Článek byl vytvořen ve spolupráci s internetovým obchodem imago.cz.

Vědomostní deskové hry jsou poměrně specifickým odvětvím. S ohledem na těžko odhadnutelnou úroveň znalostí velkého množství potenciálních zákazníků se velmi obtížně určuje úroveň obtížnosti. Jedna otázka může být pro jednoho člověka zcela neřešitelná, zatímco pro druhého velmi snadná. Ale za předpokladu, že se vědomostní rámec omezí, nastavit úroveň obtížnosti otázek je mnohem jednodušší. A přesně to lze očekávat od varianty hry Desítka zaměřené na téma Harry Potter.

Desítka je série her, které u nás v lokalizované podobě vydává vydavatelství Mindok. My jsme mohli své vědomosti vyzkoušet díky obchodu Imago, který nám ji poskytl.

Samotný koncept her Desítka je jednoduchý. Hráči dostanou krabičku plnou mnoha karet z nichž je skrze vrchní otvor vidět pouze část jedné karty zobrazující otázku uprostřed. Dokola je deset možností zakrytých s pomocí plastových žetonů. Aktivní hráč si vybere jednu z možností a jako odpověď si vezme černý otázkový žeton, čímž odhalí odpověď. Při správné odpovědi si jej ponechá, pokud odpoví špatně, o všechny své body nastřádané v tomto kole přichází. Kolo pokračuje, dokud nejsou vybrány všechny žetony, nevypadnou všichni hráči, nebo dokud všichni nepasují.

Počet správných odpovědí na kartě je vždy větší, než jedna, ovšem přesný počet známý být nemusí. Proto se dá předpokládat, že hráči budou zpočátku vybírat ty pro ně lehčí otázky, jednak aby získali body, ale také pro znesnadnění odpovídání soupeřům. Proto je i odstupňování obtížnosti o něco snazší.

Po skončení kola se krabička otevře, vymění se pořadí karet a po započtení bodů je možné pokračovat.

Typů otázek je víc, než prosté ano/ne. Může se jednat i o určení pořadí, nebo nutnost odpovědět na otázku, jejíž odpověď se pod žetonem skrývá.

Hra Desítka Harry Potter se zaměřuje čistě na univerzum o obrýleném kouzelníkovi. Jelikož se jedná o opravdu slavné universum, lze u většiny potenciálních hráčů se zájmem o fantastiku očekávat určitou úroveň znalostí. Jednou drobností je, že se zde míchají jak informace z knih, tak i z filmů, což ale nemusí být nutně na škodu. Jde jak o případné rozšíření znalostí, tak i o určité napětí, kdy se hráči snaží ponořit do zapomenutých znalostí kdysi viděného a možná i čteného čarovného světa.

U většiny otázek se dá najít opravdu snadné odpovědi, minimálně některé z prvních, které si hráči vyberou. Ale najdou se zde i opravdové výzvy pro skutečné Potterheady (výraz, kterým se zapálení fanoušci tohoto univerza označují).

S ohledem na případné soupeře je možné hrát i trochu kontrolovaněji a při výběru otázek odhadovat jejich obtížnosti. Zatímco příchutí Bertíkových fazolek dokáže každý vyjmenovat nespočet, tak podle obrázků poznat pořadí scének z Prince dvojí krve je poněkud náročnější.

Ač má hra velké balení, samotná herní krabička má velikost menší knihy. Díky tomu je možné vzít desítku do libovolného batohu, či tašky a užít si se správnou partou šikovný vědomostní test.

S ohledem na množství oboustranných karet se jedná o vědomostní hru, co nějakou dobu vydrží. A kdyby ne, vytvořit si vlastní a zkusit otestovat své přátele by mohla být také možnost, jak si zážitek z hry rozšířit. Nebo si rovnou pořídit další tematicky zaměřenou desítku. 

Hru nám do redakce zaslal internetový obchod Imago a tak jsme ji mohli otestovat. Hru jsem si vyzkoušel s kamarádem. Sice máme oba poměrně dobré znalosti světa čar a kouzel, ale ani jeden z nás by se za Potterheada neoznačil. Přesto právě víše zmíněné filtrování až příliš jednoduchých otázek pomohlo zvednout zážitek z naší hry. Co na tom, že snaha se svými vědomostmi vytáhnout přinesla i hru, v níž jsme se přecenili a ve čtvrtém kole byli stále bez jediného bodu. Tak, či tak, mohli jsme zavzpomínat na oblíbené univerzum s nímž jsme vyrůstali a být překvapeni, kolik si toho ve skutečnosti pamatujeme.