Jeff Lemire českým čtenářům již mnohokrát dokázal, že je nejen skvělým scenáristou, ale také perfektním kreslířem. Jeho komiksová rodinná dramata Essex County a Potápěč by se bezpochyby dala zařadit mezi nejlepší grafické romány, které u nás v posledních letech vyšly. Během novopadu roku 2021 se však do Česka konečně dostal první svazek Lemireova nejznámějšího díla, postapokalyptického dramatu Sweet Tooth z let 2009–2013. Přijde vám tento název povědomý? Pokud rádi používáte streamovací službu Netflix, tak nejspíš ano. Sweet Tooth se totiž během minulého léta dočkal vlastní seriálové adaptace s podtitulem Chlapec s parožím. Jenže, jak už to u adaptací bývá, odklon o předlohy je opravdu značný. A tím nemyslím příběhovou linku, ale spíše způsob vyprávění. Komiksový Sweet Tooth je totiž dospělejší, syrovější, a hlavně mnohem lepší.

Sweet Tooth, nebo také česky Mlsoun, patří mezi ty postapokalyptické příběhy, které jsou v současné době vcelku aktuální. Za zdevastovaný svět a rozpad společnosti totiž nemůže nic jiného než biologická pohroma. Sedm let před začátkem hlavní dějové linie zasáhl svět zákeřný virus, který zabil miliardy lidí. Přírodní katastrofa však kromě smrti toho starého přinesla i život něčemu novému. Od počátku pandemie se totiž začala rodit úplně nová hybridní rasa, jakási směs člověka a různých zvířat, jež je na virus imunní.

Mezi taková zvláštní stvoření patří i jeden z hlavních hrdinů, jelení chlapec Gus s láskou k mlsání, který celou apokalypsu prožil schovaný v lese se svým nábožensky založeným otcem. Jenže Gus rozhodně nemá šťastné dětství. Když totiž pomineme nepříjemný rozpad společnosti a život bez elektřiny či internetu, dostaneme se k ještě něčemu horšímu. K lidské nenávisti.

Na hybridní děti je vypsaná velmi tučná odměna. A tomuto lovu se bohužel nevyhne ani Gus. Jednoho dne se i v jeho okolí objeví nemilosrdní lovci. Jenže chlapce naštěstí zachrání záhadný hromotluk Jepperd, který mu nabídne, že ho odvede do bájné rezervace pro hybridní děti. A tak začíná strastiplná cesta násilníka a dítěte za lepší budoucností.

PlayStation exkluzivita The Last of Us či kultovní román Cesta. Právě s těmito tituly má Mlsoun mnoho společného: postapokalyptickou Ameriku, náročnou cestu psychicky zničeného dospělého ochránce a bezbranného dítěte a také vývoj jejich vztahu. Dá se tedy říct, že Sweet Tooth je vlastně dalším jednoduchým postapo příběhem, který sází na již zavedené šablony.

Ptáte se tedy, proč je příběh Mlsouna tak skvělý, tak jedinečný? Seriál skutečně sází pouze na cestu jako takovou, na vyvíjející se vztah Jepperda s Gusem a na jednoduché příběhy dalších postav. V případě komiksu však nastupuje na scénu Lemireův um v oblasti rodinných dramat, vyprávění a vykreslení niterních pocitů. Grafický román tudíž hází typické postapokalyptické šablony na druhou kolej a zaměřuje se hlavně na psychiku postav, jejich motivy a životní strasti. Čtenář se tak například dočká mnohem podrobněji zpracované Jepperdovy nepříjemné minulosti či Gusova naivního pohledu na život. Lemire ale během vyprávění nezapomíná ani na tajemný virus. Ten je opředený mnoha tajemstvími, které se čtenář postupně dozvídá prostřednictvím malých informačních střípků.

Komiksový Sweet Tooth taktéž naprosto exceluje díky hutné atmosféře, jež vás vtáhne během několika prvních stran. Na rozdíl od seriálu, který představuje spíše temnější pohádku, se v předloze dočkáte skutečně dospělého a syrového zážitku. Můžu vám tedy slíbit, že na vás atmosféra bude mít opravdu vliv a že ve vás vyvolá snad všechny druhy emocí, od radosti přes smutek až po depresi.

Ukázka z českého vydání

Tahounem hutné atmosféry ale není jen scénář, ale především autorova krásná, hrubá a nezačištěná kresba. Lemireův osobitý styl poznáte na první pohled, hlavně u obličejů postav. Na rozdíl od již zmiňovaných grafických románů Essex County či Potápěč je však kresba barevná, takže bezpochyby navnadí i lidi, kteří při výběru komiksu sahají převážně po superhrdinských a dalších mainstreamových titulech.

Kromě autora a jeho umu musíme vyzdvihnout i práci překladatele a českého vydavatele. Česká lokalizace Michaela Taliána je opravdu skvělá. To samé můžeme říct i o výtisku. Nakladatelství CREW se rozhodlo vydat celou sérii ve formě tří masivních, kvalitních knih, což opravdu oceňuji. První svazek, kterého se tato recenze týká, tedy rozhodně neudělá ostudu vaší knihovně. Fanoušky hezkých knih jistě potěší nejen pevná vazba a kvalitní papír, ale také předmluva herce Michaela Sheena a bonusový materiál v podobě dosud nezveřejněných náčrtů.

A jelikož jsem vám už vše důležité řekl, je čas se dostat k finálnímu hodnocení. První svazek komiksového Mlsouna mě skutečně pohltil a zatím nepustil ani několik dní po dočtení. I když Sweet Tooth servíruje celkem tradiční postapokalyptický příběh, jeho provedení je rozhodně nadstandardní. Ať už z hlediska scénáře a vyprávění, tak i z pohledu kresby, vývoje postav, atmosféry či emoční stránky. Postapokalyptický příběh Jeffa Lemirea má jen jedinou chybu, a to, že zatím nevyšel celý. Mlsoun prostě patří do síně slávy, takže mu udělujeme maximální hodnocení.