTubera, na jehož odkaz jste klikli.
Tedy pokud nepoužíváte HONEY, protože ano, to je přesně ten moment, kdy se do toho vloží.
V tomto okamžiku, těsně před zaplacením, vám totiž Honey začne nabízet možnost vyhledat slevové kódy na internetu. Toho samozřejmě chcete využít, kdo by to neudělal, a tak kliknete na tlačítko Ano, hledat kupóny. V nejlepším případě vám nějaký najde, dostanete slevu 5 nebo 10 % a jste spokojeni. Většinou však žádnou slevu nedostanete, ale co, snažili se.
Až na to, že o to vůbec nejde. Jakmile kliknete na tlačítko z rozšíření Honey, otevře se v prohlížeči tajná karta s vlastním odkazem, která přepíše sledovací soubor cookie. Místo údajů z odkazu UTM od YouTubera nyní obsahuje údaje z odkazu od Honey. A efektivně ukradne Last Click Attribution, tj. vaše poslední kliknutí, protože technicky vzato jste na jejich tlačítko klikli jako poslední, že? Takže YouTuber nedostane žádný podíl z nákupu, vy s vysokou pravděpodobností nedostanete žádnou skutečnou slevu, nikdo se nic nedozví a Honey inkasuje. Tedy, spíš bych měl říct PayPal, protože ten v současnosti vlastní Honey.
To ale není všechno. Honey nabízí také Honey Gold nebo PayPal rewards. Je to totéž. Když se do něj zaregistrujete, společnost Honey vás vyzve, abyste je přímo označili jako zprostředkovatele nákupu, a pak se s vámi rozdělí o vydělané peníze ve formě tokenů na váš další nákup.
MegaLag to zkusil přímo s partnerským odkazem od NordVPN. Nabídli mu 40% podíl z prodeje. Když si přes jejich partnerský odkaz koupil dvouletý tarif v hodnotě 90 eur, NordVPN mu vyplatila 35 dolarů jako podíl. Poté si koupil stejný plán, ale aktivoval si Honey Gold. Nejenže od NordVPN jako tvůrce nedostal ani cent, ale Honey mu jako uživateli dal 89 Honey Gold bodů.
Jeden z těchto bodů má hodnotu jednoho amerického centu. Honey vám tedy milostivě dá méně než dolar a ponechá si 34 dolarů za zprostředkování nákupu, který vůbec nezprostředkoval.
A to není všechno, Horste! Existují případy, kdy vám Honey nemůže dát ani žádné kupony, a dokonce ani odměny Honey Gold. V takovém případě vám pouze sdělí, že toto je nejlepší cena, za kterou můžete výrobek koupit. A vy samozřejmě kliknete na tlačítko - díky, zbytečná informace, ale co už. A co se stane? Ano, Honey získá poslední kliknutí a opět provizi.
Zdroj: Eyestetix Studio/UnsplashYouTube testuje vylepšenou verzi Premium Lite s omezenými reklamami
V dalším případě vám Honey řekne, že můžete platit přes PayPal, i když je tlačítko pro platbu přes PayPal přímo na stránce. A protože naše malé opičí mozečky reagují agresivně na cokoli, co se náhle objeví v našem zorném poli, je dost pravděpodobné, že kliknete na oznámení, že jistě, jdu na paypal. A Honey zase získá poslední kliknutí.
Teď si řeknete, no, co je mi po nějakých chamtivých youtuberech, zvlášť když mám slevy! To je docela logické uvažování. Problém je v tom, že Honey klame i své vlastní uživatele.
Celá reklamní kampaň společnosti Honey se točí kolem hledání těch nejlepších kupónů na internetu. Dělá to automaticky, takže to nemusíte dělat sami a hledat kupony ručně. Jsou to prakticky PENÍZE ZDARMA! Akorát, že vůbec.
Protože Honey rozhodně neprohlíží internet a nehledá nejlepší kupony. Ve skutečnosti dává obchodníkům a prodejcům, kteří s nimi spolupracují, absolutní kontrolu nad tím, jaké kupony a slevy uživatelé uvidí. Bez Honey tak často můžete najít mnohem vyšší slevové kupony. Nebo alespoň nějaké slevové kupóny, i když vám Honey tvrdí, že žádné nenašel. Důkazy o tom najdete v oficiálním podcastu Honey, The Honey Buzzcast, nebo dokonce na jejich vlastních stránkách určených pro obchodníky.
V konečném důsledku je to, co Honey dělá, špatně. Nárokují si provizi za zprostředkování prodeje, který nezprostředkovali, a dokonce za něj dostávají provizi. Potenciálně to poškozuje i nás v NerdFixu, Indianovi a TechFeedu. Je to proto, že i když nedostáváme žádný podíl ze zisku z prodeje produktů, musíme našim partnerům vykazovat údaje o tom, kolik uživatelů přešlo od nás na jejich stránky. Když však Honey ukradne naše nebo vaše poslední kliknutí, naši partneři budou vykazovat, že lidé nepřišli od nás, ale poslal je tam Honey.
Pokud to není přímo nezákonné, přinejmenším to velmi silně hraničí s nezákonností.
Americký právník David James Stone, který na svém kanálu LegalEagle na YouTube nesmírně brilantně a zajímavě srovnává fiktivní soudní procesy s těmi skutečnými, žaluje PayPal a Honey. Žaluje je nejen svým jménem, ale i jménem dalších tvůrců. YouTubeři a influenceři si propagací Honey ve skutečnosti uškodili sami. A ani o tom nevěděli. Tedy až na Linus Tech Tips, který se přesně z těchto důvodů se službou v roce 2022 rozešel. Je trochu škoda a zklamání, že to neoznámil veřejně ve videu a neudělal toto odhalení sám.
Drobnou výhodou je, že v České republice a na Slovensku, pokud vím, není rozšíření Honey tak rozšířené, a to jak mezi uživateli, tak na stránkách obchodů. Myslím, že jsem ho viděl jen na alze, a to ještě jen na té slovenské a jen u několika málo produktů. Ale máme tu i jiné služby, například Buykers. Tu jsem si konkrétně sám ověřil.
U nás toto rozšření propagovali třeba Stay12, MenT, Jakub Destro nebo Vítek. Takže jsem si nainstaloval plugin Bukyers, zapnul konzoli a začal ho zkoušet.
Když jsem kliknul na Kopírovat slevový kód, ve výpisu se okamžitě objevil jejich tracking cookie a stejně jako Honey mi služba potichu otevřela novou kartu v prohlížeči, takže zachytila mé poslední kliknutí. Co se týče některých jejich dalších funkcí, jako je například Honey Gold, tak daleko jsem se v testování nedostal.
Podobných cashback služeb je však mnoho, ne všechny fungují na stejném principu, ne všechny hledají slevové kupony a rozhodně netvrdím, že každá z nich používá stejné podvodné taktiky jako Honey, musel bych jejich analýzou strávit mnohem více času. Myslím si však, že situace kolem Honey určitě probudí spoustu uživatelů internetu a tvůrců obsahu, aby si na podobné služby dávali mnohem větší pozor.
Dávejte si proto pozor, co do svého prohlížeče pouštíte. Trpí tím i youtubeři a influenceři, kteří tyto služby nikdy nepropagovali. Nemluvě o tom, že ani ti, kteří je propagovali, o tom dosud nevěděli.
Zajímalo by mě tedy, jestli jste Honey nebo podobné služby využívali, jestli je budete využívat i nadále, nebo jestli sami vyhledáváte slevové kupony na internetu, a co si o celé věci myslíte? Dejte nám vědět v komentářích, kde se, doufám, rozproudí dobrá diskuze.