Ne vždy mají hráči čas a náladu na nějaký velkolepý deskoherní zážitek. Přesto mohou mít touhu po nějaké intelektuálně náročné výzvě proti jinému hráči. V tomto směru je pochopitelně mnoho deskových her k hráčům vstřícných, přestože většinou lze najít mezi délkou hry a obtížností určitou paralelu. Prvním významnějším milníkem na poli deskových her byla v tomto směru hra Blitzkrieg, která na jednoduchých pravidlech a krátké herní době stavěla před hráče komplexní a zajímavý herní zážitek. Nyní se na český trh dostala druhá hra založena na stejné myšlence v podobě Caesar: Ovládněte Řím ve 20 minutách!

Název hry se může zdát zavádějící, ale opak je pravdou. Hra jde skutečně odehrát za pouhých dvacet minut. A to i s vysvětlením pravidel. Navzdory tomu poskytuje dostatečně rozsáhlou úroveň strategických možností. Hra je o zisku politické moci v antickém Římě, kdy na jedné straně stojí Caesar a na druhé straně konfliktu stojí Pompeius.

Oproti svému předchůdci Blitzkriegu není hra tolik abstraktní a dokonce obsahuje mapu. Každé území má místo na nějaký náhodný bonus. Každá hranice mezi dvěma územími obsahuje jeden ze tří znaků: meč, štít a nebo loď. Hráči si vezmou na začátku hry žetony své barvy a dva si vylosují do své zásoby. Každý z žetonů má dvě čísla a jeden ze znaků odpovídající těm na hranicích území na plánu. Jedinou výjimkou je znak vavřínového věnce, který slouží hráčům jako žolík. Hráč vždy zahraje na jedno hraniční pole svůj žeton tak, aby jedno číslo ukazovalo do jedné provincie a to protilehlé zase do druhé. Takto se hráči střídají, dokud hra neskončí.

Pokud je některá z provincií zcela uzavřena, hráč s vyšší silou do ní umístí svůj žeton politického vlivu, přičemž zbavení se šestnácti znamená pro daného hráče výhru. Nicméně hráč, který uzavřel provincii, získá bonus. Může se jednat o zvětšení zásoby žetonů v zásobě, tah navíc, další umístění žetonů vlivu a různé další efekty.

Hra může skončit ještě jedním způsobem. A to tak, že hráč nemůže žádný ze svých žetonů zahrát. Takže na herním poli mohou vznikat situace, kdy se hráč rozhoduje, rozehraje-li vlastní ohraničení nějaké provincie, případně tak učiní u soupeřovi. A ač tím svému soupeři přidá body, sám tak získá bonus.

Každé dvě sousedící provincie, jsou-li zabrány stejným hráčem, mu navíc přidají další vliv právě na hraniční území.

Jeden z nejdůležitějších žetonů ve hře je žeton senátu. Pokud jej hráč získá, umístí jej na speciální místo na své straně herního plánu. Provincie Říma je největší a má dvě místa pro žeton politické moci, přičemž jeden je prázdný a na druhém je dedikovaný bonus právě senátu.

A poté je zde pochopitelně žeton souboje, který umožní libovolný žeton na plánu otočit prázdnou stranou nahoru, kdy nejenže tato hranice následně ani jedné z přilehlých provincií neposkytuje žádný bonus, ale ani při obsazení obou sousedních území sem nejde dodatečný žeton vlivu.

A kdyby došlo k remíze, provincii prostě nezíská nikdo až do konce hry.

Případné zájemce jistě potěší i obsažení dvou rozšíření v základní krabici. Jedná se o žetony jedu, které soupeři sníží množství žetonů v zásobě. Druhým rozšiřujícím bonusem jsou žetony centurionů, které umožní namísto dobrání jednoho náhodného žetonu z pytlíku vzít si jeden z bonusových žetonů. Ty jsou oproti těm obyčejným nejen silnější, ale také si může hráč vybrat a lépe se tak přizpůsobit situaci na herním plánu.

Předchůdce Blitzkrieg má velmi obdobná pravidla, ale herní plán je více abstraktní, přesto je hra stejně jednoduchá a přitažlivá. Hráči si tak mohou snadno vybrat, zdali se jim líbí třeba antické zasazení, případně druhoválečné téma. Anebo zda chtějí mít herní plán konkrétní, případně abstraktní.

V obou případech se jedná o zajímavou a klidnou volbu mezi strategickými hrami pro dva hráče, kterou lze rozložit na stůl prakticky s jakýmkoliv soupeřem.