Recenze · Wonder Woman 1984 · v úterý 20. 4. 2021 15:15
Proč je nová Wonder Woman tak špatná?!
Po čtyřech měsících jsme se konečně dočkali a naše lesy, háje a streamovací platformy navštívilo pokračování filmu s pohlednou Gal Gadot, u níž se snažíte najít ideální záběr, kdy se její sukýnka pozvedne natolik, aby šel vidět zadek. Wonder Woman 1984 je nejnovější počin Patty Jenkins, kterou jedni milují, druzí nenávidí a třetí nenávidí až od tohoto filmu. O tom ale za chvíli.
Film vyšel na Vánoce v zahraničních kinech, pokud byla tedy otevřená, a hlavně na platformě HBO MAX, která se postupně rozšiřuje a již letos by měla nahradit naše HBO GO, na kterém film nyní vyšel. A ano, víme, že na české scéně už najdeme nějaké recenze, ale nechceme patřit mezi ta média, která nepodporují pirátství a následně to sama porušují. Druhým důvodem je, že některé recenze nezmínily největší problémy filmu, které jsou v současnosti natolik známé, že si film drží na IMDb průměrné hodnocení a na ČSFD momentálně klesá ještě níž. Film je totiž opravdu špatný a dle mnohých nejhorší film rozšířeného filmového univerza DC, takzvaného DCEU. Neříkáme ale nutně, že pokud se vám film líbí, tak nemáte vkus. To bychom si rozhodně nedovolili. Já sám jsem milovník série Rychle a zběsile a v Pacific Rim znám každou hlášku. Jsme rádi, když najdete film, ze kterého máte radost. To ale neznamená, že je bezchybný. A my se jdeme podívat na to, proč je Wonder Woman 1984 špatný film.
ABSOLUTNÍ IGNORACE VLASTNÍHO LORE
První důvod je zasazení do kontextu ostatních filmů. Dianu jsme poprvé viděli v Batman vs Superman, kde bylo jasně stanoveno, že se lidskému kontaktu vyhýbá, neumí létat, používat laso k houpání po blescích a už vůbec neumí zneviditelnit předměty. Tyto vlastnosti potvrdila i Liga spravedlnosti, která se odehrává po událostech filmu. Jedinou změnou je, že se Diana trochu otevřela lidem a díky Batmanovi začala v utajení pomáhat lidem.
Zdroj: DisneyPrvní upoutávka na hraný remake Sněhurky nám ukáže zlou královnu a digitální trpaslíky
Ve filmu Wonder Woman z roku 2017 jsme mohli vidět důvody jejího chování, kdy se poprvé zamilovala a zároveň o svou jedinou lásku přišla. Proto se uzavřela před lidmi a odmítla jim kdykoliv pomáhat. Mohli jsme vidět i její dětství, kdy až do pozdní puberty měla zakázáno svou matkou jakkoliv trénovat. Tyhle vlastnosti byly pro její osobnost stěžejní. A víte, co udělal film Wonder Woman 1984, který se odehrává v roce… no, 1984? Tedy mezi Wonder Woman a Batman vs Superman? Všechno to zahodil z okna! Totálně.
Proč tu máme tři filmy, které nám představují nějakou postavu, když se pak dočkáme pokračování, jež to všechno zahazuje pryč? Předem zmíněné vlastnosti z velké části odpovídaly komiksům, i když došlo k nějakému experimentování. Současná Wonder Woman je ale namyšlená, urážlivá a kazišuk k tomu. Takhle se nedělá film o emancipaci žen, hlavně když jediný moment štěstí přijde v moment, kdy se vrátí její stará láska. Představte si, kdyby jediný způsob, jak by Ripleyová mohla porazit Xenomorpha, by byl, kdyby ve ventilaci narazila na svého ex a vyspali by se spolu.
Diana 70 let truchlí za Stevea a jde si v klidu na jídlo s kolegyní, které vyleje své srdce. Do toho zde najednou umí létat, houpat se po blescích a ztratila štít. Navíc na začátku máme 11minutovou scénu, kde se malá Diana účastní velkého turnaje. A co na to její matka?! Mělo by to být velké ne-ne… Ne?! Její matka Hippolyta na ni s radostí pohlíží a podporuje ji. A celé ponaučení, které v úvodu padne - že se lží člověk nikam nedojde - nemá nic společného se zbytkem filmu. Jedině v moment, kdy bychom zavřeli obě oči a natřikrát si oblepili hlavu lepící páskou, abychom náhodou neviděli skrz.
ABSOLUTNÍ IGNORACE VLASTNÍHO PŘÍBĚHU
Jenže film neporušuje stanovená pravidla pouze v rámci universa, ale i filmu samotného. Do toho porušuje snad každé pravidlo filmových scénářů. Wonder Woman 1984 se točí kolem speciálního kamene, který dokáže plnit přání. Jenže pokaždé, kdy si něco přejete, tak vám kámen vezme to, čeho si nejvíce vážíte. Druhým pravidlem je, že můžete mít pouze jedno přání. Diana si přeje,
Film si tak hned několikrát protiřečí. Diana zmíní, že neví, co je to televize? No tak v bytě jich má hned několik. Máme tu nezničitelné legendární brnění, které si zaslouží jen ta nejmocnější z Amazonek? No tak Dianě se jen tak válí doma a po chvíli je zničené. Přitom by stačilo, kdyby si ho zasloužila ve finálním boji. Máme tu přece jen komiks, takže téměř vše je možné. Víte, jak cool by bylo, kdyby se oprostila od minulosti, udeřil by do ní blesk a najednou by měla na sobě toto zářivé brnění? Hlavně by to i vysvětlilo, proč je najednou odolná proti elektřině.
Film se dokonce v jeden moment vysmívá sám sobě. Maxwell narazí na plány satelitů, které se dokážou napojit na všechny zařízení na světě. Ptá se tedy, jestli se tím v podstatě dotýká těchto osob, aby si mohly něco přát. Je mu přímo řečeno, že tak to nefunguje, že je to hloupost. No a hádejte, co se stane na konci… Přes tyto satelity se všech dotkne a můžou si něco přát. Do toho tu máme cestu z Egypta do Washingtonu, která trvá 5 minut, přičemž stíhačku na této cestě pilotoval Steve, který naposledy pilotoval letadlo z první světové a vlastně ani nemuseli tankovat. Diana ji zneviditelnila, protože si film řekl, že teď to prostě umí, i když to nebylo ani nastíněno. Asi nechala krom stíhačky zmizet i spotřebu.
Hned po již zmíněném zbytečném úvodu nastupuje scéna, kdy Diana šťastně zachraňuje místní, i když má jít jen o pád z mostu do vody. Mysleli jste si, že Wonder Woman nikoho téměř sto let nezachránila? Jo, to já taky, protože mi to bylo hned několikrát házeno do obličeje.
Celý druhý akt filmu je v podstatě identický s prvním dílem, jen zde Diana ukazuje vymoženosti moderního světa Stevovi, místo toho, aby to bylo opačně. Jenže tady máme problém. Steve je udiven z odpadkových košů, metra, ohňostroje a spousty dalších věcí. To by dávalo smysl, pokud by tohle všechno už během první světové války neexistovalo. To si fakt scénáristé nedokázali najít ani těch pět minut času, aby otevřeli Google?!
Bohužel trpí i konec, dokonce ještě více než u původního filmu, kde byl tím největším neduhem v jinak skvělém filmu. Souboj s Cheetah má nudnou choreografii a jak je všechno pochmurné, tak nejde pořádně nic vidět.
MALÉ BEZVÝZNAMNÉ PLUS
Scénář má tři světlé stránky. Tou první je Maxwell Lord. Jde vidět, že Pedro Pascal si roli užívá. Jeho cílem je udělat dojem na svého syna, kterého jen výjimečně hlídá, protože se o něj jinak stará Maxwellova bývalá žena. Kdyby tento vztah byl zpracován více do hloubky, tak by bylo finální setkání znatelně zajímavější a aspoň bychom více chápali jeho motivaci. A to jsem zapomněl zmínit, že se úplnou náhodou setkají na dálnici ve Washingtonu. Druhou světlou stránkou je, že konečně má Gal Gadot šanci zahrát více než jen dvě stálé emoce. Kdyby ale zbytek scénáře dával smysl, tak by její scéna, kdy chaoticky brečí, působila více uvěřitelně a nenuceně. Třetím světlým bodem jsou akční scény… Místy. Vlastně jen jedna je dobrá. A to jenom zčásti.
Zdroj: Vanity FairGladiator II: Návrat římských válečníků na prvních fotkách
Tady vás totiž vytrhnou ze zážitku místy špatné CGI efekty a hlavně neustále se měnící schopnosti. Jednou laso funguje jako pavučiny u Spider-Mana, kdy se nejdříve musí chytit předmětu, aby se zachytila i ona. Následně ale funguje spíše jako Thorovo kladivo, kdy vyletí do vzduchu ještě dříve, než se vůbec něčeho laso dotkne. Najednou Diana ani nemá štít. Prostě to tak je, scénáristé na něj asi zapomněli. Ale zase díky tomu a mizícím schopnostem musí Diana více experimentovat se svým okolím, což zapříčiní výborný souboj v chodbě Bílého domu. Doopravdy krásná scéna. Jenže si ji ani tolik neužijete, protože jste předtím viděli, jak Diana prapodivně pobíhala, lasem chytla letící kulku a plnou rychlostí vrazila do dětí, které neslyšely jet hromadu obrněných vozů. Uprostřed pouště. Doslova. Jako divím se, že je nerozdrtila při tak vysoké rychlosti.
Posledním nešvarem je samotné využití zasazení. Nečekejte, že film bude osmdesátých let využívat jako Stranger Things. Ve skutečnosti nejvíc osmdesátková věc na filmu byla použitá hudba v upoutávce. Jinak barevná paleta, hudba, lokace a historické události nemají nic společného s konkrétním rokem. Což je doopravdy škoda.
KDE SE STALA CHYBA?
Všechny tyhle maličkosti by šly přehlédnout. Jenže pokud jich ve filmu máte tolik, tak to silně poškodí celý snímek. Patty Jenkins měla rozhodně zůstat jen u režie a ke scénáři neměla vůbec páchnout. První film totiž psal Allan Heinberg, zatímco zde byla hlavní Jenkins a jde to poznat. Vůbec nerozumí osobnostem postav, dokonce si ani pořádně nenastudovala jejich schopnosti. Film je plochý, nudný a rozhodně zde nemůžeme mluvit o snímku, který emancipuje ženy, když jsou protagonistka a druhá záporačka na některém z mužů závislá. Jen zde máme scény, kde jsou muži bez jakéhokoliv důvodu zobrazeni jako nadržená prasata.
Nebýt šarmu Gal Gadot a Pedra Pascala, tak by film totálně propadl. Wonder Woman 1984 si tak odnáší čtyři body za těch pár krásných chvil. Nevíte, jestli si film pustit? Rozhodně si na něj udělejte názor sami. Ale spíše vám doporučím Přátelé, kteří byli na HBO GO přidáni ve stejný den. Pokud i tak nevíte, co si pustit, podívejte se na jednu z mnohých recenzí HBO seriálů, které jsme přinesli.
Verdikt
Film je plochý, nudný a rozhodně zde nemůžeme mluvit o snímku, který emancipuje ženy, když je protagonistka a druhá záporačka na některém z mužů závislá. Jen zde máme scény, kde jsou muži bez jakéhokoliv důvodu zobrazeni jako nadržená prasata. Nebýt šarmu Gal Gadot a Pedro Pascala, tak by film totálně propadl. Odnáší si tak čtyři body za těch pár krásných chvil.
- Pedro Pascal a Gal Gadot
- Jedna akční scéna
- Kinematografie
- Téměř celý scénář
- Zbylé akční scény
- Barevná paleta
Detail k označenému filmu
Patty Jenkins, Gal Gadot, Chris Pine
Vydání: 2. 10. 2020