Mezi deskovými hrami přicházejícími na trh se jen velmi málo objevují takové, které dokáží změnit celý vydavatelský průmysl a zanechají tak za sebou nesmazatelnou stopu. Jednou takovou je nepochybně Gloomhaven, hra přinášející obsah, jenž předčí kdejaký zážitkový ameritrash ověšený rozšířeními. Navíc se hra umístila velmi vysoko na žebříčku popularity deskoherního serveru Board Game Geek, kde dokonce na nějaký čas sesadila krále poslední dekády Brass Birmingham. To samo o sobě vypovídá mnohé o tom, jak kvalitní by hra měla být. Není tedy divu, že před lety vznikl další díl, které Albi slíbilo přeložit. A ač se přípravy protáhly, tak vydání této nadupané krabice se blíží. Co na tom, že prvotní oznámení od Albi bylo před čtyřmi lety, pro všechny čekatele je hlavní to, že hra vyjde ke konci roku.

Původní Gloomhaven je desetikilová nadupaná krabice obsahující kampaň na více jak sto hodin. Během ní je možné hrát za mnohé postavy. Nicméně hráčům po celou dobu nezůstane ta, kterou si zvolí na začátku kampaně. Po určitých událostech vztahujících se ke konkrétním postavám mohou odejít a hráč získá novou postavu, přičemž nové postavy nejsou od začátku hry známé.

Hra Gloomhaven: Lví chřtán, taktéž přezdívaná jako baby-Gloomhaven, byla pak menší obdobou velkého předchůdce, kde již hráči s původními postavami překonají celou kampaň. Přesto se jedná o plnohodnotnou deskovou hru, nikoli pouhý experiment využívající známou značku.

Obě hry se dokonce dostaly do videoherní podoby, takže hráčům tak může odpadnout složitá administrativa, případně logistika spojená s fyzickou kopií hry, ale také načítání pravidel a podobné radosti neodmyslitelně spjaté s deskovými hrami. A to včetně rozšíření. Nutno podotknout, že po vzoru kartonové krabice byla i tato verze vysoce hodnocena.

Vliv na deskoherní průmysl byl jednoznačný. Šlo o první odvážnou vlaštovku, kde se vydavatel nebál vydat skutečně ohromnou krabici. A tak se na pultech obchodů mezi kilovými a dvoukilovými baleními usadil skoro desetikilový Gloomhaven. Nešlo o krabici plnou plastu, převážně šlo o papír a karton. Následný úspěch tak umožnil vydavatelům být odvážnější a do světa posílat další hry narvané obsahem. Nedávno vydaný ISS Vanguard je ukázkou tohoto nového směru, který deskoherní trh umožnil. Stejně jako původní Gloomhaven i vesmírnou odyseu v podobě ISS Vanguard si mohou hráči pořídit u vydavatelství Albi.

Zmíněné sci-fi je jenom jeden z důvodů, proč se ledový nástupce desetikilové krabice opozdil. Vydavatelství si jednoduše ukouslo větší sousto, než bylo schopno zpracovat. Další velké hry s hromadou textu, které Albi překládá, jsou například S.T.A.L.K.E.R., Etherfields, Tainted Grail: Rudá smrt a mnohé další, o menších titulech nemluvě. Tyto hry totiž obsahují více normostran, než kolik musí přeložit některá jiná vydavatelství za rok.

Navíc Frosthaven je oproti svému předchůdci o pět kilo těžší, jde tedy o patnáctikilový kolos, který bude jistě dominovat každé sbírce.

Tvůrčí proces byl jednoduchý, nerozbíjet nic, co fungovalo. Mělo by se tedy „jen“ jednat o vylepšenou verzi pravidel i zpracování. A pochopitelně novou kampaň stále čerpající ze stejných základů, které učinily Gloomhaven tak úspěšným titulem.

Základní herní mechanikou je balíček karet rozdělených na horní a spodní polovinu. Hráč každé kolo zahraje až dvě tyto karty a následně vyhodnotí u jedné vrchní a u druhé spodní část. Tím mimo jiné získá iniciativu a následně dojde k vyhodnocování, kde se střídají jak hráči, tak pochopitelně i nepřátelé.

Karty lze obnovit odpočinkem, ovšem ze všech zahraných karet dojde k odstranění jedné z karet. Hrdina se tak může vyčerpat a tím se vyřadit z řešení scénáře.

S postupem hrou dochází k úpravě balíčku hrdiny, ať již vylepšování, nebo přidávání karet. Tedy postupné posilování a vypiplávání hráčova hrdiny, kterého si přizpůsobuje skrze sezení, vede k velmi zajímavému emočnímu zážitku, když si hráč musí svou postavu vyměnit za zcela neznámou.

Souboje jsou plné nejrůznějších efektů, ať již krvácení, hoření, zmražení, jed a vůbec všechno, co ostříleného hráče RPG jen může napadnout.

Hra však nehodlá hráče zahltit a své mechanismy odkrývá postupně, nedojde tak k žádnému velkému zahlcení. K dokonalosti toto seznamování dotáhl Lví chřtán, který začínal s výukovými scénáři.

Jelikož si Frosthaven bere to nejlepší ze svých předchůdců, tak lze poměrně hladký vstup do kampaně očekávat i zde. Ovšem kde v původní hře šlo o průchod a objevování města sdílejícího jméno s krabicí hry, tak v ledovém pokračování budou hráči své opevnění skryté ve sněhem pokryté krajině stavět. Z misí získají hráči nejrůznější suroviny, které mohou následně používat pro stavbu mnohých budov, čímž si hráči odemknou různé příležitosti, ať již kování lepších zbraní, míchání lektvarů, případně i možnost výprav na moře. Je tedy jasné, že žádné dvě kampaně nebudou stejné.

Hrdinů, s nimiž bude možné celou kampaň projít, bude v krabici sedmnáct. Těch počátečních však bude jen šest.

Tulák se spoléhá na déletrvající schopnosti, tedy jednou zahrát a využít hned několikrát. Aby toho nebylo málo, tak pro silnější efekty umí i efekty zkracovat. Navíc se jedná o nejméně komplexní postavu a je tak doporučen především začátečníkům.

Vlajkonoška plnící roli především tanka, tedy odolného pohlcovače zranění, jež může vyvolávat prapory přinášející benefity spoluhráčům. Vlajkonoška také dominuje v používání plošných útoků.

Skokan je pak charakter přepínající mezi formami rychlý a pomalý. A zatímco v pomalém režimu nabírá své žetony rychlosti, v tom rychlém je spotřebovává. Jelikož každá z schopností reflektuje jeho rychlý nebo pomalý stav, tak je třeba vždy ve správném okamžiku přepínat. Jeho rolí je rychlý pohyb po bojišti a zasazování silných úderů do jednotlivých nepřátel.

Nekromantka nemá sice velké zdraví, navíc s ním za své schopnosti platí, nicméně jde přesně o to, co její jméno slibuje. Vyvolávání ohromného množství nemrtvých hord a tím si drží své nepřátele od těla.

Smrtonoška vyvolává na bojišti stíny a je schopna skrze ně cestovat, případně i sesílat schopnosti.

Dvojtvář je výzva v podobě hned dvou hrdinů, tedy jde o hrdinu pro zkušenější hráče. Některé ze schopností totiž umí hrdiny přepínat mezi verzí na blízko a na dálku, přičemž obě verze mají svůj vlastní balíček.

Hra je až pro čtyři hráče, tedy každá unikátní kombinace poskytne jiný zážitek. Ohromnou předností Frosthavenu je však také jeho slabinou. Kvůli enormní váze nebude každý ochoten s deskovkou cestovat, případně sehnat stabilní skupinu, s níž bude možné celou kampaň projít. Na druhou stranu je zde slíben skutečně jedinečný zážitek.

Kampaň bude rozdělena na období léta a zimy, kdy zatímco v létě bude klidnější zážitek a možnost hledat suroviny či lovit zásoby na zimu, tak zima se bude vyznačovat obranou proti nepřátelům, kteří jsou až nápadně k zamrzlé pevnosti přitahováni.

Frosthaven je s více jak tisíci normostran textu uvnitř balení tou největší hrou, jakou kdy Albi vydalo. Pro větší pohodlí slibuje Albi k předobjednávkám znovu odlepující nálepky pro případný vícenásobný průchod kampaní. Tento trik je pochopitelně znám z staršího předchůdce.

Dlouhé očekávání a vysoké ambice tak lákají na jedinečný deskoherní okamžik. Tato ohromná krabice by se na pultech obchodů měla objevit až 28. listopadu / novembra, nicméně předobjednat lze již dnes.