Vytvořit dobrou a kvalitní hororovou hru nebývá snadné. Fanoušci tohoto žánru jsou poměrně nároční a s každým zkonzumovaným dílem jsou stále náročnější. Ale jedno rčení říká, že nic není takové klišé, pokud se to děje právě vám. Tím se možná řídili vývojáři videohry Dead by Daylight, když vytvořili hru na základě B-čkových hororových legend. Hra postavila hráče jak do role čtyř přeživších, tak i do role nezastavitelného vraha, případně monstra, které přeživší nahání. Právě multiplayerový a asymetrický zážitek byl důvod, proč hra uspěla. Krom mnohých rozšíření se blíží i vydání deskoherní podoby, která by měla hráčům přinést podobný herní zážitek.

Deskoherní podoba hry je určena pro tři až pět hráčů, přičemž jedna hráčská pozice je vždy vyhrazena pro nepřítele. Přeživší se budou po vzoru počítačové hry snažit nejprve najít a zprovoznit benzínové generátory a následně uprchnout. Zabiják se bude snažit dokončit krvavý rituál.

Přeživších je rovnou sedm, každý má jedinečné schopnosti, přičemž zabijáků je rovnou šest a také se od sebe velmi liší. Rozmanitá znovuhratelnost je tak zaručena. Podle údaje na krabici by se měla hra dát odehrát za tři čtvrtě hodiny. A tak je vysoká obměna hratelnosti příjemným zpestřením.

Navíc hra obsahuje dva herní plány, aby těch možností pro hru nebylo málo. Ty se liší jak rozložením lokalit, tak cestami mezi nimi.

Přitom pravidla hry jsou velmi snadná a je možné je za pár minut vysvětlit i méně znalým hráčům.

Poněkud abstraktní plán obsahuje lokace pospojované různými cestami. Ty jsou označené vždy nějakým druhem pohybu, ať již během, plížením, skokem, případně i chůzí. Hráči mají všechny druhy pohybu v podobě karet na ruce. Na začátku kola každý z přeživších zahraje skrytě právě jednu kartu a zabiják rovnou dvě. Nejprve se vyhodnotí karty přeživších a kolo ukončí pohyb zabijáka, který vyhodnotí obě karty. Vždy po pohybu je nutné otočit jeden z dostupných žetonů, poté je možné s některým z otočených žetonů interagovat. Hráči tak mohou nalézat předměty, skryté cesty, skrýše, ale také tolik potřebné generátory, případně východ z tohoto hororového bludiště. Zabiják hledá svatyně a háky. Svatyně mu umožní získat nějaké zdroje pro své schopnosti, háky slouží k zavěšení bezbranných obětí a umožňují spustit krvavý rituál.

Stejně jako v předloze, i zde se lidé protáhnou užšími štěrbinami, než jejich pronásledovatel. Je tedy možné během hry podmínky průchodu mapou různě upravovat, ať již vytvořením zátarasy, nebo jejím zničením. Také je zabiják chodící neporazitelné zlo, proti kterému nelze bojovat, pouze před ním utéct.

Podmínky vítězství se liší pro obě strany. Přeživší chtějí nahodit všechny čtyři generátory a utéct. Jejich nepřítel se snaží uspokojit entitu dokončením krvavého rituálu. Proto přeživší loví a případně je napichuje na háky, odkud nemohou sami uprchnout. Pokud některý z přeživších bude nepřítelem proměněn na hrůznou dekoraci, tak se bude naplňovat i hodnota splněného rituálu. Hlavním mechanismem hry tak bude správně předvídat kroky svých spoluhráčů.

Pokud se hráč posune se zabijákem do oblasti s přeživším, tak jej může jako interakci rovnou zranit. Pokud se nachází v oblasti, která je obsazena hráčem zraněným z minulého kola, tak jej může zabiják hodit na rameno a donést k nejbližšímu háku. To je možné pouze v případě, že se mu jeho oběť nevysmekne. Šance je to sice malá, ale zvyšuje se s potřebnou vzdáleností. Konkrétně jde o šanci jedna ku šesti za každou potřebnou vzdálenost. A to až do maxima čtyř. Namísto interakce může zabiják použít i některou ze svých schopností.

Aby toho nebylo málo, tak jsou zde i žetony krve. Ty slouží především k využívání schopností jednou i druhou stranou. Přičemž zabiják může jednou za kolo utratit čtyři tyto žetony pro provedení dodatečného třetího tahu.

Většina událostí ve hře se řeší hodem kostky. Čtyři z pěti možností znamenají úspěch. Jeden hod znamená opravdu velký úspěch. Jeden z výsledků je selhání a přihrání žetonu krve zabijákovi. Například ke spuštění generátoru je potřeba získat tří úspěchů. Velký úspěch umožní zisku hned dvou žetonů úspěchu.

Je tedy jasné, že když kostky nebudou přát, tak ani nebude snadné hru vyhrát, ale díky tomu mohou vznikat opravdu zajímavé a zábavné situace, jak už u žánru ameritrash bývá zvykem. Tedy u her, které se soustředí především na příběh a atmosféru.

Hra na první pohled vypadá jako věrné převedení videoherní předlohy do deskoherní podoby, díky přístupným pravidlům lze také očekávat, že si své fanoušky najde.

Přeživší a jejich protivníky můžou hráči znát z videoherní předlohy. Na straně přeživších je tak možné těšit se na Claudii Morel, která zastává roli léčitelky. Ace Visconti umí předvídat zabijákovo chování. Dwight Fairfield je charakter, který umí podporovat své spojence. Nea Karlsscn umí využít svou mrštnost k pohybu. A to i skrze jinak neprůchozí cesty. Jake Park je postava ideální pro ty, kteří se nekamarádí s Fortunou, protože jeho významnou schopností je ignorovat neúspěch. Meg Thomas je běžkyně, která se vrahovi špatně chytá a může mu tak utéct snadněji. Feng Min uzavírá výčet té hodné strany barikády se schopností přerušovat pohyb zabijáka.

Zabijáci jsou rozděleni na lehké a těžké na zahrání. Mezi lehké patří Sestra, Doktor a Vidlák. Mezi obtížnější se řadí Traper, Přízrak a Klekánice. Znalci videoherní předlohy mohou odhadnout, jaký budou mít tyto postavy vliv.

Každý z charakterů má celkem tři perky. Lze hrát i herní mód, kde si hráči vytáhnou karty schopností z balíčku. A až tři si vyberou a přikryjí s nimi ty stávající. Každá hra tak může poskytnout jedinečný zážitek kombinující čtyři unikátní přeživší a jednoho zabijáka. To celé poskytne oběma stranám unikátní výzvu.

Hra se prvně objevila na Kickstarteru, jak je u větších deskových her zvykem, přičemž požadovanou částku 250 000 dolarů překročila čtyřikrát. Pro přispěvatele kampaně byla možnost získat i deluxe edici v níž bylo možno získat luxusní komponenty, které jsou vidět v traileru, ale také více přeživších i zabijáků. Tím je ostatně známa videoherní předloha, v níž byly do hry přidány i charaktery z jiných známých hororových sérií. Ve videohře je tedy možné hrát třeba za Ghost Face ze série Vřískot, Demogorgona z seriálu Stranger Things, Pyramid Heada z herní série Silent Hill, Elliot Spencera ze série Hellraiser a mnoho dalších. Přeživší jsou na tom stejně a lze tak narazit na známá jména jako William "Bill" Overbeck z herní série Left 4 Dead, Ada Wond z franšízy Resident Evil, oblíbený jednoruký démonobijec Ash Williams z filmů Smrtelné zlo a mnoho dalších. Zdali by mohla být i deskoherní podoba hry takto rozmanitá, je otázkou do budoucna, zdali by se tvůrcům vyplatilo nakoupit potřebné licence. Ale i bez nich je možné vymýšlet mnoho nejrůznějších potenciálních přírůstků do hry.

Co by však mohlo hráče zaskočit je způsob, jakým se řeší nižší počet hráčů. Hra je totiž designována na právě čtyři přeživší a jednoho zabijáka, ostatně jako videoherní předloha. Proto v případě nižšího počtu ovládá některý z hráčů více charakterů.

Díky vydavatelství TLAMA games si budeme moct tuto hru vyzkoušet již 13. března / marca. Navíc je možné z jejich stránek stáhnout pravidla a tím si celou hru prozkoumat svépomocí.