Hra Iniciativa vám umožní to, co málokterá jiná desková hra... a to hrát deskovku. Pravda, může to být trochu matoucí, ale vysvětlení je poměrně snadné. Hra Iniciativa totiž vypráví příběh party dětí, které si ve výprodeji koupí deskovou hru Klíč, v originále The Key. Každé z dětí si vybere jednu postavu, konkrétně agenta, za nějž bude v této deskové hře hrát. Většina herní doby je tak hraní za agenty skrze děti. Ač je to hlavní náplň hry, není to jediná vrstva, kterou zde můžeme nalézt. Právě propojení obou rovin, tedy Klíče a jeho hráčů, začne nabírat zajímavých rozměrů. Aby jsme si ho mohli užít také, poskytlo nám vydavatelství Imago jednu kopii na vyzkoušení.

Jak vůbec takové spojení funguje? Za pomocí komiksu. Hráči si vždy před odehráním příslušné kapitoly přečtou příslušnou stránku komiksu a poté odehrají Klíč. Je myšleno skutečně stránku, nikoli dvoustránku. Po úspěšném (případně neúspěšném) dokončení partie jsou hráči odkázáni na jinou stránku. A takto se příběh rozvíjí dál.

Celá hra je kampaní, kterou komiks provází, nicméně pravidla The Key, kterou hráči většinou hrají, jsou jednoduchá. Je tedy možné na pár partií přizvat spoluhráče, případně naopak hrát bez některého člena stálé party. Jedná se o kooperativní zážitek, který ale nabízí i hru mimo hraní samotné deskovky. A to díky různým intelektuálním výzvám, které hra nabízí také.

Touto další vrstvou jsou převážně karty tajemství, které hráči získávají během hry. Tento štos karet představuje různé informace, vodítka a zajímavosti buďto nad rámec samotného komiksu, nebo k jeho doplnění. Hra vždy velmi jasně řekne, kdy se hráči mohou na jaké tajemství podívat. Karty se dají snadno identifikovat podle rubové strany. A tak jen stačí najít například Tajemství A a zjistit, co odhaluje. Nepředpokládá se, že by hráči odhalili všechna tajemství během jedné kampaně, nicméně vyšší úspěšnosti pomůže jak šikovnost, tak štěstí.

V tajemstvích lze najít jak části příběhu, tak i různé šifry, které tvoří druhou úroveň hry. Jejich luštění vlastně představuje hru za partu dětí, nikoli jejich hraní The Key. Ač je pravda, že jsou obě roviny poměrně provázány a nejedná se o přesné vyjádření, jde o vyjádření představující dostatečnou představu o tom, co vlastně očekávat.

Základem Iniciativy je tedy hraní deskovky The Key, v níž stráví hráči nejvíc času. Hráči najdou kartu mise, dají ji do plastového stojánku tak, aby neviděli odpověď na lícové straně, přičemž pomocí rubové připraví hrací desku. Vyberou příslušnou stranu herního plánu, rozmístí žetony, své postavy a mohou se pustit do hraní. Některé žetony herní plán upravují například o stěny, případně naopak dveře, čímž se hra příjemně variuje.

Cílem každé mise je odhalit odpověď na lícové straně karty mise. Pokud se odhalí a sebere stopa, jejíž znak odpovídá některému na kartě, všechna příslušná pole se odhalí a přiblíží tak hráči odpovědi. Znaky, které zde nejsou, se odstraní z plánu a představují tak slepou uličku.

Jelikož je hra založena na tom, aby hráči nevěděli víc, než je potřeba, jsou karty tajemství i misí uloženy v krabici tak, aby nebylo možné se na ně omylem podívat. Stejně tak je doprovodný komiks nesepsán chronologicky, což pomáhá k prohloubení zážitku.

Mezi žetony stop se ukrývají i různé pasti, které snahu odhalit tajenku znesnadňují. Mohou dočasně zamezit hrát nějaké akce, případně způsobí rychlejší odpočet kola díky odhození karet. Škodit ale mohou i jinak.

Samotná hra The Key se tedy řídí za pomocí karet. Každý hráč má v ruce očíslované karty a zahraje jednu z nich na jednu z vyložených akcí. Jediným omezením je, že karta musí mít vyšší hodnotu, než zde již zahraná karta. Jde o akce pohyb až o tři místnosti, odhalení dvou stop v jedné místnosti, sebrání stop a nebo odstranění karet z nějaké akce a jejich odhození na odhazovací hromádku. Jediné, odkud nejde karty odstranit, je právě tato akce.

Poté, co se vyčerpá balíček karet, hráči přejdou do stavu ohrožení, vezmou se všechny v odhazovacím balíčku a přidají se i čtyři karet hodin. Troje mají hodnotu jedna a poslední karta rovnou dvě. Hráči již nemusí na konci kola dolíznout karty, protože pokud se objeví celkem tři značky stopek, hráči prohrávají hru.

U pastí je příjemné, že vždy jeden způsob průzkumu past spustí a druhý ji odhodí bez účinku. Bohužel je jejich odhalování, stejně jako žetonů stop, docela podřízeno náhodě. Nicméně akce hráčů jsou dostatečně silné, aby se případná příkoří Fortuny daly kompenzovat a aby tak byl jen na hráče vytvářen zajímavý nátlak.

Mise končí vítězně v případě, že hráči uhodnou hádanku. Druhou možností je prohra na čas. Tak či tak se ale posunou hráči v příběhu dál. Někdy je otázka, kterou z vytyčených cest. Konec konců, život také není vždy fér, ale plyne dál.

Poslední součástí hry jsou schopnosti jednotlivých postav, které jsou většinou dost silné. Stojí ale odhození rovnou dvou karet. Výhodou je, že tyto schopnosti podporují kooperativní prvek hry. Udělat jedno rozhodnutí? Nebo druhé? Obě jsou dobré a je o diskuzi, které se zvolí. Benefit proti risku, kudy se skupina vydá? To jsou ta správná dilemata, jaká hráči od kooperativní hry chtějí.

Tato jednoduchá hratelnost se bude s postupem času stupňovat a modifikovat. Proto se není třeba obávat velké repetetivnosti, byť se ve skutečnosti nejedná o tu nejvýznamnější rovinu hry.

Hra je totiž primárně koncipována jako rodinná hra. Na chvíli vytáhnout, odehrát pár misí a následně o hře a o šifrách diskutovat, případně je jen luštit a hledat tajemství, které se v krabici skrývají.

Kdyby se hráčům nepovedlo nějaké stěžejní šifry vyluštit, tak jim hra napoví, ale právě v luštění se skrývá největší síla hry. Po pár hrách se totiž ukáže plný potenciál deskové hry Iniciativa, kde teprve hráči začnou propojovat nejrůznější tajemství na místě, kde by je nečekali. Například na krabici je pod jménem hry cenzura. Jedná se o něco, co je pouhým designovým prvkem? A nebo hráči skutečně odhalí, co se pod cenzurou skrývá?

Na hráče tak čeká čtrnáct kampaňových misí. Pokud je hráči dohrají, obsahuje hra mise další, které umožní hráčům užívat si další luštění.

Princip hry, kdy jsou do jedné krabice vloženy hned dvě na sobě téměř nezávislé, ale přesto propojené koncepty, dělají z této deskovky zajímavý, ovšem také těžko přenositelný zážitek. Rozhodně je doporučena pro kohokoli, kdo má rád výzvy v podobě rébusů a šifer, případně si chce v tomto směru své znalosti prohloubit hravou formou. Faktem ale je, že hra nabízí mnohem víc, než se na první pohled zdá.

Pokud vás tato společenská hra zaujala, najdete ji přímo na webu imago.cz.