Desková hra Duna Impérium je jedna z mnoha her, které vyšly v důsledku vydání nejnovějšího filmového zpracování románu o pouštní planetě. Jelikož se snímek o rok opozdil od plánovaného data vydání, tak byl film anglickým vydáním hry o rok předstihnut. Česká verze deskové hry si na své vydání počkala rok, spolu s filmem vyšla v roce 2021. Hned v den svého uvedení na trh se hra stala nejúspěšnější hrou vydavatelství REXhry. Kdo zaspal, musel si chvíli počkat na dotisk.

Rozšíření Povstání Iksu, v angličtině Rise of Ix, je v anglickém jazyce již nějakou dobu na pultech obchodů. Česká verze se značně zpozdila z nejrůznějších logistických důvodů, nicméně náklad již dorazil.

Hra kombinuje dva mechanismy, workerplacement a deckbuilder, tedy umisťování pracovníků a stavbu balíčku. Oba mechanismy jdou ruku v ruce, vytváří tak občas situace, kdy hráč musí přizpůsobovat své plány dostupným možnostem.

Hra získala jak kladné, tak negativní ohlasy, přičemž ty negativní byly v menšině a především dvou druhů. První je, že hra z hlediska herních mechanik nepřináší nic nového. Mnoho věcí sice dělá dobře, ale nejde o žádný velký posun v deskoherním světe. Druhou výtkou byl malý počet možností, jak čistit vlastní balíček, nemluvě o pár dalších věcech, které se týkají mechanik hry.

Nicméně pozitivní ohlasy zdaleka převažovaly. Dokonce Duna Impérium se stala vítězem ankety Trollí palec, což je soutěž pořádána webem Zatrolené hry. Ten je v české deskoherní komunitě velmi dobře znám. Je tedy jasné, že pozitiva převažují nad negativy. A to nikoli pouze s ohledem na lákavé téma pouštní planety.

Rozšíření si vzalo všechny výtky k srdci, jednak se je snaží napravit, ale také hru posouvá dál. Nejen představitelé vydavatelství REXher tvrdí, že se jedná o esenciální rozšíření. Tím je myšleno, že pokud si někdo Vzestup Iksu pořídí, po přidání k základní hře již nebude důvod jej vyndávat.

Základní mechaniky Duny Impérium

Základní hra má v zásadě jednoduchá pravidla. Každý hráč získá totožný balíček o deseti kartách, také si každý vybere/vylosuje svou postavu. Ty poskytují jednak nějaký pasivní a poté i aktivní bonus, který se dá spustit pouze za pomocí zahrání karty pečetní prsten ze základního balíčku.

V začátku hry má každý hráč k dispozici až dva tahy, poté také fázi odhalení. Běžný tah se skládá z odehrání karty z ruky, následně dle vyobrazených symbolů na kartě zahrání agenta na pole sdílející svůj znak s některým na zahrané kartě. Tím hráč může získat bonusy jak ze zahrané karty, tak z místa, kam svého agenta vyšle. Pokud má políčko nějaké nároky na suroviny, je třeba je zaplatit před získáním jakýchkoli následně získaných. 

Během hry je možné si dokoupit i třetího agenta, čímž se hráči zvýší jeho manévrovací prostor.

Místo vyslání agenta z ruky může hráč své kolo ukončit, ukázat karty v ruce a s ohledem na jejich hodnotu provést nákup z nabídky karet.

Poslední částí kola je souboj, který se vyhodnocuje s pomocí armád vyslaných během kola do boje.

Benefity z vyhraného souboje jsou známy vždy na příslušné kolo a mohou mezi nimi být nejrůznější bonusy, včetně vítězných bodů.

Jakoukoliv část hry mohou ovlivňovat i intriky. Dokonce i samotný konec hry.

Dále je možné získávat body zvyšováním vlivu u některých ze čtyř přítomných frakcí, případně z některých karet při splnění určitých podmínek. Taktéž je možné získat je z karet intrik.

Jelikož se hraje pouze na deset bodů, tak každý získaný je velmi užitečný.

Ač by se mohlo z hrubého výpisu zdát, že pouhé získání dobrých karet automaticky přinese hráči výhru, není tomu tak. Hra během svého vývoje musela projít rozsáhlejším testováním. A ač je zisk dobrých karet výhodou, o zaručenou výhru se nejedná.

Hra je tedy značně konfliktní. Jednak si hráči zabírají místa, kam by mohli vstoupit soupeři, ale také spolu bojují a vzájemně si vykupují karty. Konflikt je tak cítit v každém okamžiku hry.

CO PŘINÁŠÍ VZESTUP IKSU

První a nejvýraznější změnou rozšíření je změna herního plánu. Nová část herního plánu přináší možnost získání technologií Iksu, což je v univerzu Duny technologicky velmi pokročilý velkorod. Ukázkou jejich umu v tomto univerzu jsou megatrajlery, které používá Guilda. Dále jsou některá pole z původní hry překryta, možnosti jak hrát jsou nyní jiné. Herní pole mají sice papírově velmi podobné efekty, ale jejich vliv na nový pocit ze hry je veliký, přičemž poskytují hře mnohem větší variabilitu.

Velmi nápadná je tříúrovňová stupnice dopravních lodí. Zde se hráči při zisku příslušného symbolu mohou buďto posunout svůj žeton nahoru, nebo klesnout na úplný spodek stupnice. Hráč tak získá bonusy z té úrovně, na které aktuálně byl, ale také ze všech nižších.

Rozdíl oproti původní hře dobře reprezentuje pole zisk tří solárů z původní hry. To v rozšíření již není. Nicméně hráč může nyní dvakrát vyslat svého agenta na pole ovlivňující stupnici dopravních lodí, z čehož pokaždé získá jeden solár. Druhou návštěvou však neklesnout, ale využít nejspodnější bonus. Tak hráč může získat buďto pět solárů a zároveň jeho spoluhráči získají po jednom, nebo si může místo peněz sám vzít dvě koření.

V základní hře musí hráč jinými slovy vyslat agenty dvakrát a pokaždé získá tři soláry. V rozšíření za dva výsadky získá o jeden solár více, ale jeho spoluhráči na tom něco málo také vydělají. Navíc je zisk větší části obnosu získán až po zahrání druhého agenta, nikoli průběžně. To pochopitelně může být jak výhodou, tak i nevýhodou, s ohledem na situaci na herním plánu.

Možností se zde posouvat je pochopitelně víc, protože se snadno může pozornost hráčů upnout právě sem. Na nejvyšším stupni je odměna sleva na nákup Iksiánských technologií, což je nový prvek ve hře. Nakupují se za koření, přičemž jejich vliv na hru odpovídá jejich ceně.

Například v případě vyhraného konfliktu získá hráč vodu. A každý alespoň povrchní znalec Duny, případně hráč Duny Impérium, ví, že voda je na Arrakisu velmi vzácnou komoditou. Herně se voda hodí především pro těžbu koření. Uvedený příklad je navíc pouze levnější technologie, takže o jejich síle si lze udělat docela dobrý obrázek.

Další novinkou jsou symboly na kartách. Je zde možnost přes některé karty hrát agenty na místa již obsazená nepřítelem. Hráč se tedy nemusí bát, že mu soupeř zašlápne to jedno políčko s esenciální důležitostí pro jeho strategii. Pochopitelně taková karta musí do hry přijít, přičemž hráč ji musí být schopen koupit. Ale tak už to s kartami v nabídce bývá.

Další novinkou, jež může výrazně ovlivnit strategii stavby balíčku, je nový mechanismus spouštění efektu karty při jejím odhození a odstranění. Navíc lze tento efekt spustit oběma způsoby, tedy při šikovném zahrání i vícekrát za kolo.

Další novinkou je nový typ jednotek v podobě bojových lodí (v angličtině dreadnoughts). Ty fungují podobně jako běžní vojáci, jen s několika rozdíly. V boji mají sílu tři, tedy o jedna vyšší, jak normální jednotky. Pokud ale hráč loď nasadí a prohraje, vrátí se mu zpět do pevnosti, nikoli do zásoby. Pokud hráč vyhraje, vyšle ji na jedno ze tří obsaditelných míst na mapě a po jedno kolo bude moct hráč, kterému loď patří, získávat bonusy z těchto míst, pokud je nějaký hráč svým agentem navštíví.

Nové karty velmi často obsahují symbol zničení karty, čímž je možné si balíček očistit od nepotřebných karet, plus si i zlepšit šanci na líznutí té potřebné karty, případně i operovat právě s možností ničení vlastních karet.

Jednou z dalších výtek hry bylo menší zapojení frakcí do fungování hry. Například na celém plánu bylo pouze jedno pole, které vyžadovalo vliv u jedné z frakcí, aby bylo možné jej navštívit. Konkrétně se jednalo o dva potřebné vlivy u Fremenů.

Tento požadavek se rozšířil na více polí a frakcí. Na herním plánu je nápadná Guilda, která může výrazně pomoct při získávání technologického náskoku před protihráči. Požadavek na dva vlivy u frakce se však rozšířil i na některé nové karty, hráč tak může za svůj vliv u všech frakcí získat potenciálně nějaké benefity.

Pochopitelně jsou zde i zcela očekávatelné rozšíření, tedy více karet, více karet zrady, více karet střetů a více možných hratelných postav. Celkem přibyly tři rody. A to vždy po dvou postavách.

Pozornosti neunikly ani varianty hry pro jednoho či dva hráče, kdy umělý protivník rod Hagal využívá možnosti nového rozšíření.

Epická hra

Tato varianta hry je určena pro zkušenější hráče a přidává zajímavou, ale náročnější variantu hry. Hráči začínají s jednou intrikou, více jednotkami, hraje se na více bodů a výhry v bojích jsou lákavější, ale také je upraven základní balíček. Jedna karta (konkrétně Duna pouštní planeta) je nahrazena novou kartou, která umožňuje odstraňovat karty z balíčku, čímž se z až vzácného efektu stává základní výbava.

Hra podpořená aplikací

Duna Impérium získala po krátkém čase aplikaci, která se dala brát jako rozšíření zdarma. Hráči si zde mohli zahrát hru pro jednoho hráče, kde se o balíček virtuálního hráče stará aplikace. Co je ale zajímavější je mód Průzkumníci Arrakisu, který přidává hře nový rozměr. Hráčům jsou každé kolo předkládány různé eventy, které mohou měnit význam některých herních polí, nebo přichází s různými eventy a nákupy mezi koly. To může přinést velmi příjemné oživení pro hru.

Navíc mód Průzkumníci z Arrakisu je i doporučené doplnění pro Epickou hru.

Aby toho nebylo málo, existuje v aplikaci i varianta Náhlý útok, což je rychlejší hra pro zkušenější hráče, která umožní se na celou deskovou hru podívat novým pohledem. Krom kratší herní doby jsou zde i velmi zajímavé triky, díky kterým lze hratelnost osvěžit. Například udělat nákup nějakých karet před samotným začátkem hry a mít tak unikátnější základní balíček, případně sázet na výhru protihráčů, což může přinést pár bodů v závěru.

Aplikace pochopitelně podporuje jak základní hru, tak i rozšíření. Tím přináší hra velmi rozsáhlé možnosti pro široké spektrum hráčů.

Dobrou zprávou samozřejmě je, že aplikaci lze nalézt v českém jazyce. K tomu je třeba stáhnout do svého tabletu nikoli Dunu Impérium, ale aplikaci Dire Wolf Game Room, která obsahuje i další hry zahraničního vydavatele. Skrze tuto aplikaci pak lze spustit tu, jež rozšiřuje boj o Arrakis. Stále lze sice najít pár drobných chyb v překladu, to by ale zážitku z hraní bránit nemělo.