Záhady, chaos a vraždy, ale co je horší, puberta! Ne, nebojte se, tohle není jedna z těch teenagerských mýdlových oper, kde jsou patetické milostné trojúhelníky zabaleny do nadpřirozeného pseudofantasy obalu.

Seriál Wednesday od Netflixu je v podstatě takovou young adult detektivkou, v níž se smrtí posedlá a nepochopená mysl nejmladší Addamsové musí přeprogramovat do role středoškolské vyšetřovatelky. Kromě rozluštění záhady čeká mladou asociálku nejtěžší úkol jejího dosavadního života, a to zapadnout mezi místní outsidery.

V nejnovějším přírůstku do univerza Addamsovy rodiny má prsty legendární režisér Tim Burton, kterého odjakživa přitahovaly netradiční a makabrózní zápletky. Není divu, že se materiálu s radostí chopil a jeho rukopis i osobitá estetika se do něj skutečně promítly. Tvůrci seriálu jsou však Alfred Gough a Miles Millar, kteří mají na svědomí především populární seriál Smallville mapující první kroky slavného Supermana. Stejně jako v příběhu Clarka Kenta, i v tomto seriálu se daří najít rovnováhu mezi humorem a melodramatem. Nabízí ovšem mnohem temnější a morbidnější dobrodružství.

Musím se přiznat, že ačkoli jsem se na projekt velmi těšila, od prvního oznámení mě provázely obavy o výsledek. Přeobsazení kultovních postav, důraz na dospívání a cesta do zcela neprobádaných dějových vod..... Ke všemu jde o Netflix, kterému se v poslední době podařilo celkem slušně zřídit hned několik mých oblíbených titulů. Podívejme se tedy, jak dopadla Wednesday!

Ach ta citlivá generace Z. Kam to náš svět spěje, když už ani nemůžete potrestat tyrana amputací mužské pýchy, provedenou obávaným říčním predátorem, aniž byste byli vyhozeni ze školy.  Wednesday Addamsová je obdařena brilantním intelektem a obdivuhodnými schopnostmi, ale kvůli své výstřednosti si nedokáže najít místo v žádném kolektivu. Temné rošťačce to však vůbec nevadí, ba právě naopak. Po krvavém incidentu s piraněmi v plaveckém bazénu je poslána na tajemnou Akademii Nevermore. Ta je alma mater jejích rodičů Gomeze a Morticie, ale také bašta všech přirozených i nadpřirozených vyděděnců

Vlkodlaci, upíři, sirény, telekinetici či měňavci jsou rozděleni do fakult, kde se věnují studiu masožravých rostlin, reprodukci lykanů nebo anatomii gorgon. Kromě toho živí vzájemnou rivalitu, například soupeřením o školní pohár v náročné, život ohrožující soutěži, plně podporované vedením školy. Sympaticky znepokojivá ředitelka Bradavic, pardon, Nevermore, mrk mrk, Larissa Weems alias Gwendoline Christie, okamžitě pochopí, že to s mladou Addamsovou nebude mít jednoduché. Wednesday zase musí přehodnotit svou touhu po osamělé cestě životem. Potkává totiž novou spolubydlící - vlkodlačici Enid, Emmu Myersovou a řadu dalších studentů s pestrými osobnostmi. Někteří jsou přátelští, jiní okamžitě vytasí tesáky.

Na rozdíl od předchozích adaptací, kde Addamsovi lehce balancovali na hraně nadpřirozena, v tomto seriálu Wednesday objevuje vlastní zvláštní schopnost vidět do budoucnosti. Sama ji však nedokáže ovládat, a aby toho nebylo málo, místní obyvatelstvo začne terorizovat jakási zlá, monstrózní entita. Vše se ještě více zkomplikuje, když Wednesday odhalí záhadu, do níž se před 25 lety zapletli oba její rodiče.

Zbytek rodiny pochopitelně nedostane tolik prostoru a kromě výše zmíněné zápletky kolem Gomeze a Morticie se blíže seznámíme už jen se strýčkem Festerem. Ten má sice pouze jednu epizodu, ale herec Fred Armisen, který pije kečup z láhve, elektrizuje věci prsty nebo znepokojivě mizí ze scény, vytěžil z každé minuty na obrazovce maximum. Pro mě se svým výkonem dokonce vyrovná devadesátkovému Festerovi Christopherovi Lloydovi. Co se týče matriarchy rodiny, Catherine Zeta-Jones ctí odkaz Carolyn Jones a Anjelica Huston v roli Morticie velmi statečně. Zvláště zajímavá je dynamika bouřlivého vztahu mezi matkou a rebelující dospívající dcerou.

Luis Guzmán v roli Gomeze zůstává lehce naivním dobrákem, který se snaží být především dobrým otcem. Bohužel jsem asi až příliš ovlivněna vzpomínkou na Johna Astina a Raula Julia, protože Guzmán postrádá magnetizující charisma nebo sympatickou drzost svých předchůdců. Navíc mezi ním a Morticií je doslova nulová chemie ve srovnání s vášnivým manželským tangem, které si pamatujeme z minulosti. Lurch a Pugsley (George Burcea a Isaac Ordonez) se nakonec dočkali sotva několika scén, ale alespoň vidíme dojemný sourozenecký vztah Wednesday s jejím bratrem.

Jenna Ortega měla před sebou nejtěžší úkol ze všech, protože se musela vejít do bot Christiny Ricci. Společensky nešikovné Wednesday je nyní 16 let a její sklon k morbiditě, uštěpačným poznámkám a černobílému vidění světa nebyl nikdy tak naléhavý. Jak pomalu dospívá, bojuje s touhou ignorovat a být ignorována tváří v tvář potřebě otevřít se přátelství nebo dokonce lásce. Ortega se pohybuje na tenké hranici stoické "robotické" postavy a dělá z Wednesday dívku s drsným zevnějškem, ale skrytou hloubkou. Nemusíte se bát, že nás tvůrci zasypou milostnými eskapádami, protože tvrdohlavá hrdinka se neúnavně žene za objasněním záhady, i když je možná trochu "měkčí", než jsme zvyklí. Její roztomile trapné školní "románky" vnášejí do příběhu potřebné napětí, ale zároveň nepřekážejí hlavnímu ději.

Tvůrcům slouží ke cti, že seriál jde napříč generacemi. Obsahuje dostatek sebereferenčních prvků, aby oslovil řekněme čtyřicátníky, které zmítá nostalgie po původních Addamsových, ale zároveň cílí na mladší publikum. Nejde jen o prostou reinkarnaci starých hrdinů, protože vytváří příběh zasazený do současného kontextu. Koneckonců, Wednesday je odcizená gotická outsiderka, ale také citlivá a otevřená osoba, která rezonuje s ženami každého věku. Připomíná nám, proč jsou "podivínky" v naší populární kultuře tak populární. Ve světě přesyceném honbou za dokonalostí a uniformitou totiž představují něco neobvyklého a ryzího.

Hudba, na níž se podílel Burtonův dvorní skladatel Danny Elfman, působí nostalgicko-romantickým dojmem a dokonale podtrhuje atmosféru orchestrálního fantasy dramatu. Co se týče výpravy, od jednobarevných oblečků hlavních hrdinů až po efektní tmavé exteriéry, nemám co bych vytkla. Jedinou vadou na vizuální kráse série je CGI, které místy opravdu nehezky vyčnívá.

Seriál pracuje s mnoha tropy hororů i filmů pro teenagery, přičemž v něm lze rozpoznat kousky jiných televizních a filmových děl od maloměstského dramatu Veronica Mars až po kouzelnou fantasy akci Harryho Pottera. Přesto se Wednesday jen zřídkakdy jeví jako odvozenina. Je pravda, že děj může být kvůli typickým žánrovým klišé trochu předvídatelný, ale to neznamená, že není zábavný a napínavý. Vždyť si jen vzpomeňte na krásnou kýčovitost seriálu Buffy, přemožitelka upírů