Po vynikající trilogii Christophera Nolana jsem dlouho přemýšlel, jestli se dá jeho vize vůbec kdy překonat. Ben Affleck se sice snažil, ale něco tomu scházelo. I proto jsem se k oznámení nového filmu s netopýřím mužem zpočátku stavěl celkem chladně. Matt Reeves mi ale se svým rebootem, prostě nazvaným The Batman, jednoduše vytřel zrak. Místo řadového superhrdinského filmu totiž nabízí brutální, děsivou psychologickou studii maskovaného strážce města Gotham.

Takového Batmana jsme zkrátka na filmovém plátně ještě neviděli.

Nečekejte ale obyčejný origin story. Všichni známe klíčové události života Bruce Waynea a Reeves se velmi chytře rozhodl, že není potřeba si je znovu opakovat. Místo toho nám rovnou představuje Batmana, který už nějakou dobu bojuje se zločinem. Stále se však má co učit, a tak můžeme být během sledování filmu přímými svědky jeho nelehkého vývoje. Batman zde není opěvovaným hrdinou, ale spíše samozvaným strážcem pořádku, který nahání hrůzu všem lidem - padouchům i nevinným.

The Batman je čistokrevná detektivka, která vzdává poctu noirovým klasikám. A to nejen vnitřními monology Batmana, které se v rámci filmových adaptací objevují vůbec poprvé. Výborně napsaný scénář tak maskovaného detektiva společně s komisařem Gordonem staví před pátrání plné nečekaných odhalení a zvratů. Jejich cílem je vyšetřit sérii záhadných vražd, které sahají až do nejvyšších kruhů gothamské smetánky, jejíž špinavá tajemství jsou pevně propojena s tamním podsvětím.

Věřte nebo ne, samotné pátrání vůbec není to, co vás bude u filmu primárně držet. Nový Batman je především o jednotlivých postavách, jejich motivacích a emocích, které skrze příběh dopodrobna studuje. To se odráží i v přístupu ke známým hrdinům, kteří zde dostávají zcela novou podobu.

Stačí se podívat na samotného Batmana. Rozhodně to není Bruce Wayne, kterého máme zaškatulkovaného jako playboye a milionáře. Kdepak. Tenhle Bruce je samotářský, uzavřený muž s narušenou psychikou, který bojuje sám se sebou. Veškerý svůj vztek, všechnu svoji energii a smutek vkládá do boje se zločinem. Boje, který jej zcela pohlcuje. Stejně jako brilantní Joker z roku 2019 je i tento Batman především zranitelný člověk se zlomenou duší.

Pomáhá tomu i uhrančivý výkon Roberta Pattinsona, který opět dokazuje, že rozhodně není jen hezkou tvářičkou z Twilight ságy. Že je talentovaným hercem, ukázal už v Majáku. Jeho Batmanovi neschází charisma, zároveň do své postavy vkládá neskutečnou emoční škálu. Ani zbytek hereckého obsazení si ale nevede vůbec špatně.

Ústřední nemesis filmu, tedy Hádankář, dostává v rukou Paula Dana tak odpudivou podobu, jakou jsem snad nikdy předtím neviděl. Ne nadarmo se tvůrci inspirovali u obávaného Zodiaca, což je znát i na Danově vizáži. Zapomeňte na chytráka v zeleném. Tohle je naprosto šílený sériový vrah, který se ničeho neštítí. Filmoví Jokeři konečně našli konkurenci, která se jim vyrovná.

Collin Farrel se snad pro roli Tučňáka narodil a už jen kvůli tomu se těším na chystaný seriál, který by se právě na něj měl zaměřit. Zoë Kravitz dokáže být jako Catwoman nejen přitažlivá, ale i zaslepená touhou po pomstě. Chemie mezi ní a Batmanem je podána velmi jemně a citlivě a nijak významně neruší celkový zážitek. Opomenout bych neměl ani Andyho Serkise, který se ujmul role Alfreda. Jen je škoda, že v této roli není vidět vidět. Ale kdo ví, třeba příště dostane více prostoru.

Že se Matt Reeves vydal směrem až goticky temné detektivky, která se drží výrazně při zemi, osobně považuji za mistrovský tah. Jakkoliv dobré jsou předchozí adaptace, dovolím si tvrdit, že na mě žádná neudělala tak silný dojem, jako jeho Batman. Není to totiž jen komiksový film, ale něco mnohem, mnohem hlubšího. A musím přiznat, že mi taková hloubka u současných komiksových adaptací docela scházela.

Už Joker ukázal, jak velký potenciál mohou DC filmy mít. Místo opulentní podívané přinést niternou studii hrdinů, která ukazuje, že se za maskou skrývá mnoho bolesti a utrpení. Tohle vám dá málokterý snímek. A přesně tohle bych chtěl dostávat i v budoucnu.

Syrovost celého zážitku podtrhuje násilí, přičemž se dočkáte nekolika velmi brutálních a zneklidňujících scén. Brutalita však není samoúčelná. Všechny prvky filmu se navzájem doplňují a podporují tak ústřední myšlenku snímku. Dočkáte se i akce, která ovšem záměrně nečeká na každém Batmanově kroku. O to více si pak vychutnáte zejména bojové scény a po dlouhé době opravdu dobrou automobilovou honičku s Penguinem. Téměř tři hodiny filmu vám tak uplynou jako nic.

Kamera vyprávění snímá s nebývalou precizností a dokonale zachycuje pohlcující atmosféru temného Gothamu. Mimo pohledů na město se dočkáte i detailních záběrů na postavy. Zde bych rád poukázal na práci s hloubkou ostrosti, která je na filmové poměry skutečně netradiční a pomáhá dokreslit jak postavy, tak i celkovou atmosféru. Díky tomu se dočkáte velmi působivých a až stísněných scén, které přispívají ke komornosti celého filmu. V danou chvíli se tedy můžeme soustředit jen na Batmana a detailně sledovat jeho reakce a výrazy. Mnoho záběrů vám navíc na pěkně dlouhou dobu utkví v paměti. Opravdu skvělé na nich ale je, že ve filmu nejsou jen na okrasu. V každé scéně je skryta určitá symbolika, což dává prostor divácké interpretaci. Osobně jsem vždy rád, když mě filmy nechají takto přemýšlet.

Vše poté dokonale doplňuje minimalistická hudba. Upřímně mě překvapilo, jak moc přispívá k temnému vyznění filmu. Práce se zvukem obecně je na špičkové úrovni. Doteď si vzpomínám na to, jak se při projekci rozeřval motor Batmobilu a já cítil vibrace snad až někde v zátylku. Na The Batman se určitě jděte podívat do IMAX kina, jelikož tam audiovizuál skutečně vynikne. Nový Batman je zkrátka podobně jako Duna film, který si právě na velkém plátně užijete nejvíce.

Novému Batmanovi lze vytknout snad jen místy slabší CGI a občasná klišé, jako je záchrana na poslední chvíli. U komiksů, které jsou na stereotypech vyloženě postaveny, se jim ale nikdy nelze zcela vyhnout. Moje připomínky tedy berte spíše jako drobnosti, nežli zásadní filmové nedostatky.

Jediným opravdu velkým problémem je, že tento film není určen pro každého. Zkrátka tu máme zase trochu jiného Batmana a ne všem to musí být po chuti. Já však tuto změnu vítám.

The Batman je závanem svěžesti v době, kdy začíná být většina komiksových filmů ohraná. Matt Reeves stvořil adaptaci, která netopýřího hrdinu představuje ve zcela novém světle. Nebál se známé postavy vykreslit mnohem temnějším a depresivnějším způsobem, a tato odvaha se mu vyplatila. Z Batmana se stal psychologický thriller se syrovým detektivním příběhem, který ve vás bude na pěkně dlouhou dobu rezonovat. Navzdory tomu, že se mnoho věcí změnilo, však komiksové prvky přetrvaly. Robert Pattinson je jako psychicky zdecimovaný Batman skvělý, stejně dobré výkony předvádí i ostatní herci. Osobně věřím, že si právě tohoto Batmana zamilujete

Pokud jste tedy dosud váhali, rozhodně se na tento film jděte podívat, ať už se řadíte mezi Batmanovy fanoušky, či nikoliv. Těžko byste totiž za poslední dobu hledali silnější filmový zážitek. A pokud se vám líbil Joker, není o čem přemýšlet. Tak držíme palce, ať vznikne pokračování. Prostoru je pro něj více než dost.

The Batman si od Nerdfixu odnáší nejvyšší známku.