The Woman King od prvního oznámení tak trochu klame tělem. Už jen jméno režisérky Giny Prince-Bythewoodové nevzbuzovalo v původních materiálech zrovna důvěru, protože její poslední film The Old Guard je po všech stránkách nepovedenou komiksovou adaptací, kterou nezachránila ani hvězdná Charlize Theron.

Nicméně Válečnice, jak je film pojmenován pro české publikum, je projekt mnohonásobně přesahující ambice všech jejích předešlých snímků. Film je totiž vytvořen na základě skutečných událostí a zavede nás do západní Afriky na počátek devatenáctého století, kdy na černém kontinentu kvetl obchod s otroky.

BYLO NEBYLO JEDNO KRÁLOVSTVÍ

V té době existovalo i království Dahomey, kde hrála důležitou roli skupina nebezpečných ženských válečnic Agojie, které měly za úkol chránit samotného krále. A právě toto období mapuje film, kde scénář napsala Dana Stevens a v hlavní roli generálky Nanisci hraje oscarová Viola Davis.

I přes obtížnou látku, která kombinuje epické akční scény s těžkými tématy otroctví, se režii povedlo vytvořit neskutečně precizní film plný ještě neskutečnějších hereckých výkonů. Téměř šedesátiletá Viola Davis působí jak vytesaná ze skály a veškeré akční scény jsou v jejím podání fantastické a hlavně uvěřitelné.

Akčních scén není mnoho, ale všechny jsou vyšperkované takřka k dokonalosti. K té chybí pouze to, aby byl film určen pouze pro dospělé. Přístupnější rating PG13 je ve scénách, kdy proti sobě čelí bojovníci a bojovnice, vysloveně na škodu. I tak si milovníci bojových choreografií přijdou na své a každá větší potyčka se vám nesmazatelně vryje do paměti.

Viole Davis, která se svým výkonem hlasitě hlásí o zlatou sošku, zdatně sekunduje celá plejáda herců v čele s Johnem Boyegou. Ten hraje krále Gheza, který obdivuje schopnosti Nanisci, ale zároveň dovede být tvrdý a neústupný. Z Ghezy vyzařuje taková majestátnost jako snad z žádného doposud zahraného krále.

Neskutečných výkonů je ve filmu však více. Ženské obsazení válečnic je velmi povedené a třeba taková mladičká Thuso Mbedu hrající přidrzlou rekrutku Nawi je neskutečná a její role ve filmu graduje do ohromných výšin. I zde se dá reálně uvažovat o dalším Oscarovi pro film The Woman King.

KRÁSA TKVÍ V DETAILECH

Druhým stěžejním bodem celého filmu je fungování Agoije v království Dahomey. Nové rekrutky musí projít pořádným tréninkem, kde utužují nejen svaly, ale i vztahy mezi jednotlivými bojovnicemi. Vše vrcholí finální zkouškou, která je nádhernou ukázkou soutěživosti, přátelství a respektu. Po celé délce dvě a čtvrt hodiny trvajícího filmu jsou velmi vkusně rozesety mikro příběhy, které dokreslují sounáležitosti mezi hrdiny a hrdinkami. A to je věc, která ve filmech dost často zoufale schází.

Jestli se příběh zdál z prvních obrázků prvoplánový, tak hned první minuty dávají všem předpokladům vale. Fakt zde neočekávejte hrdinný černošský kmen, který se postaví evropským bílým otrokářům. Ano, tato hrozba zde figuruje, ale konflikt je především mezi Dahomey a říší Oyo, která staleté království utlačuje. Konflikt mezi obyvateli jednoho kontinentu je daleko lépe uchopitelný než tradiční tématika plná zaběhlých klišé.

Netradiční a o to zajímavější zde je i pohled na otroctví, které bylo nedílnou součástí této doby. Snad poprvé máme možnost ve filmu prozkoumat strany, které prodávají otrokářům své vlastní lidi za účelem bohatství a prosperity. Těžká rozhodnutí podstupuje snad každá hlavní postava a žádné z nich není čistě pozitivní či negativní. A to je sexy.

AFRICKÝ KONTINENT MÁ CO NABÍDNOUT

Celý film byl natočen v Africe, což je cítit z každého záběru. Doposud byl brán Black Panther jako stěžejní film pro afroamerickou komunitu. To se mění právě nyní s Woman King. Celý film je oslavou africké kultury, a to včetně soundtracku, který je naprosto fenomenální.

Ohromující je i míra detailů, která je věnována celé příběhové výstavbě. Celé fungování království Dahomey a válečnic Agojie je prošpikováno zajímavostmi a systémovou funkčností. Zpočátku se třeba budete divit, proč se bojovnice lesknou, ale jen do té chvíle, než zjistíte, proč se před bitvou mažou olejem.

Je vlastně strašně příjemné sledovat, jak celý tento historický kolos funguje. Když má být akční, tak je tak akční, až vás to posadí na zadek. Když má být osudový, tak je tak osudový, že vám přeběhne mráz po zádech. Když má být dojemný, tak jen stěží budete zadržovat slzy.

Toto historické drama nelpí příběhově na doslovném výkladu historie, ale v detailech snad preciznější být nemůže a vy se tak ocitnete na dech beroucí exkurzi mezi africké amazonky a do království, které na vás ze všech stran dýchá africkou kulturou. The Woman King je derivátem filmů jako je Mulan, Gladiátor, Wonder Woman či Poslední Samuraj. Z těchto filmů si bere jen to nejlepší a díky tomu vznikl snímek, který se instantně řadí mezi kandidáty na film roku.