Jedna z proslavených her českých autorů je zcela jistě Ztracený ostrov Arnak od CGE. Hra připomínající svou atmosférou to, co cítí diváci filmů s Indianou Jonesem. Spousta bádání, čelení poměrně sympatickým nebezpečím, výpravy za magickými artefakty a mnoho dalšího. Tento výtvor hned dvou českých autorů si získal mezi deskohráči značnou reputaci, protože krom líbivého tématu se jedná o velmi dobře zvládnuté mechanismy. Tak začala prvotina autorů Míny a Elwena, vlastními jmény Michaela Štachová a Michal Štacha. Úspěchu se pochopitelně dočkalo i první rozšíření, které sice přišlo jen s několika málo novinkami, ale dopad na hratelnost byl skutečně enormní. Nyní CGE oznámilo druhé rozšíření, takže se fanoušci mají jistě na co těšit.

Základní hra je kombinací mechanismů worker placement a deckbuilding. Tím ihned mnoha hráčům připomene deskovku Duna Impérium. Ale obě hry s mechanikami pracují jinak. V Arnaku se před hráči rozvine mapa, na které je vyznačen základní tábor a mnoho neobjevených lokací. Hráč může využít nějakého svého pomocníka a vyslat jej na některé z herních polí, případně některé nové objevit. To vyžaduje mít zdroje průzkumu, při objevu nové lokace se do dalších kol rozšíří možnosti všem. Ale také to znamená přivolat na dané místo strážce. Neporazit jej znamená zaplevelit si vlastní balíček kartou strachu, nicméně za porážku získá hráč body a nějaký ten bonus.

Vydat se na cestu po ztraceném ostrově Arnaku má však svoji náročnost na dopravu. Každá z karet má svou akční část nebo alespoň jeden symbol vozidla. Strach je výjimkou. Jednak má jen nejslabší symbol dopravního prostředku v podobě bot, ale také přináší na konci hry záporné body. Nicméně využití karet není jediný způsob, jak po ostrově cestovat. Letadlo fungující jako univerzální dopravní prostředek nadřazený lodím, autům i chůzi si lze najmout za drobný peníz.

Hráč má tedy možnost vysílat své míplíky (dřevěné figurky) ať již za karty, případně i bez nich. Krom toho je plejáda možných akcí skutečně široká. Je možné nakupovat karty, hrát je z ruky pro jejich efekt nebo se snažit odhalit tajemství ostrova. Případně je publikovat posunem žetonu lupy nebo deníku po stupnici výzkumu. Za vše je hráč krom příslibu bodů náležitě odměněn.

V nabídce se vyskytují dva typy karet. Prvním je výbava zahrnující například klobouk, koně a čutoru. Druhý typ jsou artefakty s trochu složitějšími efekty a stojící nějaký surovinový poplatek. Hra se hraje na pět kol, během nich se poměr výbavy a artefaktů mění s postupným odhalováním tajemství Arnaku.

Získání karet z nabídky je administrativně trochu náročnější, ale přináší zajímavá taktická rozhodnutí. Koupené karty jdou totiž rovnou do spodku balíčku. Jelikož se hráči vždy snaží zahrát co nejvíce karet a je možné si během mnoha akcí líznout, tak je možné se správou karet vymýšlet opravdu zajímavé strategie.

Z každé akce může hráč získat suroviny a často i body. Zde je opět třeba zmínit strach, protože tato karta přináší jeden záporný bod. To se nemusí zdát moc, ale pár vyblokovaných akcí díky strachu na ruce a pár dalších strachů a bodová ztráta se snadno nastřádá. Jinak se tato karta hodí především na akce, které vyžadují zahození karty, případně na návštěvu základního tábora.

Ještě by bylo škoda opomenout sošky. Za prozkoumání dosud neobjevené lokace získá hráč sošku, jež mu přinese nějaký malý bonus. Ale také za ztrátu pár bodů může hráč v omezeném množství získat různé suroviny a akce. Díky tomu poražení strážce, byť před vstupem do lokace není znám, není tak náročný úkol. Poražení strážci pochopitelně poskytují také nějaký ten bonus. A to včetně bodů.

To jsou stručné mechaniky základní hry. Rozšíření Velitelé expedic přišlo s asymetrickými postavami pro každého hráče. Krom zvláštních schopností získá každá z postav na začátku hry i svůj jedinečný balíček karet. Velitel tak měl například k dispozici tři dřevěné panďuláky připravené k výpravám na herní plán. Dobrodružka sice jen jednoho, ale za pojídání svačinek jej mohla přesouvat. Profesor díky svým kontaktům měl větší přístup k artefaktům tohoto tajemného kraje. Baronka namísto běžného nákupu karty výbavy na spodek balíčku mohla každé kolo udělat jeden nákup přímo na ruku. Sokolnice měla svého věrného sokola, který dokázal z plánu přinášet různé bonusy. A nakonec Mystik, který ze získaných karet strachu mohl vytvořit zdroj pro své rituály.

Různé strategie, různé možnosti a rozdílný herní zážitek za každou z postav pozvedl již tak výbornou hru velmi vysoko. Pro mnohé hráče se tak rozšíření stalo nedílnou součástí základu.

Pochopitelně přibyly i další věci, například karty, děsiví strážci, nové oblasti ostrova a oboustranná stupnice výzkumu, která dokázala pozměnit herní zážitek z jakékoli ze dvou základních herních plánů.

Nové rozšíření se zatím ukázalo pouze v traileru, ale hlavním lákadlem mají být dvě nové postavy a kampaň.

Již základní hra měla velmi dobře hodnocený mód pro jednoho hráče, především se započítáním zdarma stažitelné kampaně. Ta přináší diametrálně odlišný zážitek od základní hry. Zde by měla přijít kampaň hratelná jak v jednom, tak i ve více hráčích.

Nové postavy jsou publicista, který na své desce bude skladovat články a získávat z nich zdroje.

Mechanička přináší mechanismus takzvaného rondelu. Tedy otočného kola na své desce, s nímž bude interagovat a získávat požadované bonusy, případně si více či méně šikovně oddalovat potřebné akce.

Již z takto stručného výčtu je všem fanouškům Arnaku jasné, že půjde opět o posun vpřed po všech stránkách hratelnosti a naučení se nových postav.

Na detaily, například jaké všechny nové oblasti a karty hra přinese, si pochopitelně budeme muset počkat.

Rozšíření by mělo dorazit ve třetím kvartálu tohoto roku. A jelikož Ztracený ostrov Arnak patří stále k vlajkovým lodím CGE, lze mu již teď odhadovat velký úspěch, ať již péčí ze strany vydavatele, tak i u fanoušků.