Komiksový debut Keanu Reevese zvaný BRZRKR, na němž se mimo jiné podílel i úspěšný scenárista Matt Kindt (Unity) a skvělý kreslíř Ron Garney (Wolverine), rozhodně klame tělem. Po oznámení v roce 2020 jsem si nový přírůstek do rodiny amerického vydavatelství Boom! Studios představoval jako Johna Wicka na steroidech. A to nejen díky brutálnímu protagonistovi, který by Reevesovi jak z oka vypadl, ale také díky over the top akci, jež byla součástí každé dostupné ukázky. Ve finále jsem se ale o prvotině nejlaskavějšího hollywoodského herce setsakramentsky zmýlil. Po přečtení několika prvních stran jsem totiž zjistil, že se pod krvavou akční slupkou skrývá tragický a vcelku hluboký příběh.

BRZRKR vypráví příběh mocného muže zvaného pouze jako B. Jedná se o potomka obyčejné smrtelnice a boha, který již desítky tisíc let žije sužovaný prokletím nesmrtelnosti. To by asi nebyl tak velký problém, kdyby neměl neustálé nutkání válčit. Jak již samotný název napovídá, protagonista komiksu je takovou silnější variací na známé RPG povolání berserker. Jedná se tedy o extrémně silného válečníka, jenž je poháněný vztekem. A že toho vzteku rozhodně není málo.

B byl od svého narození využíván jako věc, jako nebezpečná zbraň hromadného ničení. A jinak tomu není ani v současnosti, kdy je nasazován americkou vládou na ty nejnáročnější operace. Výměnou za to by ale hlavní hrdina měl dostat to, po čem v životě touží nejvíce – pravdu o své existenci a smrtelnost.

Příběh tedy rozhodně nabízí víc než bezbřehou akci. Nebudu tvrdit, že je děj originální. To rozhodně není. Nebál bych se dokonce říct, že je jedno velké klišé, ale i přesto je zábavný a jistým způsobem napínavý. Svůj podíl na tom má skvělý způsob vyprávění, díky kterému bude komiks bavit nejen nenáročné, ale i náročnější čtenáře.

Nebudu přehánět, když řeknu, že devadesát procent všech stránek obsahuje krvavou akci. B se prohání od panelu k panelu a velmi kreativně vraždí každého, kdo mu přijde do cesty. Nicméně, na pozadí veškeré té brutality probíhá prostřednictvím titulků vcelku hluboký a zajímavý rozhovor mezi protagonistou a vládní výzkumnicí. To, o čem se spolu baví zmiňovat nebudu. Mohu vám však prozradit, že se díky rozhovoru dokážete více vcítit do hlavního hrdiny.

Pozitivně mě překvapilo i velké množství flashbacků do minulosti, prostřednictvím kterých může být čtenář svědkem zrození a raného života hlavního hrdiny. Dostupné ukázky sice retrospektivní části naznačovaly, ale osobně jsem nečekal, že budou zabírat velkou většinu prvního svazku.

Scénář a vyprávění má tedy spoustu pozitiv, ale také pár negativ. První svazek toho čtenáři odvypráví opravdu málo a to hlavně kvůli nedostatečnému množství textu. To by obecně nebyl takový problém. V životě jsem měl už v ruce mnoho komiksů, které vyprávěly příběh převážně prostřednictvím kresby. U BRZRKRa je ale problém v tom, že je velká většina stránek věnována akci. Ano, na pozadí se odehrává již zmiňovaný rozhovor, který jsem před chvílí chválil, ale to je za mě málo. Osobně bych byl radši, kdyby tvůrci trochu ubrali na akci a přidali více stran s dialogy. Zároveň bych uvítal i trochu rychlejší spád příběhu. První svazek funguje jen jako taková lehká předehra. Uspokojivě vás seznámí s hlavním hrdinou, ukáže vám jeho minulost, ale hlavní zápletka, tedy ta ze současnosti, zůstane téměř neodkrytá.

Chyby ve scénáři ale skvěle vyvažuje půvabná vizuální stránka. Ron Garney se při kreslení akce rozhodně nedržel zpátky a to je dobře. Jeho akční orgie plné krve, orgánů, kostí a odtrhnutých končetin krásně vyzdvihují nadlidské schopnosti hlavního hrdiny. Zapomínat ale nesmím ani na obličeje plné emocí a krásné přírodní scenérie. Kresba sice není vždy úplně detailní, ale Garney má tak osobitý styl, že mi občasná nekonzistence vůbec nevadila.

Velký podíl na krásném vizuálu má samozřejmě i kolorista Bill Crabtree a jeho mistrovská práce s barvami. Vzhledem k velkému množství brutality v komiksu kraluje červená barva. Crabtree ale hojně používal i tmavě modrou a černou barvu, aby podtrhl ponurou atmosféru některých panelů. Vizuální stránka BRZRKRa je prostě pastva pro oči a oba umělci odvedli vskutku parádní práci.

V neposlední řadě si ovace zaslouží i český vydavatel. Produkty nakladatelství Comics Centrum jsou prostě zárukou kvality a u BRZRKRa tomu není jinak. Komiks je tedy vytištěný na velmi kvalitním papíru, svázaný v pevných deskách a obsahuje jak přebal, tak i látkovou záložku. Výtisk navíc disponuje i bonusovým materiálem v podobě obálek od různých tvůrců a propagačních kreseb.

První svazek BRZRKRa není bezchybný. S klidem ale mohu říct, že mě Reevesův komiksový debut velmi pozitivně překvapil. Kromě všudypřítomné akce totiž příběh nabízí i hlubší témata. Jasně, námět je jedno velké klišé, textu je skutečně poskrovnu a hlavní zápletka by si zasloužila rychlejší spád. Na druhou stranu si vás první svazek získá zajímavým vyprávěním a také vás dostatečně seznámí s hlavním hrdinou a jeho prokletím. A navíc se na to všechno díky úchvatné vizuální stránce setsakra dobře kouká.

Za tým Nerdfixu mohu komiksovou prvotinu Keanu Reevese doporučit nejen jeho fanouškům, ale i čtenářům, kterým nevadí krev a jednou za čas rádi sáhnou po něčem jednodušším. A to na sedm bodů z deseti.