Keď som bola dieťa často som snívala, že sa vydám do džungle loviť staroveké poklady a objavovať miesta, na ktoré ešte ľudská noha nevstúpila. Čím som bola staršia, tým častejšie sa v mojich predstavách objavoval …ehm kiež by som mohla povedať Channing Tatum. Okey, nebudem klamať bol to mladý Franco Nero.

Musím povedať, že od dobrodružnej komédie Stratené mesto som nemala absolútne žiadne očakávania. Príjemne ma však prekvapila. Rozhodne netvrdím, že ide o čosi kinematograficky unikátne, ale žáner dobrodružnej romantiky obstál v skúške časom z dobrého dôvodu.

Ak vás totiž neberie prostý milostný príbeh, môžu zaujať aspoň odľahlé exotické lokality, nebezpečná výprava alebo obvykle solídny zmysel pre humor. Od Africkej kráľovnej (1951) po Múmiu (1999) si žáner vypestoval určitý štandard, ktorý prekvapivo nie je ľahké dosiahnuť.

Stratené mesto nemá najoriginálnejšiu ani najnapínavejšiu zápletku a nijako neposúva filmarinu dopredu. Jeho premisa sa inšpiruje snímkom Honba za diamantom z roku 1984 a nespočetným množstvom ďalších dobrodružných diel. Aj keď má v rukáve pár maličkých prekvapení, na jeho pointu dovidíte už z diaľky.

Sandra Bullock tu stvárňuje v podstate vyhorenú spisovateľku románov z červenej knižnice, ktorá oplakáva smrť svojho manžela - schopného archeológa. Loretta Sage však nie je vaša obyčajná piatková Danielle Steelová. Mali by ste o nej vedieť, že sama kedysi študovala skutočné tajomstvá stratených civilizácií. Bohužiaľ jej veľmi skoro došlo, že čiateľky väčšmi ocenia dvojzmyselné tajomstvá fiktívneho dobrodruha s vlajúcou hrivou. Časť jej trpkosti tak putuje na vrub opovrhovania vlastnou prácou. To môže prevýšiť snáď len nechuť k modelovi z obálok jej kníh. Channing Tatum ako Alan je charizmatický hochštapler, ktorý sa až príliš stotožňuje s hrdinom Lorettinej knihy. A tiež tak trochu vykradol Fabiove najlepšie triky ako odomknúť ženské srdce.

Počas turné propagujúceho jej najnovšiu knihu je však zatrpknutá spisovateľka unesená bohatým bádateľom Fairfaxom alias Danielom Radcliffom (za čo strhávame Chrabromilu desať bodov). Ten verí, že Stratené mesto z Lorretiných kníh je skutočné a ukrýva poklad. Únosom sa teda snaží vynútiť jej spoluprácu, no netuší, že Alanova lojalita a úprimná až takmer naivná snaha pomôcť bude prekážkou v jeho plánoch. V absolútne nepremyslenej záchrannej akcii sekunduje Lorretina vydavateľka Beth (Da'Vine Joy Randolph) a bývalý príslušník SEALs Jack (Brad Pitt), ktorý o tom jedného dňa určite napíše bestseller.

V rámci hereckého obsadenia Sandra Bullock potvrdzuje svoj titul kráľovnej romantických komédií. Vyzerá hlúpo, neobratne a dokonale vo svojom živle. Channing Tatum zasa skvele zosobňuje typického filmového Himba. (Ak vám tento výraz veľa nehovorí, pozrite si naše video o mužských stereotypoch v popkultúre) Herec vyzerá akoby vyskočil z obálky romantického paperbacku a k tomu totálne zlyháva v roli akčného hrdinu.

Film ťaží najmä z toho, že obe postavy stavia do trapno-vtipných situácií a musím povedať, že od čias Brendana Frasera a Rachel Weisz (Múmia 1999) si nepamätám tak dobré budovanie chémie medzi hrdinami. Komediálnym šarvátkam hlavných postáv ustupujú tradičné trópy hľadania pokladu cez šifry, hádanky a prepracované mechanizmy. Cesta k cieľu je v celku jednoduchá a priamočiara, pričom nás drží zaujatých, ale nevyrušuje.

Stratené mesto však predsa pracuje s určitou šablónou a stereotypmi, čo by sme mu dozaista mohli vyčítať. V tejto povedomosti je však čosi príjemné a okúzľujúce. Tvorcovia dobre vedia, aký film točia a nesnažia sa na novo vynaliezť koleso. Snímok nie je natoľko výrazný a zapamätateľný, aby odštartoval v súčasnosti tak populárny fenomén frančízy. Napriek tomu zľahka aktualizuje a oživuje subžáner dobrodružnej romantickej komédie, ktorý dnes nie je úplne bežný. V podstate nám však film pripomína, prečo je populárny

Stratené mesto rozhodne nebude pre každého, no pokiaľ ste si užili spomínanú Múmiu alebo novší Jungle Cruise (2021), je možné že film obstojí aj pri opakovanom vzhliadnutí. Po vizuálnej, príbehovej a atmosférickej stránke je to čisté dielo, ktoré cieli na presne vymedzený segment publika.