"Wake the f*ck up, Samurai, we have a city to burn."

Věta, která se zapsala do podvědomí především hráčů počítačových her, jež tuto komunitu značně přerostla. Jde o větu pronesenou Keanu Reevesem, respektive jeho postavou jménem Johnny Silverhand. Stalo se tak při první světové premiéře hry Cyberpunk 2077 od polského studia CD Projekt Red, které se proslavilo primárně fenomenálně úspěšnou hrou Zaklínač 3. Tento projekt tak budil mnohá očekávání, přičemž přinést na obrazovky této videohry i oblíbeného herce, kterého zná celý svět, byl rozhodně velmi povedený krok. Hercova postava představuje jakýsi relikt minulosti, se kterým mohou být obeznámeni hráči Cyberpunku 2020, případně dalších iterací. Jde totiž původně o RPG systém a svět vytvořený Mikem Pondsmithem, který získal značnou popularitu i mezi hráči stolních RPG.

Svět nám představuje dystopickou budoucnost, kde po několika válkách a globálních krizích daleko převyšující naše aktuální ekonomické noční můry převzaly moc megakorporace. Ty mezi sebou vedou neustálý souboj o moc, ať již pomocí průmyslové špionáže, nájemných žoldáků, úskočných intrik, případně otevřeného boje. A také jde o svět, kde technologie umožnila i těm nejchudším žít s luxusem kybernetických vylepšení, včetně prostetických končetin. Ale také svět, kde nejchudší obyvatelé nemají pomalu ani na jídlo a kde je zločin nezbytností nutnou k samotnému přežití, nikoli volbou pro lepší budoucnost.

Není proto divu, že se svět Cyberpunku 2077, který příběhově přímo navazuje na příběh stolního RPG, rozrůstá do ohromné šířky, jak je podobným franšízám vlastní. Krom samotné hry a chystaného a již oznámeného DLC se mohli fanoušci i Cyberpunkem nepolíbení diváci seznámit se seriálem Cyberpunk: Edgerunners, který byl vysílán exkluzivně na platformě Netflix. Seriál nám ukázal onu odvrácenou stranu pozlátka, které by jinak bylo světem reprezentováno tak, aby nalákalo další možné snílky do města známého jako Night City.

Toto město je středobodem dění po mnoho generací. Ve světě Cyberpunk 2077 se jedná o znovu zrekonstruované město, kde si na výbuch atomové bomby v jejím centru už nikdo z mladších obyvatel ani nevzpomene. Svobodné město ležící v Kalifornii, kam se po letech vrací světoznámá korporace Arasaka. Snaha obhájit si své místo mezi dalšími korporátními žraloky pochopitelně přináší mnohé následky.

Seriál se dočkal mnoha kritických ocenění a potěšil jak fanoušky, tak neznalce tohoto univerza. A jelikož byl vyveden v anime stylu, což je vyobrazení mající k cyberpunkovému žánru velmi blízko, tak potěšil i mnohé fanoušky této japonské stylizované animované tvorby.

Japonsko je přece jenom technologická i ekonomická velmoc nejen ve světě Cyberpunku, ale i v zakladateli celého žánru. Tedy v knize Neuromancer od Williama Gibsona.

Není proto divu, že po takto fenomenálním úspěchu se objevují i snahu přenést část tohoto univerza do deskoherní podoby. Za tímto počinem stojí studio CMON, které je známo právě využíváním velkých značek a jejich přenášením do deskoherní podoby. A to s větším i menším úspěchem. Od studia mohou fanoušci znát hry jako Bloodborne, Marvel United, Cthulhu: I smrt může zemřít, God of War: karetní hru, ale i deskovky bez takto všeobecně známé licence, například Zombicide, Blood Rage nebo třeba Šerif z Nottinghamu.

Nejedná se o první pokus dostat toto univerzum do deskoherní podoby. Ovšem předchozí pokus v podobě karetních gangů z Night City dle vydavatelství CMON nikdy nedosáhl dostatečného potenciálu a hra byla zcela zrušena. Nová iterace si sice z původního návrhu bere inspiraci, ale jde o zcela novou hru. A to jak po stránce mechanik, tak i s ohledem na distribuovaný zážitek.

Na obou hrách pracoval legendární deskoherní designer Eric M. Lang. Ten se proslavil především legendárním počinem jménem Chaos in the Old World přinášející asymetrický zážitek z univerza fantasy Warhammeru, kde se proti sobě postavili čtyři bohové chaosu. Originální mechaniky a zvláštní vnitřní balanční mechanismus si získal mnoho fanoušků, ale po rozpadu vydavatelství Fantasy Flight Games a Games Workshopu, tudíž i rozpadu licencí, bylo jasné, že nové vydání jen tak nevznikne. Možná spíše vůbec. Proto získala tato desková hra značný věhlas a stala se legendou, která se na aukcích prodává za až směšné částky.

Eric M. Lang však pracoval dál a přinesl mnoho dalších her, které čerpají z jeho dlouholetých zkušeností. Nejslavnější z modernějších her je trilogie Blood Rage, Rising Sun a Ankh: Bohové Egypta. Všechny obsahovaly kombinaci zajímavých mechanik a větší a menší vliv bohů, čímž daly hráčům možnost zvolit si rozdílný herní zážitek.

Jeho hry se staly natolik legendárními, že si v deskovkářské komunitě vysloužily souhrnné označení Langovky. A Cyberpunk 2077: Gangs of Night City do této kategorie budou patřit také. Opět se jedná o area control, tedy o kontrolu území. Jak je u vydavatelství CMON zvykem, opět zde bude přehršel figurek. Strategie vedoucí k vítězství však nebudou přímočaré, ale každý si zvládne najít tu svou.

Nejde ale o jediného autora, ač je jeho vliv jistě patrný. Další velké jméno, které stojí za deskovkou, patří designérovi Andrea Chiarvesio, jehož mohou znát hráči díky Marvel Champions, ale i mnoha iteracím parodického zpracování dračího doupěte v podobě Munchkinů.

Dalším spolutvůrcem je Francesco Rugerfred Sedda, opět známý fanouškům díky Marvel Champions.

Poslední z spoluautorů Alexio Schneeberger může být pro mnohé překvapením, protože za sebou dosud nemá žádný titul. Jedná se však o dlouhodobého zaměstnance studia a určitě jen neseděl s rukama složenýma na stole. Učit se na velkém projektu s legendárními tvůrci tak může znamenat, že se brzy objeví na poli designérů nová vycházející hvězda. Přece jen je značka Cyberpunk 2077 velice silná a studio si toho je vědomo.

Nad rámec základních pravidel budou součástí každé hry i scénáře, které vdechnou každé partii příběhové pozadí, ale především speciální pravidla obměňující zážitky z hraní.

Jak tomu u kickstarterových produktů bývá, krom základního balení se objevilo i mnoho vytyčených cílů za vybrané částky. A ač se kampani kvůli dřívější kauze vydavatelství dařilo o něco méně, stále byl zisk dostatečný na mnoho a mnoho dodatečných krabic. V konkrétních číslech se jedná o požadovaných 100 tisíc dolarů převýšených vybranou částkou 886 783 dolarů. Proto je milé, že po nedávném oznámení českého vydání hry bylo oznámeno i rozšíření. To počet hratelných gangů zvedne ze čtyř na šest a počet možných hráčů ze čtyř na pět.

Herně se jedná o asymetrickou kontrolu území, kde město je rozděleno na různé čtvrtě. Znalci univerza jistě budou i bez pravidel vědět, jaká část území podléhá jakému zločinnému uskupení.

Hráči budou budovat své základny, přesouvat figurky, snažit se obsazovat další území a také pochopitelně vést krvavé potyčky s konkurencí. Každé území poskytuje hned několik odměn za ovládání a pouze hráč dominující v dané části města získá všechny odměny. Ovšem za pouhou přítomnost je možné získat jednu z vyobrazených odměn, proto snaha rozprchnout se po celém městě, namísto třeba ovládání jen jednoho území, je zcela validní strategií.

Každá frakce má tři typy jednotek. Solo, které představují svaly. Techie, které jsou vybaveny drony a umožňující tak mít větší množství vlivu na mapě, ale také mohou najímat Edgerunery, tedy další jednotky v podobě nájemných žoldáků. Poslední jsou pochopitelně Netrunneři, v českých překladech vystupující jako Síťaři, případně Běžec. Hackeři kyberpunkového světa, kteří mohou z korporací dolovat tajnosti a zvyšovat svému gangu zdroje i možnosti.

Edgerunner je slangový výraz označující člověka žijícího na hraně. Žoldáka, jehož osudem je skonat tak epickou smrtí, že si o ní budou vyprávět lidé na ulici i po mnoho generacích. Právě pověst je tím nejcennějším, co tito žoldáci mají. Jde o nástupce takzvaných cyberpunkerů, hnutí vzpouzejíc se proti systému a vzestupu moci korporací z roku 2020. Výraz zatím nemá žádný zažitý český ekvivalent.

Edgeruneři v Cyberpunk 2077: Gangs of Night City mají mnoho různých schopností, kterými mohou ovlivnit průběh hry.

Pochopitelně mnoho hráčů v takovéto deskovce zajímá souboj. Každý hráč videoherní předlohy ví, že počet členů gangu nehraje až takovou roli, protože jeden schopný bojovník díky zbraním, kybernetickým vylepšením, hackování a chytrému počínání může uspět tam, kde by jinak neuspěla armáda. Každý z hráčů tedy zahraje některou z karet, to přinese bojovou sílu, nikoli počet přítomných jednotek. Kdo má největší bojovou sílu, ten pochopitelně vyhraje. Každý, kdo není na straně vítězů, ztratí jednu svou figurku.

Použité bojové karty skončí v osobním odhazovacím balíčku každého hráče. Po jejich plném vyčerpání je možné si je vzít zpět na ruku. Souboj tak je nejen o kartách, ale i o znalosti jak svého, tak soupeřových balíčků. Správné plánování a načasování zvládne udělat divy.

Zde je vhodné vzpomenout na Blood Rage, které fungovalo se soubojem podobně. V této hře byla každá z karet přiřazena některému z vikinských bohů. A právě Loki dokázal souboj velmi zajímavým způsobem zvrátit, protože hráč díky tomu získával ocenění za prohrané souboje, nikoli vyhrané. A navíc se hráč v případě prohry použitých karet nemusel zbavovat.

Odbočka k Blood Rage je na místě právě s ohledem na stejného autora. Podobně úskočné metody lze očekávat i v této hře. V Langových hrách lze podobný styl strategie aplikovat vícekrát.

Samotný tah se skládá buďto ze zahrání jedné, až dvou akcí reprezentovaných jedním z šesti žetonů, nebo z jejich obnovení a najmutí nových členů gangu.

Každá z možných akcí má svůj žeton, jde o tři různé žetony pro jednotky, vytvoření úkrytu a žeton upgradu. Jeden další žeton je divoká akce představující jakoukoli z možných akcí. Hráči tak mají značnou svobodu ve vytvoření vlastního způsobu hry.

Partie skončí ve chvíli, kdy tak určí scénář, případně pokud některý z hráčů získá respekt ulice v podobě pětadvaceti pouličních bodů. Ty lze získávat mnoha způsoby, mimo jiné i ze soubojů.

V základní hře na hráče čekají gangy Maelstrom, Tygří spáry (Tyger Claws), Valentinos a Voodoo Boys. Každý z gangů má schopnost korespondující s jejich náturou.

Chromem posedlí Maelstrom si mohou při každém získání karty vylepšení prohlédnout o jednu kartu navíc. Standardně se hráči podívají na dvě a jednu z nich si ponechají, tedy Maelstrom vybírají rovnou ze tří.

Valentinos se specializují na černý trh, což je reprezentováno uložením jedné z karet příležitostí do osobního prostoru, odkud ji mohou koupit jen oni.

Tygří drápy se soustředí na boj. Ztratí-li hráč své jednotky v boji s některou frakcí, tak proti stejnému protivníkovi je možné ji znovu zdarma nasadit.

A konečně Voodoo Boys mají výhody z hackování v podobě možného přehození kostek.

Většina postav gangů jsou jen neutrální členové, ale Edgerunneři budou fanouškům známí. Může jít jak o Jackieho, Rogue, Viktora Vektora, Judy Álvarez, T-Bug, z nějakého důvodu i Johnnyho Silverhanda a další. Hráči stolního RPG i videohry jistě uznají, že mít možnost najmutí zpěváka legendární rockové kapely Samurai, který je hvězdou původní hry, působí minimálně zvláštně.

Spolu se základní hrou vydá Blackfire i rozšíření jménem Families and Outcasts. Znalci univerza tak mohou tušit, o jaké dva gangy se hra rozroste.

Prvním jsou Aldecaldos, kteří jsou známí i hráčům videohry. Nomádský klan preferující kočovný život. Proto během navrácení žetonů zpět získají odměnu za všechny nedronové jednotky na herním plánu. Navíc není tento klan schopen stavět úkryty, namísto toho má dva univerzální žetony.

Druhá frakce z rozšíření se jmenuje Wraits. Jejich schopnosti bohužel nelze najít, protože jejich deska a tedy schopnosti se pouze mihne v traileru a text je rozmazaný. Lze ale částečně odhadnout, co bude jejich specializací. Příběhově se jedná o pašeráky a zloděje. V kickstarterové kampani jsou vidět žetony nájezdů. Pro konečnou odpověď je třeba si počkat na to, až se bude hra rozesílat předplatitelům.

Další součástí rozšíření je i dodatečný herní plán ukazující oblasti okolí Night City.

Blackfire také oznámil, že se českého vydání budeme moct dočkat někdy v březnu příštího roku.