Spomínate si na animovanú rozprávku o čínskej bojovníčke Mulan, ktorá sa postavila tradíciám aby zachránila otca a nakoniec zachránila celú Čínu? No tak na ňu zabudnite, nová Mulan nemá so starou spoločné skoro nič a kvalitu už vôbec nie.

Live-action adaptácie pôvodne animovaných rozprávok od Disney sú už celkom štandard. Štandardné je aj to, že zvyčajne nedosahujú kvality svojich animovaných predchodcov a proste im niečo chýba. Mulan je však extrémny prípad. Režisérka Niki Caro sa totiž rozhodla vytvoriť úplne nový pohľad na legendu o Mulan a animovanú verziu takmer úplne ignorovať, ale zase nie tak celkom, lebo pár odkazov na rozprávku vo filme nájdeme. Vznikol tak podivný nefungujúci miš-maš ktorý je zlý, zbytočný a zlý.

Asi najväčšou zmenou je fakt, že nová Mulan nie je obyčajná žena, ktorá sa svojou snahou a inteligenciou stane mocnou bojovníčkou. Nová Mulan sa totiž už narodí ako hladká múka extra špeciál so strašne silným qi, takže behá po strechách ako Opičí kráľ už od malička. Ale je žena, takže má proste smolu, lebo ženy NESMÚ mať silné qi.

Toto všetko nám vysvetlí Mulanin otec, ktorého si zahral Tzi Ma a je asi jediným hercom, ktorý sa na plátne aj reálne snažil. Vo filme však primárne slúži ako neviditeľný rozprávač, ktorý ťahá scenáristov z kaše, keď sa zapíšu do rohu. Jedno z najdôležitejších filmových pravidiel ukazuj a nehovor je to totiž obrátené naruby a miesto toho, aby sme so zatajeným dychom sledovali osudy hlavnej hrdinky nám v kritických momentoch radšej nejaká postava, alebo Mulanin otec, všetko pekne polopate vysvetlia. Lebo divák je čo? Divák je nechápavý somár, očividne.

A ďalej to poznáte, Mulan narukuje, pretože mocnú cisársku armádu ohrozuje doslova zopár nomádskych bojovníkov. Vo vojenskom tábore sa naučí bojovať, až na to že vlastne nie, lebo ona už bojovať vie a z témy o prekonaní samého seba, životných prekážok a úprimného priateľstva medzi ľuďmi zocelenými spoločnými ťažkosťami sa tu stala téma skrývania vlastnej podstaty pred svetom a nakoniec prijatia samého seba takého, aký človek je. To by nebolo nič zlé, keby to nebolo spravené absolútne umelo a nasilu. Mulan je proste badass, nemusí sa nič učiť a celý film je vlastne len o tom, že je lepšia ako všetci ostatní, ale má to zakázané.

Mulan sa teda ako postava vôbec nevyvíja a my si s ňou nevieme vytvoriť spojenie. Nikdy sa neocitne naozaj na dne, pretože v skutočnosti nikdy nikoho nepotrebuje a vlastne by celým filmom mohla v pohode precválať úplne sama. Ale to je v poriadku, v tomto filme totiž nemá charakter absolútne žiadna postava. Všetky sú plytké, majú maximálne jednu charakterovú vlastnosť a nezažijú žiadny prerod. Snaha o silné momenty priateľstva či náznaky romance tak padajú na neúrodnú pôdu lebo absolútne s nikým nesúcítime, nikoho nepoznáme a na nikom nám nezáleží.

Mulan stojí v priamom protiklade čarodejnicou Xua Xiu, ktorá slúži nepriateľskému Bori Khanovi. Tiež ide totiž o ženu s veľkým qi, ktorá dokáže úplne sama zrovnať so zemou celú čínsku pevnosť, aby do nej mohol Bori Khan následne nacválať ako veľký boss. A napriek tomu sa pred Bori Khanom chúli ako zmoknutý pes, lebo ach, som žena a muži ma nerešpektujú. To vyústi v niekoľko konfrontácií s Mulan a asi najnelogickejšie a najhlúpejšie pasáže filmu plné lepkavých klišé dialógov.

Slabé sú aj samotné bojové pasáže. Ide o rýchlo prestrihané, prehnané akcie plné lán, kde sa v skutočnosti nič nedeje a z ktorých si odnesiete snáď iba chytanie šípov v letkukopanie do vecí tri metre vo vzduchu. A nečakajte ani dobré CGI. Počítač kričí zo všetkého, od dvoch králikov bežiacich vysokou trávou až po celý cisársky palác.

Aby som nehovoril len o tých negatívnych veciach, film má aj zopár dobre zvládnutých vecí. Konkrétne ide o nádherné zábery na krajinu, prepracované kostýmyvýprava tak nejako celkovo. Poteší vás aj hudba, ktorá občas odkazuje na soundtrack pôvodnej animovanej Mulan. A to je vlastne všetko.

Inak sú postavy nudné, Bori Khan je vyslovene trápny, Donnie Yen ako vojenský generál má počas celého filmu na tvári jeden defaultný výraz, Jet Li v roli cisára je tam len preto, aby totálne nezmyselne hodil pár povzbudivých slov hlavnej postave, zo svrčka urobili reálneho človeka, ktorý máš byť akože haha vtipný, ale nie je, kapitána Li Shanga tu neuvidíme vôbec a hoci je tu akýsi náznak romantickej zápletky, k ničomu nevedie, lebo bozkávanie sa na plátne je očividne amorálne.

Film sám o sebe pred kritickým pohľadom diváka neobstojí a v porovnaní s jeho animovanou predlohou už vôbec nie. Ide o uponáhľanú zlátaninu, ktorá možno bude fungovať u čínskeho publika a možno aj u všetkých ľudí, ktorým k dobrému filmu stačí fakt, že hlavnou hrdinkou je žena, inak je však pôvodná animovaná rozprávka s rozprávajúcim dráčikom podstatne logickejšie, realistickejšie, emocionálnejšie a lepšie prerozprávanie starej čínskej legendy, ako tento live-action paškvil. Prišiel som jeho pozeraním o hodinu a pol môjho života, ktoré mi nikto nevráti naspäť.