Je to už pěkně dlouho, co se na HBO podíval sci-fi seriál situovaný do naší historie. To se ale mění, jelikož k nám míří Viktoriánky. My jsme měli možnost se s předstihem podívat na první čtyři epizody této novinky. A jak to celé dopadlo, se dozvíte v naší recenzi.

Je třeba zdůraznit, že Viktoriánky pochází z hlavy Josse Whedona, který dal mimo jiné vzniknout i přemožitelce upírů Buffy. Navzdory tomu, že seriál opustil zhruba v polovině natáčení, je jeho rukopis stále velmi čitelný. Viktoriánky se svým zaměřením a atmosférou asi nejvíce blíží dalšímu Whedonovu dílu, vynikajícímu seriálu Firefly. I zde totiž najdete mix něčeho nezvyklého s reálnými kulisami. Oproti napínavému příběhu posádky lodi Serenity si ale Viktoriánky vedou o poznání hůře.

Přesouváme se do viktoriánského Londýna, kde jedna záhadná událost obdařila některé jedince (označované jako Dotčení) superschopnostmi. To samozřejmě neuniklo pozornosti těch, kteří mají s takovými lidmi vlastní plány.

Nechybí zde správňácký detektiv a samozřejmě ani kupa britských lordů, kteří se chovají jako prasata. To je mimochodem snad jedno z největších klišé historických filmů a seriálů. A je škoda, že se Viktoriánky nepokusily aristokracii vykreslit trochu jinak, než je zvykem.

Na druhou stranu to přispívá k odlišnosti našich nadaných hrdinů, kteří společně žijí v sirotčinci. V tom mi seriál strašně připomněl X-Meny a jejich Xavierovu školu pro nadané děti. Zdejší ústav vede zvláštní Amalia True. No a protože jsme ve století páry, tak nesmí chybět nejrůznější technické zázraky. O ty se stará geniální vynálezkyně Penance Adair, která Amalii pomáhá. To ale rozhodně není všechno.

Pokud bych na seriálu měl ocenit jen jednu věc, byl by to způsob, jakým si tvůrci vyhráli se schopnostmi jednotlivých postav. Najdete zde obryni, jazykovou expertku, floristku, dokonce i ženu metající oheň... V tomto seriál velmi připomíná Sirotčinec slečny Peregrinové, kde děti také měly dost výstřední schopnosti.

Jakkoliv zajímavý ale seriál umí být svými nápady, nelze přehlédnout fakt, že po příběhové stránce se zdaleka nejedná o nic výjimečného. Naopak. Valná většina dialogů je nudná, postavy jednají dost nelogicky a celé dění se bohužel neskutečně táhne kvůli přehnané stopáži, kdy má jedna epizoda zhruba hodinu. Bude se vám chtít spát ještě před tím, než doběhnou závěrečné titulky. Naštěstí se ale sem tam dočkáte překvapivého zvratu nebo scény, která si vás dokáže získat. Právě chvíle, kdy jsou Viktoriánky opravdu divné, jsem si užíval nejvíce. Tehdy totiž seriál velmi dobře funguje.

Zde se nám nabízí paralela s podobně laděným dílkem, a to Penny Dreadful. Ta si ale dokázala pozornost diváka udržet po celou dobu jejího sledování. Nadto byl příběh plný tajemna, zvratů a skvělých postav. U Viktoriánek se však obávám toho, že chvíli po svém uvedení zapadnou.

Prostředí se ale seriálu povedlo ztvárnit opravdu dobře. Zdejší Londýn je správně špinavý, plný páry a pokroku. A také žen, které se konečně chtějí prosadit. Pomáhají i velmi podařené, detailní kostýmy a slušná práce s kamerou. V seriálu také najdete několik akčnějších scén, jejichž choreografie je špičková a neubráníte se obdivu k práci kaskadérů.

Otázkou ale je, jestli ve výsledku taková snaha nepřichází vniveč. Je totiž strašně těžké rozhodnout, jaké Viktoriánky jsou. Na jednu stranu má seriál nezpochybnitelné kvality – dobrou kameru, akční pasáže, nezvyklé schopnosti svých hrdinů, skvělé prostředí a scény, které vás doslova přikovají k židli. Jenže pozitiva jaksi blednou v porovnání s děravým scénářem, velmi dlouhými epizodami a některými nelogickými pasážemi.

Sám bych tedy Viktoriánky přirovnal k červivému jablku. Na pohled se sice blýská a vypadá chutně, jenže uvnitř se nachází špatné jádro. A jakkoliv můžete slupku naleštit a naaranžovat, jádro zkrátka nespravíte. Cosi shnilého je i na Viktoriánkách. Snad přehnané ambice, na které seriál citelně doplácí. Nebo nedomyšlený nápad, který přeci jen ještě mohl nějakou dobu zrát.

Je však namístě podotknout, že jsme prozatím viděli jen polovinu první série, jejíž zbytek byl odložen. Ledacos se tedy může změnit. Nicméně nepředpokládáme, že by změny byly natolik velké, aby po dvou dalších epizodách Viktoriánky zničehonic vystřelily nahoru.

Hodnotit tento zážitek tedy nakonec vůbec nebylo lehké. Nakonec jsme ale dospěli k verdiktu. Viktoriánky jsou možná plné chyb, ale stále se jedná o něco, na čem by se do budoucna dalo stavět a vytvořit lepší zážitek. Jen ty základy jsou tak nějak chatrné. V porovnání s konkurencí totiž Viktoriánky silně zaostávají.

Proto seriálu udělujeme zklamaných pět bodů z deseti.