Hovorí sa, že by ste vždy mali byť sami sebou. Teda ak nemôžete byť Batman, pretože tom prípadne buďte vždy Batman. Toto je len jedna z mnohých viet, mémov, vtipov, alebo známych citácií, ktoré temného rytiera sprevádzajú. Batman je jedným z najviac rozoznávaných super hrdinov, často je dokonca známejší ako stelesnenie dokonalého občana a hrdinu, Supermana. Nie len o tom je kniha Temný rytíř: Historie Batmana a zrod nerdů.

Túto knihu napísal Glen Weldon, americký autor, kritik a podkaster. Písal už pre také médiá, ako sú The Washington Post, The New York Timer, Slate, The AtlanticMcSweeney’s. Za svoje práce získal niekoľko ocenení. Okrem toho všetkého je však predovšetkým nerd, aspoň on sám sa zaňho označuje. V roku 2013 vydal v Amerike neoficiálnu biografiu o Supermanovi no a o tri roky neskôr vyšla kniha, ktorá sa tento rok dostala aj k nám, zatiaľ iba v českom jazyku.

Weldon sa v tejto knihe s Batmanom nepára. Píše o ňom síce nadľahčene, avšak presne, nič nevynecháva, či už dobré, alebo zlé. Vďaka tomu sa z knihy dozviete mnoho zaujímavých vecí – napríklad že Batman pravidelne prechádza cyklami vtipnejšieho a temnejšieho obdobia, často podľa aktuálnych požiadaviek a reakcii jeho fanúšikov. Že práve Batman stál za zrodom nerdov nerdstva, ako ho poznáme dnes. Že bol zdrojom gay paniky USA, ktorá nikdy tak celkom neskončila a dodnes si z jeho vzťahu z Robinom celý internet uťahuje.

Zákulisné praktiky komiksových autorov a vydavateľstva DC Comics, niekdajšieho National Periodical Publications, pozitívne aj negatívne reakcie fanúšikov, klamstvá, zrady, boje s verejnou mienkou, negatívne reakcie na za vlasy pritiahnutý televízny seriál, návrat k temným koreňom, prienik Batmana do bežného života, ale aj pravidelné sťahovanie sa zo scény. Zrod fanzinov diskusných fór, ako aj jeho vplyv na šírenie fanfikcií. To všetko a ešte viac Weldon v knihe pokryl a napísal to spôsobom, ktorý vám bráni knihu odložiť, aby som parafrázoval komiksového scenáristu Toma Kinga zo zadnej strany knihy.

Formát a fyzické spracovanie knihy sú nádherné. Pogumovaná väzbagravírovanými nápismi v štýlovej žltej farbe chráni obsah aj pred prípadnými tekutinami. Oceňujem aj látkovú záložku, ktorú by podľa mňa mala obsahovať každý kniha v tvrdej väzbe, lebo ja záložky zásadne strácam. Čo ale Weldonovi neodpustím je enormný nedostatok obrázkov.

Keď píšete knihu o komikse, ktorý je vizuálnym médiom, proste by ste tam mali dať viac obrázkov, ako len zopár útržkov na zadných stranách, ku ktorým sa navyše vždy treba prelistovať. Áno, chápem že textová časť knihy je vytlačená na inom druhu papiera ako samotné obrázky, ale ono sa to dá urobiť aj inak. Mnoho vecí si tak budete hľadať trebárs aj na internete, hlavne mnohé útržky filmov či seriálov, o ktorých sa Weldon v knihe zmieňuje. Aj to by sa pritom dalo vyriešiť napríklad šikovne umiestnenými QRkódmi. Predsa len, žijeme v 21. storočí, smartfón má pri sebe každý a keď už tými ilustráciami nechcete ničiť formátovanie textu, tak využite minipočítač s pripojením na internet, ktorý nosí každé človek ešte aj na záchod. Tam som mimochodom tú knihu čítal najčastejšie.

Čo však musím rozhodne pochváliť je práca prekladateľa Davida Koranda. Ten musel pri preklade tohto textu urobiť určite aj vlastný extenzívny výskum. V celej knihe sa totiž používajú všade, kde je to možné, české názvy titulov a oficiálne preklady, pokiaľ teda existujú. To sa týka aj rôznych citácií a odborných výrazov, lebo nedajte sa zmiasť, do značnej miery ide o odborný text. Ten sa však skvele číta, dobre plynie, dynamika pôvodného textu sa nádherne preniesla aj do toho českého a aj preto budete mať problém prestať čítať.

Temný rytíř: Historie Batmana a zrod nerdů je povinným čítaním nie len pre fanúšikov Batmana, ale aj pre fanúšikov komiksu, ľudí, ktorí sa označujú za nerdov ale aj tých, ktorí sa za nich pre istotu neoznačujú. Pre všetkých, ktorých zaujíma história komiksu, história popkultúry a jej vývoj do dnešnej podoby. Dobre sa číta, skvele vyzerá a nedá sa od nej odtrhnúť. Pokiaľ ju ešte nemáte a chceli by ste sa do nej ponoriť, v čase vydania tejto recenzie sa na stránkach nerdfixu objaví súťaž, v rámci ktorej môžu traja z vás túto knihu vyhrať.

A pretože tomuto dielu musím dať nejaké to číselné hodnotenie, tak dávam silnú deviatku čisto pre to, že kniha nevyužíva viac obrazových prostriedkov ani priamo, ani sprostredkovane. Ale to je skutočne len drobný detail. Prečítajte si to. Neoľutujete!