Jednou z nejvýznamnějších her posledních let je beze sporu Gloomhaven. Ohromná krabice o váze skoro deseti kilogramů obsahující kampaň na nějakých sto hodin herního zážitku. S ohledem na zaběhlý obchodní model tehdejších vydavatelů se jednalo o značný risk. Ale jelikož se na serveru BGG prozkoumávání stejnojmenného města udrželo velmi dlouho na předních příčkách žebříčku, tak lze říct, že hra v celosvětové konkurenci uspěla. Není proto překvapením, že vývojáři neusnuli na vavřínech, ale stále se snažili celý koncept posunout dál. Krom dalších variant tohoto počinu se vývojáři na základě četných zpětných vazeb rozhodli svůj magnum opus přepracovat do uhlazenější podoby, k čemuž opět slouží kampaň na platformě Backerkit. A ač má tentokrát nastavené realistické cíle, tak stejně na sebe druhá edice strhla jistou dávku kontroverze.

Z obchodního hlediska je skoro desetikilová krabice Glomhavenu jen ekvivalentem základní hry a různých rozšíření. Právě úspěch tohoto monumentálního deskoherního počinu otevřel dveře pro různé další podobně epické příběhovky, jako například Oathsworn: Into the Deepwood, ISS Vanguard nebo třeba Tainted Grail: Pád Avalonu. Všechny tyto tituly mají silnou hráčskou základnu a často dokonce i různá rozšíření, která herní zážitek ještě umocňují. Některé z těchto monumentálních počinů si již mohou čeští hráči vyzkoušet i v češtině.

Samotný Gloomhaven je o skupině hrdinů, kteří se stejnojmenným městem snaží probít nepřízněmi osudu. Herní mechanismus je založen na kartách. Ovšem ne na náhodě, ale volbě. Hráči vždy zahrají ve svém tahu z ruky dvě karty, což ovlivní hned několik věcí. Karty totiž mají číslo a jsou rozděleny na horní a spodní sekci. Z jedné ze zahraných karet se aplikuje číselná iniciativa, a následně se z jedné vyhodnotí vrchní a z druhé spodní efekt karty. Tedy na potenciálně dva efekty se tímto jednoduchým rozhodnutím nedostane. Tento poměrně snadný mechanismus umožňuje hráčům čelit velkým výzvám. Je třeba naplánovat, jakých akcí se vzdát a jaké kdy využít. V průběhu kampaně bude pochopitelně probíhat změna složení balíčku hrdinů. Tedy až do okamžiku, kdy odejdou do důchodu a nahradí je jiní s úplně novými schopnostmi a dovednostmi.

Pochopitelně jsou zde i další dva tituly stojící hned vedle Gloomhavenu. A to Gloomhaven: Lví chřtán přezdívaný Baby Gloomhaven, a poté Frosthaven na jehož překlad čeští hráči zatím čekají. Menší varianta představuje stejné herní principy jako velký předchůdce, ale obsahuje několik vylepšení. Namísto kartonových mapových dílků je zde kniha, která má pro všechny mise kampaně mapu již předtištěnou. Navíc jsou zde i výukové scénáře, které umožní snadnější vstup do celé kampaně. Krom odladěnějších pravidel došlo i k dalšímu zjednodušení. Například celou kampaň je možné projít pouze s jednou postavou. Navzdory pojmenování Baby Gloomhaven se stále jedná o velkou krabici silně naditou obsahem.

Frosthaven, který letos vydá Albi, zase ke kampani přidává budování základny v severních zasněžených končinách.

Po těchto zkušenostech se autoři rozhodli znovu vydat druhou edici původního Gloomhavenu. Právě probíhající kampaň na Backerkitu slibuje nová a vylepšená pravidla a drobné úpravy v kampani. A jelikož původní edice už takhle byla dost obsáhlá a těžká, tak se autoři rozhodli použít standies, tedy ilustrovaný karton s podstavcem. Výjimku tvořili hrdinové, kteří svou miniaturou obdařeni byli. Druhá edice nabízí možnost dokoupení figurek všech nepřátel, což slibuje pořádnou nálož plastu.

Zajímavé také je, jaký cíl si vydavatelé dali v kampani. Bývá obvyklé, že je požadována částka deset tisíc, či sta tisíc dolarů, přestože taková částka mnohdy reálným nákladům neodpovídá. Někdy s tím autoři počítají, jindy může neúspěch vést až k pádu celého vydavatelství. Ač to není úplně běžné, obzvláště poslední roky byla pro některá vydavatelství náročná. V tomto případě byla však cílová částka nastavena mnohem realističtěji. Kampaň Gloohavenu již dvoumilionovou hranici zvládla překonat.

Kontroverze, kterou však samotná kampaň mezi hráči vyvolala, spočívá právě v nových úpravách. Sto hodin na kampaň, zvláště pak hraná ideálně se stejnou partou lidí, je poměrně náročný počin, a proto stále existují hráči, kteří konec zatím neviděli. A nyní jsou naštvaní, že nová kampaň pro druhou edici slibuje vylepšení, která u nich nebudou dostupná, pokud si nepořídí celou hru znovu.

Právě ve světle dlouholetého umístění Gloomhavenu na předních příčkách serveru BGG, kde se v posledních měsících o prvenství začala hra opět přetahovat s deskovkou Brass Birmingham, působí poněkud nepatřičně. Přeci jen jde o menší změny, které vznikly především zpětnou vazbou hráčů. Samotné jádro celého herního zážitku tak zůstává stejné. V porovnání například s Arkham Horrorem, jehož jednotlivé edice jsou natolik rozdílné, že jsou spolu zcela nekompatibilní, působí změny u Gloomhavenu jen jako kosmetická vylepšení.

Provádění úprav u deskových her není úplně snadné, ať již jde o chyby v tisku, nedostatky v pravidlech nebo třeba změny v kampaních. Autoři vždy musí vymýšlet, jak k danému problému budou přistupovat. Zdali vydat jen malé opravné balíčky, ať už distribuované skrze obchody, či v elektronické podobě, nebo zda je změn tolik, aby obhájila vydání nové edice hry. Přeci jen hráči, kteří již vlastní původní edici se mohou cítit všelijak. To ukazuje dění kolem probíhající druhé edice této epické deskovky, která se nesmazatelně vryla do deskoherní historie.

A pro hráče, kteří nechtějí řešit přenos krabice i přípravu hry tu je možnost okusit Gloomhaven ve zdařilé videoherní podobě, a to nejen na PC, ale brzy i na konzoli Switch, Playstation a Xbox, na které zavítá 18. září/septembra.