Magazín · Novinky · v neděli 21. 6. 2020 12:00
Euthia: Torment of Resurrection aneb nový deskoherní Heroes?
Mohlo by se zdát, že právě startuje další z řady generických fantasy. Nenechme se však mýlit a pojďme nahlédnout pod povrch nového projektu z našich luhů a hájů.
Před nedávnem nám úspěšně skončila nová česká kampaň na Kickstarteru se hrou Euthia: Torment of Resurrection, a tak uzrál čas prohlédnout si ji více zblízka. Na úvod by se slušelo autorům velmi pogratulovat, neboť hra sklidila patřičný ohlas a vzbudila velká očekávání.
Před zhruba pěti lety se začalo pracovat na projektu Legendy země Euthia. Tadeáš Spousta, hlavní autor projektu, tehdy hledal mezi deskovkami takovou, která by uspokojivě splňovala jeho nároky na herní prožitek. Osud tomu tak chtěl a zrodila se vize vlastního projektu. Legendy se podařilo přivést na svět i díky kampani na Hithitu a jako prvotina hra zamířila na tuzemské trhy.
Přesto ale již v době vzniku měli autoři vizi projekt dotáhnout až na Kickstarter a s jeho pomocí odstartovat nový globální věk Euthie. A kde je vůle, jsou i výsledky. S vidinou drobných úprav a lokalizací pro světový trh se práce znovu rozjely. A to velmi důsledně, neb drobných úprav, dobrušování herních mechanik, grafického vylepšení a dalších změn bylo nakonec tolik, že se nám dostalo oznámení nové a dalo by se říct „dospělejší edice“ s názvem Euthia: Torment of Resurrection.
Jak bylo řečeno v úvodu, nová Euthie přišla na svět a dočkalo se jí velmi vřelého přijetí. Tvrdá práce přináší své ovoce a svědčí o tom téměř 4300 podporovatelů kickstarterové kampaně. Jedná se celkově o druhý nejúspěšnější český projekt na Kickstarteru hned po Kingdom Come: Deliverance.
I když se to tak na první pohled nemusí jevit, jedná se v daném kontextu a typu projektu o vynikající číslo. Přestože jsme vám představovali již několik zahraničních projektu, kde se zástupy podporovatelů dají počítat na desetitisíce, ponořme se více do minulosti a podívejme se například na vývoj světově veleúspěšné hry Gloomhaven. Úplně první vydání tohoto deskoherního eposu, který jsme vám již dříve přiblížili v souvislosti s jeho pokračováním, slavilo na Kickstateru přibližně stejný úspěch. Hru Euthia podpořilo celkem 4287 podporovatelů s celkovou vybranou částkou 10,5 mil. Kč. Pro srovnání, hře Gloomhaven přispěla částkou 9 mil. Kč přibližně 4904hlavá družina.
Samozřejmě nechceme a nebudeme srovnávat či věštit budoucí úspěchy, přesto už teď můžeme konstatovat, že start této novinky byl vydařený.
Přečtěte si také: Společenská hra PRAGA, Hlava království je těsně před dokončením
Jako hráči se ujmeme role hrdiny ve strategickém kompetitivním lovu na draka. Hra se velmi inspiruje i ve videoherním světě a předlohy v kultovních hrách jako Heroes of Might and Magic, Baldur’s Gate nebo Diablo zanechávají svou neochvějnou stopu. S čímž osobně souhlasíme a potvrzují to i ohlasy skloňující jméno Euthie například s další českou legendární hrou Mage Knight od Vládi Chvátila.
Už jen přidat zvuk cválajícího koníka do pozadí při pohybu po mapě a jsme doma.
Po tomto představení vás teď jistě mnohé nepřekvapí, co na nás vlastně ve hře čeká. Budeme cválat po mapě a skládat si svůj unikátní svět z trojhexových dílků, co nám jen budou naše botky samochodky stačit. Budeme objevovat nová území, sbírat suroviny, obchodovat, plnit úkoly, bojovat s monstry a snažit se zdárně zdolat hlavní cíl jedné z herních kampaní. Při samotném boji pak autoři přichází se zajímavou „inovací“. Oproti běžnému a často užívanému systému, kde většinou jsou monstra řízeny hrou, případně kartami nebo podobnými věcmi, se role monstra ujme jeden z náhodné vylosovaných protihráčů. Ten pak bude s krvežíznivým pohledem radostně házet kostkou a s využitím jejích schopností se snažit vaší postavě pocuchat nejen nervy. Jde tak o skvělé zapojení i právě neaktivních hráčů a o to více budete vtaženi do příběhu.
Boj budete samozřejmě ovlivňovat nejen samotnými kostkami, ale hlavně vaším vybavením, kouzly a dovednostmi, které si za dobu vašeho putovaní zpřístupníte, a tak je jen na vás, jak váš Bijec bude či nebude úspěšný. Ovšem ani v případě, že váš Nezastavitelný ničitel a dobyvatel sličných děv, nebo jak hodláte svému šampionovi láskyplně přezdívat, padne v prach, není třeba zoufat. Vaše postava bude oživena a vy se probudíte v bezpečí kostela v počáteční lokaci.
Samozřejmě nic není zadarmo a hra si vybere určitou daň, přesto nic není ztraceno a vy můžete pokračovat a dále kout své plány.
A co bude vašim hlavním cílem? Hra je založena na scénářích a všechny se od sebe liší svou náročností a délkou, ovšem cíl bude vždy stejný. Zemi sužuje Drak! V každém scénáři se budete vypořádávat s jiným drakem a také s jinými událostmi a nepříjemnostmi, které s sebou přinášejí. V každém případě bude vaší snahou ho, ať již tím či oním způsobem, porazit.
Pro někoho pozitivum a pro někoho negativum může být délka hry. Ta se bude počítat v řádech hodin a raději si vyčleňte celé deskoherní odpoledne. Vydatných klidně pět a více hodin při plném obsazení je vcelku těžký kalibr. Ovšem je třeba připustit, že takové putovaní, aby se vaše postava dostatečné vyvinula a hráč mel ten správný herní prožitek, pocit toho pravého RPG budování, zabere nějaký svůj čas. Představte si třeba takového videoherního Zaklínače. Profrčet celou kampaň do hodinky, třikrát si máchnout mečem a ani jednou nenavštívit dům lásky? To by jistě řadu z nás dostatečně nenaplnilo. To se prostě musí vypiplat.
Jistě, prozatím můžeme hodnotit pouze příslib zážitku, který nám kampaň představila. Je ale asi zřejmé, že osobně projektu dost fandíme a očekávaní jsou velká. Ať už jste kampaň podpořili či nikoliv, můžeme se díky úspěšnému završení těšit na velmi hutný zážitek klasického RPG, který by se měl objevit i v retailové a plně lokalizované verzi na pultech tuzemských obchodů někdy v první třetině příštího roku. A do té dobu budeme vývojářům držet pěsti.