Strážci galaxie se stali neoddělitelnou součástí filmového vesmíru Marvelu. Už první film, který nám představil tuto partu vesmírných renegátů, chytil diváky za srdce a na tom se dodnes nic nezměnilo. Jedna, a to velmi citelná, změna se však týmu nesourodých hrdinů přece jen nevyhnula. James Gunn, který filmům o Strážcích vdechl život, touto labutí písní končí působení u Marvelu a přesouvá se ke konkurenčnímu DC. Lepší dopis na rozloučenou bychom si ale nemohli přát, protože třetí Strážci galaxie jsou minimálně od dob Infinity ságy tou nejlepší marvelovkou, jaká zatím vznikla.

Ocitáme se na Kdovíkde, kde se Strážci galaxie snaží najít klid po válce s Thanosem. Peter Quill se nemůže smířit s osudem své milované Gamory, na kterou stále myslí. Star Lord však tentokrát není středobodem vyprávění, jak by se možná mohlo zdát. Film se totiž zaměřuje především na Rocketa, geniálního zvířecího člena Strážců. Už z předchozích filmů víme, že Rocket má za sebou bouřlivou minulost, která pro nás ale dosud byla záhadou. Volume 3 konečně přináší odpověď na tuto otázku a my tak máme šanci se dozvědět, jak se vlastně Rocket stal tím, čím je dnes. A musím vám říci, že tak tragický příběh jsem v MCU snad ještě neviděl. James Gunn velmi rafinovaně pracuje s Rocketovou origin story, která možná začíná optimisticky, s postupem času se však zvrhne v depresivní kolotoč, který z vás vyždímá tolik emocí, jako snad žádná jiná marvelovka. Nestydím se to přiznat - u těchto pasáží jsem se už neudržel a prostě jsem se rozbrečel. Z Rocketa se tak stává hrdina, který dokáže stát sám o sobě.

Snímek je celkově velmi emotivní a nejen Rocket, ale i všichni ostatní Strážci si projdou značným charakterovým vývojem. Nepříjemný pocit, že tragédie číhá na každém rohu a kdokoliv z našich oblíbenců by mohl zemřít, vás bude provázet až do závěrečných titulků. V předchozích filmem se naši hrdinové hodně změnili, nejvíce však právě ve své třetí sólovce, po které už nic není jako dřív. Každý, ať už Drax, Mantis, Rocket nebo Peter nějakým způsobem končí svoji cestu. Hodně se změnila i Nebula, která je nyní přátelštější a Strážci se pro ni stali rodinou. A věřte mi, že z kina budete odcházet s hořkosladkým pocitem na rtech. Nemohu se zbavit dojmu, že úplně stejně si při práci na tomto filmu připadal i James Gunn.

Nebyl by to film od Marvelu, aby na naši partu nečekal nějaký záporák. Rocketova minulost totiž úzce souvisí s mužem jménem High Evolutionary, který jej stvořil a nyní zoufale prahne po svém výtvoru. Že ve vás Rocket vyvolá smutek? Jen počkejte, jaký vztek budete mít na tohoto padoucha, který svou krutostí předčí i samotného Thanose. Pro svůj cíl je totiž High Evolutionary ochoten vykonat cokoliv. Život pro něj nic neznamená, je to čiré zlo číhající pod milou tváří, které se vyžívá v utrpení ostatních.

Mile mě překvapilo, že i vedlejší postavy nehrají jen úlohu nezajímavých panáků, ale nabízí silné příběhové linky, které skvěle zapadají do celku. Kraglin celý film bojuje s odkazem Yondua, kterému se chce vyrovnat, aby se stal skutečným hrdinou. Pes Cosmo ukazuje, že mu, respektive jí, jde především o přátelství. A velmi diskutovaný Adam Warlock? Ten zpočátku i z příběhových důvodů působí jako infantilní, přiblblý poskok, který si projde značným vývojem. Upřímně jsem zvědavý, kam se tato mocná bytost Marvelu ve filmové podobě posune.

Herecké výkony jsou fenomenální. Chris Pratt předvádí nejlepší verzi Star Lorda, Zoe Saldana se svojí Gamorou vrací do časů prvních Strážců Galaxie. Pom Klementieff a Dave Bautista opouští zažitou skořápku svých postav a dávají jim zcela nový rozměr. Zvláštní pochvalu si pak zaslouží Chukwudi Iwuji coby High Evolutionary, který je jedním slovem děsivý. Bravurně ztvárnil egomaniaka, který dokáže v mžiku oka z předstírané laskavosti nahánět všem okolo hrůzu. Ve scénách, kde High Evolutionary ukázal svou pravou tvář, se mi doslova svíral žaludek. Will Poulter pak jako Adam Warlock skvěle prodává naivitu své postavy.

Co mi trochu vadilo, byly některá hluchá místa filmu, která působila až moc výplňově, ale rozhodně to není nic, co by mi nějak extrémně překáželo. Občas mě také nenadchly vtipné pasáže, které tu a tam narušil napínavost dané scény. To však k filmům od Gunna a Marvelu celkově tak nějak patří a pokud jste na tento styl humoru plný hlášek zvyklí, vadit vám to nebude. Navíc jich tu ani není takové kvantum, jako tomu obvykle u MCU je. James Gunn našel téměř dokonalý balanc mezi tragédií a komedií.

Problémem, který je v současnosti v souvislosti s MCU velmi často skloňován, je upadající kvalita CGI. Tohle tvrzení teď rozhodně nehodlám vyvracet, ale Strážci galaxie 3 možná přináší v tomto ohledu menší renesanci. Efekty jsou nádherné, ať už jde o velmi realisticky pojatého Rocketa, Groota a nejrůznější vesmírné potvory, ale i lodě a exteriéry. Estetika filmu je celkově velmi líbivá a v rámci MCU rozhodně vyčnívá. Obzvlášť se mi líbila část snímku odehrávající se na živoucí planetě. Tam je krásně vidět, že tvůrci pracovali s vizuálem celkově, například i s reálnými kulisami a kostýmy, aby film působil jednotně a zároveň přinesl originální vizuální design podobně, jako svého času u druhých Strážců a jejich planety Ego. Když si tvůrci dají načas, Marvel dokáže na plátně stále vyrazit dech.

Pochvalu si zaslouží i choreografie bojových scén. Třetí strážci jsou v tomto ohledu oproti zbytku MCU poměrně minimalističtí, ale jednotlivé potyčky jsou doslova pastvou pro oči podobně, jako u Duny. Dočkáte se i nostalgického záběrování, které dá vzpomenout na první Strážce galaxie. Práce s kamerou je na vysoké úrovni, velmi pěkně například pracuje s hloubkou ostrosti i nejrůznějšími úhly pohledu.

Před lety jsme se poprvé setkali s bandou outsiderů, u kterých bylo neuvěřitelné, aby našli společnou řeč. Jako by sám James Gunn promlouval k divákům s pomocí všech postav a říkal nám: “Sbohem. Bylo to krásné, ale přišel čas si zamávat na rozloučenou”. A rozhodl se nám dát své nejlepší dílo, které vás i přes svou zjevnou komornost uhrane. Všem postavám byl dán prostor, vizuál vyčnívá, akce je epická. Budete se smát, budete plakat, ale především budete litovat toho, že je to vlastně naposledy, kdy takhle Strážce vidíme. I já bych si moc přál, aby James Gunn dál letěl vesmírem s touhle bandou, která ukradla moje srdce. Jenže život jde dál a my tak můžeme jen doufat, že Strážci galaxie 3 vydláždí cestu budoucnosti Marvelu, která snad bude v této sladkobolné notě pokračovat.

Neváhejte a na film se určitě jděte podívat do kina, i když jste už možná v MCU ztratili víru. Lepší komiksový zážitek si totiž nelze přát. I proto, jak silné pocity ve mně Strážci galaxie 3 zanechali, jsem se jim nakonec rozhodl udělit devět bodů z deseti. Pokud filmu dokážete odpustit menší chybky, klidně si k hodnocení připočtěte ještě bod navíc.