Duna pocházející z pera Franka Herberta je jedním z nejvýznamnějších počinů sci-fi. Oproti jiným dílům své doby spadajících pod stejný žánr totiž nevyužívá roboty, ale především um lidské mysli. Nejnovější filmová iterace Denise Villeneuvea znovu zvedla zájem o toto univerzum. A právě důraz na lidskou mysl, zrady, intriky a politikaření jsou prvky, které přímo vybízí k deskohernímu zpracování. Nejznámějším představitelem tohoto počínání je Duna Impérium, kterou u nás v českém překladu vydává brněnské vydavatelství REXhry. Není divu, že díky úspěchu se na pulty obchodů dostalo jak rozšíření, tak i nejnovější verze hry Duna Impérium Povstání.

Díky filmové licenci je snazší se zorientovat v tom, co jednotlivé deskové hry představují, byť dosavadní rozšíření brázdí vody filmem dosud neprozkoumané. Nicméně Duna Impérium Povstání je něčím unikátním i mezi ostatními deskoherními tituly. Jde totiž o jedinečné samostatně hratelné rozšíření, které samo vypadá podobně jako základní hra. Ovšem kompatibilita s předchozími vydáními je s ohledem na nové mechanismy omezená.

Důvod této unikátnosti spočívá především v tom, že vydavatel bude chtít udržovat nyní obě deskoherní iterace, což může při vydávání rozšíření působit trochu schizofrenně. Nemluvě o faktu, že nyní se vydavatel snaží do všech vydání přidávat jak zjednodušené komponenty, s nimiž hra původně přišla, tak hezčí plastové modely, které mají uspokojit majitele Deluxe komponentů.

Jiným příkladem samostatně hratelného rozšíření může být Cthulhu: I smrt může zemřít (znalci jsou jistě obeznámeni s podtitulem Smrt Květen Kostka), kde je možné vzít komponenty z obou krabic a libovolně smíchat. Duna Impérium Povstání vzalo všechny prvky původní hry, tvůrci si pečlivě vyslechli všechnu kritiku, kterou hráči napříč světem měli, a rozhodli se celou hru přepracovat.

V rámci známého příběhu byla Duna Impérium posazena na začátek prvního filmu, tedy do okamžiku, kdy se spustila velká politická hra, když planetu s nejcennějším zdrojem ve známém vesmíru získal do správy velkorod Atreidů. Ve hře je tedy možné hrát mimo jiné i za Paula Atreida a jeho otce Leta Atreida. Povstání se posouvá o několik let dále, kdy Arrakis opět spadal pod nadvládu Harkonnenů, zatímco v útrobách pouště se formuje nový velitel domovských fremenů známý jako Muad'Dib. Pro znalce předlohy jde zcela jistě o známé události. Pro neznalce jde jen o jakési mlhavé představení světa a politického pozadí.

Znalce jistě věrnost předloze i atmosféra hry potěší, ovšem i neznalci si deskovku mohou snadno užít, protože ač mechanismy toto univerzum podporují, tak fungují samy o sobě. Hlavními nosnými mechanismy celé hry jsou deckbuilding a workerplacement, tedy stavba balíčku během hry a umisťování pracovníků, přesněji agentů. Oba mechanismy jsou ve hře úzce propojené. Zahrané karty přímo označují, kam je možné agenta vyslat. Tím je možné čerpat bonusy jak ze zahrané karty, tak navštíveného místa, v ideálním případě i z karet, které zůstanou na konci kola v ruce. Jelikož každý hráč začíná jen se dvěma agenty a během hry je možné získat třetího, tak na každém tahu záleží.

Cílem hry je během maximálně deseti kol získat deset bodů, což činí boj o pouštní planetu intenzivní. Navíc každý konec kola je korunován o některou z mnoha odměn. Hra tedy přináší konflikt mezi hráči nejen v zaťapávání vyhlédnutých míst, ale také v samotném střetu na bojovém poli.

A v těchto mechanikách se objevuje hned několik důležitých změn, které Duna Impérium Povstání přináší.

Nově je možné ve hře operovat i se špióny. Každé pole ve hře je připojeno k nějakému pozorovacímu stanovišti a hráči tak mohou soupeřit i o to, čí špion je obsadí. Tak je možné získat další výhody, například líznutí karty a možnost zahrát agenta na již obsazené pole.

Další zásadní změnou je, že do boje o Arrakis konečně vstoupí do hry píseční červi. Ty je možné získat až poté, co hráč získá kotevní háky, ihned se tak vyšlou do boje. Jejich síla se sice vyrovná "jen" jednomu a půl vojákovi, ale především poskytují dvojnásobnou odměnu z bojů. Tím je možné získat nečekaný bodový nebo materiální náskok. Navíc výherci soubojů krom samotné odměny získávají nově i samotnou kartu, jež má některý ze tří znaků – pouštní myš, kryspel a ornitoptéra. Každé dva takto získané symboly představují zisk jednoho bodu. Vhodně použitý červ tak může spolu s vhodně získanou bojovou kartou přinést více než třetinu bodů potřebných k vítězství, což činí celý souboj zajímavě dynamický. Problém je, že nemohou zasáhnout do boje pod ochranou štítového valu, ochranou obydlených míst. Ale jak bylo v druhém filmu ukázáno, i tuto ochranu je možné odstranit a vtrhnout do souboje i pro tyto jinak červům nedostupné odměny.

Intriky přinášející zajímavé zvraty na konci hry jsou stále přítomné. A tak je napětí zaručené až do samotného závěru hry.

Nutno říct, že původní hra měla také možnosti, jak během jednoho kola udělat mílové kroky směrem k výhře, takže nové možnosti jen rozšiřují stávající výherní strategie.

V obou herních verzích je možné získávat vliv na politických frakcích, přičemž každá z nich poskytovala různé bonusy i odměny za zahraného agenta. Systém zůstává stejný, pouze je přepracovaný tak, aby bylo výhodnější využívat všechny stupnice a podpořit tak rozmanitější strategie. Stejným způsobem bylo přepracované celé herní pole. Zmizela tak pole, jež byla hráči používána jen z nouze, kterým se ale raději celou hru vyhýbali. Alespoň to tvrdí rozsáhlá diskusní fóra hráčů, kteří již novou iteraci této deskovky vyzkoušeli.

Zajímavou novinkou je i mód pro šest hráčů. Tato verze je právě pro šest hráčů, protože se jedná o týmovou variantu, kde proti sobě bojují Paul Muad’Dib a padišáh imperátor Shaddam IV a jejich spojenci. Tito dva velitelé mají vlastní speciální balíčky základních karet a představují velitele svých stoupenců reprezentovaných ostatními hráči. Zajímavou úpravou pravidel je i to, že tito hráči nemohou získávat vlastní armádu, namísto nich je získá některý ze spoluhráčů. Aby toho nebylo málo, tak se i upraví herní plán tak, aby se na něm vměstnalo hned všech šest hráčů, protože standardní hra je designována maximálně pro čtyři hráče. Také jsou vůdcům přiřazeny speciální diplomatické stupnice reprezentující to, že by bylo zvláštní, aby tito zapřisáhlí nepřátelé získávali přímý vliv u svého protivníka.

Zde nastává také problém s ohledem na předchozí rozšíření, tedy Vzestup Ixu a Nesmrtelnost. I tyto rozšíření byly designovány pro původní verzi hry a nikoli tuto novou iteraci. Naštěstí však kompatibilita zůstala zachována, byť ne v plné míře. Jasným problémem jsou karty odměn z bojů, jelikož v původní hře nebyly obdařeny zmíněnou ikonografií umožňující zisk bodů z dvou stejných získaných piktogramů. Dalším problémem jsou některé intriky. A u rozšíření Vzestup Iksu je je pochopitelně problém i to, že je zde deska upravující několik herních polí. Poslední nekompatibilitou jsou všechny odkazy na mentata, protože i tento koncept byl v Duně Impérium lehce přepracován.

Vše má ale své řešení napsané v návodu na hru. Rozporuplné karty odměn boje je možné používat i bez ikon, čímž se sníží zisk bodů za ně, ale zvedne se rozmanitost. A krom karet odkazující se na nově zaniklou mechaniku mentata je možné použít vše v podstatě bez úhony. U herního pole z Vzestupu Iksu se použije pouze polovina upraveného herního pole, přičemž každé z nich bude bráno jako s vlastním jedním místem pro špiony. Tím je celý herní zážitek obohacen a implementován i do Povstání. Dokonce je možné tímto způsobem zkombinovat i původní hru, čímž už vznikne opravdu ohromný kolos, který přinese rozsáhlý deskoherní zážitek s robustní variabilitou.

Fanouškům vymazlených podob deskovek bylo k dispozici i zmíněné balení deluxe komponent. To nahrazuje vojenské jednotky v podobě kostiček hezčími plastovými figurkami. I na tyto hráče nové rozšíření myslí, protože červové v balení jsou jak v minimalistické dřevěné verzi, tak hezčí plastové modely.

REXhry se ovšem nyní chtějí soustředit na tuto novější variantu, proto původní Duna Impérium včetně rozšíření budou spíše raritním zbožím, které se bude shánět hůře. A to převážně po bazarech. Navzdory úspěchu se převážně dnes poptávaný vzestup Iksu nebude již česky dotiskovat, neboť se vyprodával neúměrně dlouho.

To ovšem potenciální nové zájemce nemusí trápit. Duna Impérium Povstání dokáže obstát i bez toho. Navíc původní vydavatel Dire Wolf nehodlá nechat tuto kachnu přestat snášet zlaté vejce, ať již díky samotnému úspěchu hry, tak i díky stále vycházejícím novým knižním příběhům ze světa Duny psané synem původního autora, případně rozrůstajícím se filmovým zpracováním. Proto je již na světě anglické rozšíření Dune Imperium Bloodlines, na které se můžeme těšit i česky.

To přináší technologie známé z rozšíření Iksu a především Sardaukary – elitní bojovníky imperátora. Ti přináší do souboje zvrat v podobě nejrůznějších dovedností, které může hráč získat. Od zisku bojové síly, po ekonomické výhody.

Aby toho nebylo málo, tak desková hra má možnost rozšířit herní zážitek o aplikaci fungující jako další rozšíření a přinášející do hry každé kolo zajímavé události. V aplikacích existují dvě mobilní aplikace, přímo pro Dunu Impérium a Dire Wolf Game Room, až ta druhá obsahuje i český překlad.

A komu by se nechtělo shánět spoluhráče, tak se může poohlédnout po digitální verzi. Ta zatím obsahuje jen první rozšíření, ale lze očekávat do budoucna rozšíření i o další obsah.

Komu by se nelíbila Duna Impérium, případně by chtěl méně konfliktní využití základních mechanismů, tak se může poohlédnout po Ostrovu Arnak. Tento deskoherní počin pochází od českých autorů a většinou je k Duně Impériu přirovnáván s ohledem na mnoho podobností. Přesto se jedná o dostatečně rozdílné hry, aby jim deskoherní nadšenec udělal oběma místo ve své sbírce.

České verze Duny Impéria Povstání jsme se původně měli dočkat na konci minulého roku, ale jak už to u této deskovky bohužel bývá, objevilo se zpoždění a lze ji očekávat až na konci února. K předobjednávkám se mohou hráči těšit i na pár promo karet. Konkrétně se jedná o Vzpouru na Arrakisu, Duncana a Tlouk. Druhé dvě promokarty jdou dokonce koupit samostatně.