TLAMA games přišlo s oznámením, které očekával snad každý zarytý eurohráč. Oznámení proběhlo formou soutěže o "neznámou hru" s nápovědou, že i Willy Wonka by se podivoval nad tím, jak tato továrna skvěle šlape. A pokud tato nápověda někomu nestačila, tak jméno předačky Sandry již nemohla nechat nikoho na pochybách, že se jedná o nejnovější hru Vitala Lacerdy s názvem Bot Factory.

Hry tohoto autora bývají velmi propracované jak po stránce mechanik, tak i s ohledem na produkční stránku. Vše do sebe zapadá stejně jako třeba komponenty do dobře vytvořeného pořadače. Pro snadnější hraní bývají také jazykově nezávislé. To potenciálně může pomoct hráčům s rozdílnou jazykovou výbavou si dané hry zahrát, ale především pro vydavatele, kterým poté stačí přeložit pouhá pravidla.

Fanoušci toto mohli vidět nejen u jeho předchozí hry Weather Machine. Právě TLAMA games tohoto autora již dlouhodobě vydává v českém nákladu. Přece jen euro hry, tedy dopočitatelné a vyžadující strategické uvažování, si vždy najdou své příznivce. Vitalu Lacerdovi však bývá vytýkáno, že jeho hry jsou až moc náročné či komplexní. Že je trvá vysvětlit i pochopit použité mechanismy. Bot Factory by na tom mělo být jinak, protože herní doba by neměla přesahovat pouhou půlhodinu. A to navzdory faktu, že mechanismy pochází z náročné deskové hry Kanban EV.

Obě hry mají společné to, že hráč má k dispozici jednoho míplíka, tedy dřevěnou figurku. Každé kolo ji přesune do nějaké jiné oblasti a provede příslušné akce.

Herní plán je rozdělen na několik oblastí a každá obsahuje tři akční políčka. Vyhodnocují se vždy zleva doprava, takže hráč volí, zda si vybere silnější akci, případně tu s vyšší iniciativou.

Přítomné sekce jsou výroba robota, získání jeho části z otočného rondelu, získání stavebního plánu a nebo nastavení výrobního plánu, tedy bodového ohodnocení jednotlivých robotů.

Právě rondel stojí za zmínku, protože tento mechanismus se ve hrách tolik nezobrazuje. Otočné koleso s vyskládanými díly, přičemž v horní části herního plánu se prázdná místa doplňují a z té spodní odebírají. Podobný mechanismus se objevil prvně objevil ve hře Tzolkin a v nedávno vydané hře Truhlaříci s.r.o. Obě hry pocházejí od českých tvůrců.

Po herním plánu běhá i Sandra, neutrální figurka, která jednak překáží, ale zároveň spouští i některé akce.

Vydavatelství TLAMA games nabízí ve svém produktu i moduly, které hru ozvláštní, například univerzálního robota. Tyto moduly byly součástí kickstarterové kampaně, je proto milé, že čeští zákazníci je získají automaticky.

Je dobré neopomenout i pořadač. Ten, jak u her Vitala Lacerdy ostatně bývá zvykem, je promyšlený a umožní tak hráčům uchovávat všechny komponenty přehledně, ale také rychleji hru připravit či sklidit. Jako obvykle i komponentům byla věnována značná pozornost a nejsou rozlišeny jen pomocí jednolitého barevného rozlišení. Roboti mají svou strukturu, pracovníci nakreslené helmy a na pohled je vidět značná péče.

Jak bývá u Lacerdy zvykem, hra se prvně objevila díky kickstarterové kampani. V této bylo vybráno 167 810 dolarů z požadovaných 100 000 dolarů. To je samozřejmě menší úspěch než u velkých projektů tohoto autora, ale určitě ne neúspěch. Na rozdíl od jiných projektů, které bylo možné v relativně nedávné době vidět, kdy navzdory vybrané požadované částce museli autoři přiznat, že byla částka podhodnocena a kampaň tak potopila celou firmu. Tento neblahý osud potkal například Kingdome Come: Deliverence deskovou hru a studio Boardcubator.

Pro srovnání Weather Machine, což je předchozí projekt Vitala Lacerdy, požadoval 150 000 dolarů a vybral 1 181 402 dolarů.

Hra by měla přijít na pulty obchodů možná už během tohoto měsíce, případně během toho příštího.