Recenze · Nosferatu · v pátek 20. 12. 2024 14:03
Nosferatu: Krásná noční můra, ze které se nebudete chtít probudit
Když se řekne jméno Robert Eggers, je dost možné, že mnozí milovníci hororu ihned zpozorní. A také z dobrého důvodu. Tento americký filmař už nejednou dokázal, že patří mezi nejtalentovanější mistry hrůzy současnosti, jehož filmy se mohou chlubit úchvatnou vizuální stylizací a především naprosto senzační atmosférou. Tudíž když vyšlo najevo, že chystá natočit film o jednom ze nejslavnějších upírů všech dob, tak mě to vůbec nepřekvapilo, protože to úplně sedí do jeho stylu.
Jeho čtvrtý celovečerní film jménem Nosferatu je remakem legendárního expresionistického filmu Upír z Nosferatu z roku 1922 od Friedricha Wilhelma Murnaua. Ten je zas jistou adaptací Drákuly od Brama Stokera, akorát s jinými jmény postav a některými dějovými liniemi, protože Murnau nezískal na přímou adaptaci Drákuly práva. I přestože v dnešní době tento více než sto let starý film vyděsí jen málokoho, Upír z Nosferatu je pořád považován za přelomovou hororovou klasiku, v níž vynikl především zrůdný vzhled hraběte Orloka… alias Drákuly, chcete-li. A povedlo se Eggersovi onu hrůzu zformovat do podoby, která by vyděsila i moderní diváky?
Realitní makléř Thomas Hutter v podání Nicholase Houlta dostane za úkol vycestovat z města Wisborg do daleké Transylvánie, kde musí zprostředkovat obchod pro tajemného hraběte Orloka, jehož hraje Bill Skarsgård. U svých přátel tak nechává svou novomanželku Ellen v podání Lily-Rose Depp, kterou však začaly sužovat strašlivé noční můry. Za těmi však stojí právě Orlok, který má ďábelský plán dostat se do města a Ellen si zcela podmanit. To protože sám je bytostí čirého zla. Upírem, který zlikviduje každého, kdo by se mu opovážil postavit do cesty.
Zdroj: NetflixBoj s krvelačnými upíry pokračuje. Druhá řada Castlevanie: Nokturno v první upoutávce
Už když jsem se do kina chystal, tak jsem si vroucně přál, aby Eggers nezklamal v tom, v čem vždycky exceloval, což byla již zmíněná atmosféra. A zaplať pánbů, opravdu nezklamal. Atmosféra je téměř po celou dobu neuvěřitelně temná, pochmurná a až skličující. Strašně tomu pomáhá nejenom působivá hudba od Robina Carolana, který už s Eggersem pracoval na předloňském Seveřanovi, ale také díky precizní práci s obrazem, s čímž souvisí i hraní si se světly a stíny. Film obsahuje celou řadu pečlivě komponovaných záběrů, které mají svoje temné kouzlo a skvěle vás vtahují děje. Především bych zde chtěl vyzdvihnout scénu s Thomasovým příjezdem na Orlokův hrad, se kterou si tvůrci dali opravdu velkou práci, až to skutečně působilo, jako kdyby nebohý makléř mířil do těch nejčernějších hlubin pekla.
Už z trailerů bylo poznat, že jednou z největších hvězd celého filmu bude jeho výrazná gotická estetika, která hodně pomáhá zmíněné atmosféře. Však se také film točil u nás. A každý přece ví, že Česká republika je pro filmy o upírech vyloženým rájem, přece jenom vzpomeňme na Bladea, Underworld nebo Van Helsinga.
Velkou roli zde samozřejmě hrají i hororové faktory, se kterými má Eggers vyloženě bohaté zkušenosti. Ovšem pozor, na rozdíl od jeho Čarodějnice nebo Majáku zde jsou lekačky. A jsou hnusný. Není jich naštěstí moc, což je dobře, protože film by jinak z diváků uvolňoval přespříliš napětí, ale při každé větší jsem sebou v kině škubl. Jsou tak skvěle načasované a hlavně nejsou votravné, což se obzvlášť v dnešní době cení. Jelikož Orlok dokáže napadat i lidské sny a vědomí, stává se z něho v podstatě taková všudypřítomná hrozba, před kterou během noci téměř není úniku.
Díky tomu film krásně pracuje i s určitou paranoiou nejenom jednotlivých postav, ale dokonce i s divákovou. Souvisí s tím i pocit jisté bezmoci. Snímek zabředne jak do zkoumání podstaty folklorního vampirismu, tak i okultismu obecně. V člověku to tak vyvolá pocit, že postavy čelí něčemu nepřirozenému, nelidskému, případně něčemu, co nedokážou pořádně pochopit. A kvůli tomu také neví, jak takové moci vlastně vzdorovat.
V rámci toho je ve filmu například několik opravdu znepokojivých scén s Ellen ovládanou Orlokem, které připomínají takovou… gotickou verzi Vymítače ďábla. Film samozřejmě diváka nemůže strašit pořád a jediné větší chvíle klidu jsou během dne, kdy Orlok přebývá v rakvi. To dává divákovi prostor nejenom k tomu, aby si trochu oddechl, ale skrze interakce a různé konverzace se mohou jednotlivé postavy více rozvíjet a divák je může i lépe poznat.
Přesto ale film pracuje s celkovým napětím tak přesvědčivě, že člověk je nervózní i při těch bezpečných sekvencích. Možná je ale trochu škoda, že snímek se svými postavami nešel ještě do větší hloubky a nezkusil je více vyprofilovat. Samozřejmě by to znamenalo, že film by musel být delší, ale já osobně bych klidně ještě třeba čtvr hoďku vydržel.
Zdroj: Sky CinemasThe Radleys: Další trailer na černou komedii o abstinující upírské rodince
Když už o postavách mluvíme, tak všichni herci odvedli skvělou práci, kromě již zmíněných si pochvalu zaslouží i Willem Dafoe jakožto profesor Van Helsi-… ehm, pardon chci říct Eberhart von Franz, který velice rychle zjistí, jaké zlo jejich město postihlo. Dafoe se objevil i v Eggersově Majáku a Seveřanovi, tudíž ho už můžeme pomalu považovat za takového jeho dvorního herce.
A pak je tu samozřejmě i Bill Skarsgård jakožto Orlok, který je ve filmu absolutně k nepoznání. Určitým důvodem je ale fakt, že ho ve filmu po většinu doby není moc vidět. Film nám ukáže například jeho ikonické dlouhé pařáty a drápy, ale dává si záležet, abychom ho téměř nikdy pořádně neviděli v celé jeho děsivé kráse, což krásně podtrhává jeho tajemnost a hrůzostrašnost. Stále nevím, zda mi úplně seděl jeho hodně výrazný rumunský přízvuk, znělo to sice hodně dobře, když v určitých dramatických scénách nemluvil anglicky, ale zároveň si dokážu představit, že to některým lidem mohlo znát krapet legračně.
Snímek se v podstatě věrně drží příběhové struktury původního filmu z roku 1922, zároveň ale také přidává své vlastní inovativní aspekty a určité mrkačky na Stokerova Drákulu, které z titulu nedělají jen bezduchou předělávku jednu ku jedné (tímto zdravím Disneyho *ukázat prostředníček*). Přesto jsem ale trochu doufal, že Eggers se nebude bát jít s filmem ještě trochu dál a udělat z něho upírský gotický příběh, který bude od těch ostatních pořádně vyčnívat. To se úplně nestalo, Eggers po celou dobu plave ve vcelku bezpečných a známých vodách, které ničím pořádně nepřekvapí, ale člověk mu to vlastně ani moc nemůže mít za zlé. Je to pořád kus skvělé práce, kterou člověk z hlavy jen tak brzy nedostane.
Jak už bylo řečeno, Robert Eggers patří spolu s Arim Asterem mezi nejtalentovanější hororové tvůrce současnosti. A já už jsem moc zvědavý na to, s čím nás ohromí příště.
Verdikt
Celkově je tak Nosferatu krásnou a řádně děsivou esencí temnoty, kterou by si neměli nechat ujít nejenom milovníci Drákuly, ale i hororu obecně. Jedná se o velice důstojný remake slavné klasiky s vlastní duší, kouzlem a osobností, který velice pečlivě pracuje se svou atmosférou a divákovi svou hrůzu dávkuje přiměřeně. Sice možná krapet promrhal šanci zajít do ještě zajímavějších rovin, ale celkový zážitek vám to nijak výrazně nenaruší.
- Fantastická atmosféra
- Krásný vizuál a práce s kamerou
- Fungující hororové faktory
- Postavy mohly být lépe rozvinuté
- Promarněná příležitost zkusit něco nového