I když jsou podmínky ohledem organizování různých kulturních akcí náročné, organizátoři slovenské AnimeSHOW se s nimi rozhodli poprat. Za dodržení všech potřebných bezpečnostných opatření se jim podařilo zorganizovat komorní verzi největšího slovenského festivalu AnimeSHOW/ComicsSalon. A my jsme si to nemohli nechat ujít. Potkali jsme se s velikánem české akční béčkové literatury Františkem Kotletou a rozhovor nám poskytli i tvůrci RPG systému Dračí hlídka.

Najväčší slovenský festival sci-fi, fantasy, hororou, anime, hier, kníh, filmov, seriálov a popkultúry ako takej sa po takmer dvojročnej pauze konečne dočkal svojho pokračovania. Tento rok však v značne oklieštenej podobe. AnimeShow ComicsSalón prilákali na svojom vrchole viac ako 12 000 návštevníkov denne. Vzhľadom na aktuálne bezpečnostné podmienky spojené s pandémiou sa festivalu tentoraz mohlo zúčastniť len niečo cez tisíc účastníkov, aj to s množstvom obmedzení a bezpečnostných predpisov. 

Přečtěte si také: Jak vznikli Pokémoni?

„Toto je AnimeShow Covid edition, to znamená: pod brutálnymi pandemickými opatreniami a limitovaní. Je tu menej ľudí, lebo inak to zákon nepovoľuje, ale je to aspoň niečo pre tých ľudí, ktorí rok a pol sedeli doma a pozerali sa na seba z onlinu,“ vysvetľuje Róbert Žitňan, riaditeľ festivalu.

Organizátori sa s ťažkým srdcom museli vzdať mnohých doterajších samozrejmostí, ako sú arkádové mašiny, konzole, počítačové či spoločenské hry. Množstvo ľudí v interiéroch bolo navyše značne obmedzené, a tak sa väčšina programu odohrávala vo vonkajších priestoroch. To však neplatí pre cosplay. Ten je dôležitosťou súčasťou festivalu už od jeho začiatkov, takže aj napriek obmedzeniam nemohol chýbať ani na tomto ročníku. Hoci sa do súťaže vzhľadom na situáciu zapojilo podstatne menej súťažiacich, ako obvykle, stále bolo na čo sa pozerať a to nie len na javisku počas hlavného programu, ale aj mimo neho. O to sa okrem bežných účastníkov postarali aj viacerí zahraniční cosplay hostia.

Vonkajšie priestory boli venované predovšetkým rôznym prednáškam. Jednu menšiu o problematike recenzovania a kritiky som si strihol aj ja, viac sme sa však zamerali na rôznych zaujímavých hostí. Napríklad český spisovateľ František Kotleta prišiel hovoriť o svojom chystanom pokračovaní kyberpunkového sci-fi Underground, ktoré v našej recenzií získalo peknú sedmičku. No a tak sme sa ho rovno opýtali, prečo vôbec dvojka vznikla a či sa dočkáme aj ďalšieho dielu, alebo prequelu

„Ta dvojka už je poslední. Ten svět měl prostě co nabídnout. Odehrávala se tam spousta věcí, které mě nutili k tomu, abych v tom pokračoval, abych se do toho světa vrátil, abych nějakým způsobem pokračoval ve vyprávění příběhu digitálních čarodějek. Jednička je ukončená, ale dvojka je úplně samostatný příběh, který bude zase ukončený, ale jakoby s těmi samými postavami,“ vyjadril sa autor, „nikdy neříkej nikdy, jak se říká, ale myslím si, že ten svět Undergroundu skončí tímhletím druhým dílem.“ 

Okrem Undergroundu autor aktuálne spolupracuje s Kristýnou Sňegoňovou na dvanásťdielnej space-opere Legie a to aj napriek tomu, že dlhé románové série ako autor neobľubuje. Ako teda táto spolupráca vznikla? 

„Jáj sem chtěl napsat něco většího a hrozně jsem si na to nevěřil. Měl jsem pocit, že když se pustím do takové série, do dvanáctidílné ságy, tak se může stát, že to neukončím, že to neukočíruju, že nějakým způsobem to neudělám tak, aby to bylo zajímavý, aby to vydrželo těch dvanáct dílů. Dnes každý autor píše ságy. Já mám k tomu trošku respekt už jenom kvůli těm čtenářům,“ rozhovoril sa autor o svojich obavách z dlhých knižných sérií. Na pomoc mu ale prišla práve Kristýna Sňegoňová: „Dlouho jsem hledal někoho, s kým bych to mohl dělat a Kristýna se ukázala jako velmi schopná a hrozně mi pomohla vytvořit svět a postavy. Dnes je to tak půl na půl, je to společný vesmír a ten můj původní sen, se kterým jsem přišel, tak mi s ním opravdu hodně pomohla předělat postavy, aby fungovaly a utáhly celou ságu A dává to i mě zajímavý impulz k tomu, co psát jinak, co nějakým způsobem zkusit udělat jinak, než bych to udělal sám. A to je fajn.“

Okrem velikána českej béčkovej akčnej fantastickej literatúry sa na festivale pohybovalo aj niekoľko ďalších autorov. Vydavateľstvo Artis Omnis, ktoré nedávno vydalo súborné vydanie Černokňažníka od Juraja Červenáka, na festival pritiahlo Líviu Hlavačkovú, autorku knihy Gwind. Okrem nich sa na festivale prezentovali aj niekoľkí ďalší obchodníci, ako aj umleci kreatívci. Mohli sme teda obdivovať, prípadne si priamo kúpiť nie len rôzne komiksy, či knihy, ale aj zberateľské figúrky, ručne vyrábané meče, rôzne kresby, maľby, doplnky, dokonca aj tematické hrnčeky, poháre a kusy oblečenia. 

Čo nám ale trochu chýbalo boli absentujúce spoločenské hry. V kúte sa síce krčila partička Warhamerákov, tá však nemohla hru predvádzať a venovali sa tak predovšetkým maľovaniu figúrok. Trochu nám to však vynahradila ďalšia česká výprava. Tvorcovia nového českého RPG systému Dračí hlídka sa rozhodli šíriť dobré slovo tabletopových RPG a indoktrinovať mladých Slovákov. Prekvapivo je však ich systém na Slovensku už tiež pomerne známy, ale vždy sa nájde niekto, kto o ňom veľa nevie. Preto sme sa s nimi porozprávali aj my.

„Dračí hlídka je nová česká hra na hrdiny. Je to následovník původního Dračího doupěte 1.6, které už se mnoho let nevydává. My jsme se rozhodli to zkusit znova a pokračovat v té tradici,“ rozhovoril sa Pavel „Tirus“ Ondrusz, tvorca Dračí hlídky, „na podzim vyšla 1.0, to byla úplně první verze. Teď se několik měsíců hráli a sesbírala se nám spousta feedbacku od lidí, spousta nápadů, jak to udělat líp nebo kde nám něco uteklo. Takže jsme se pokusili to přepracovat, udělali jsme errata, upřesnili některé nejednotnosti, protože některé věci se dali vykládat vícero způsoby, odstranili některé chyby, které nám unikli v prvním tisku, dodali další grafiku a tak vznikla verze 1.1. Od té 1.0 se moc neliší, kdo ji má, může ji používat dál. Kdo ji ještě nemá, tak určitě 1.1.“

Výhoda Dračí Hlídky je v tom, že autori do všetkého išli naplno. Neponúkajú teda iba knihy s pravidlami, ale aj množstvo doplnkových produktov a už teraz pracujú na mnohých rozšíreniach.

„Kromě pravidel je to mapa světa Domovina, kterou maloval Ondra Hrdina. Teď v září bude další část téhle mapy. Dokončují se zástěny, které jdou do tisku. Máme spoustu plakátů a různých vychytávek a podobných legrácek. Dělá se na knize monster, na pravidlech pro pokročilé, potom je spousta elektronických věcí, nová verze mobilní aplikace, aplikace pro roll20 a online hraní, je toho strašně moc,“ vysvetlil nám Tirus a potom sa pustil do dlhodobých plánov, „priorita je teď udělat nějakou první verzi pravidel pro pokročilé, ta vyjde jako PDF a budeme s hráči spolupracovat na tom, aby to bylo co nejlepší. Teprve až si budeme jisti tak se půjde do tisku a bude nějako PPP 1.0. Budeme dělat takzvané lorebooky a vzniknou speciální knihy pro classy od osmnácté do dvacáté čtvrté úrovně.“

Dračí hlídka slávi úspechy nie len v Česku, ale aj na Slovensku, s čím sa nám tvorcovia taktiež nezabudli pochváliť: „Daří se nám to, co jsme chtěli. Hráči původních 1.6tek docela masivně přechází na hlídku, což je super. Jsme překvapeni z toho, že se nám daří adaptovat i lidi z DnD 5e. Pro některé je to příliš složité, takže jdou na Hlídku. A i když jsme to nečekali, tak je to fajn. Komunita hodně pěkně roste a to, že je zájem, to je vlastně důkaz i tady na IstroConu, že nás tady odchytla spousta lidí, kteří už to hrajou a hrajou to na Slovensku, takže bomba.“

AnimeShow ComicsSalón sa tento rok stali celkom pekným, komorným stretnutím fanúšikov, ktoré aspoň trochu zaplnilo prázdne miesta v našich dušičkách po takmer dvojročnej karanténe a organizátorom patrí veľký obdiv, že sa aj v takýchto obmedzených podmienkach rozhodli festival zorganizovať

„Najradšej by sme urobili všetko tak, ako sa má, lebo mňa ako organizátora teraz pichá pri srdci keď vidím, že to vieme urobiť aj lepšie,“ vyjadril sa Róbert Žitňan.

Či sa nejakého ďalšieho festivalu dočkáme ešte tento rok a v akej forme je otázne. Ale organizátori sa snažia ostať optimistickí: „Vzhľadom na to, že nás Ministerstvo kultúry podporilo, tak vieme spraviť menší festival, aj keď sa to normálne neoplatí. Aj tento je vlastne vďaka podpore, za čo ďakujeme. Uvidíme teda. Keď sa bude dať, tak urobíme, ale neviem teraz veštiť, či bude pre päťsto, pre dvetisíc, pre tisíc, to je vo hviezdach.“

Tento rok bola AnimeShow komornejšia a menšia než na akú sme zvyknutí. Ale to vôbec neprekáža, lebo bola aspoň nejaká. Teraz nám len ostáva dúfať, že sa situácia nezhorší natoľko, aby sme na tú ďalšiu čakali ďalšie dva roky.