Mare z Easttownu (v originále Mare of Easttown) je ambiciózní projekt Brada Ingelsbyho, který pod záštitou HBO kloubí kriminální prvky zločinu a vyšetřování s melodramatickou linkou jeho hlavní postavy, potažmo celé komunity jednoho malého amerického městečka. V centru pozornosti se ocitá Kate Winslet coby místní kriminalistka Mare Sheehanová, která pomáhá řešit problémy svých spoluobčanů, přestože více pozornosti by si mnohdy zasloužil například její milostný život

Mare se sice přes den prohání po ulicích Easttownu v luxusním autě, ale večer ji doma při troše štěstí čeká pouze vychlazené pivo, její matka, extravagantní dcera a vnuk, kterého po sobě zanechal její syn. Domyslete si k tomu skutečnost, že k bývalému manželovi to má přes plot, nejmladšího člena domácnosti se jí z péče snaží ukrást jeho matka, kterou nedávno propustili z léčení, a že ji na každém kroku pronásleduje minulost včetně nevyřešeného případu zmizení místní dívky. Potom máte poměrně přesnou představu o tom, kde v tomto případě začíná a končí americký sen.

Současně s její postavou, která dokonale zapadá do stereotypů zobrazování členek policejních složek, ale poznáváme i postavu Erin McMenamin, mladou dívku v podaní Cailee Spaeny, jež bojuje se svým vlastním osudem. Ten zahrnuje neplánované mateřství a absenci láskyplného zázemí rodiny. Právě její postava se pro narativní linii záhy stává klíčovou.

Případ je na světě a pachatelem může být kdokoliv. Pokud by ale někdo čekal, že se lusknutím prstu začne všechno točit okolo vyšetřování, tak bude asi lehce zklamán. Zejména pro milovníky akce pak mám špatnou zprávu – minisérie je ve skutečnosti založena spíše na dialozích.

Jasně, bez rázných kroků, série výslechů a napínavých chvilek souvisejících s dopadením pachatele by to nešlo, ale Mare z Easstownu se snaží o jakousi multižánrovost, skrze kterou občas staví případ mrtvé dívky na vedlejší kolej, aby se mohl detailněji věnovat osobním dramatům nejen hlavní protagonistky, ale i dalších postav. Některé z nich slouží především k odlehčení atmosféry, ale jiné představují zdroj indicií, které postupně zapadají do kauzálního řetězce jako puzzle a dobře udržují divákovu pozornost v momentech, kdy má tempo vyprávění tendence zpomalovat.

Vyprávění je – alespoň v mezích vyšetřování – založeno na principu, kdy je divák téměř vždy o krok před policií. Z toho pramení očekávání, která jsou následně buď naplněna, nebo vyvrácena. Ano, důležitým hnacím motorem jsou také zvraty. To ale asi žádného diváka, který už má nějakou zkušenost s kriminálními zápletkami, pravděpodobně neohromí tak jako kontrasty, které vytváří Mare, když shodí každodenní oděv, popadne rtěnku, rozpustí vlasy a vydá se na rande s okouzlujícím spisovatelem.

To je jen jeden z mnoha narativních prvků, který demonstruje to, jak se minisérie průběžně odklání od hlavní linky zločinu, a zároveň prezentuje brilantní herecký výkon Kate Winslet, v jejímž stínu kráčí Evan Peters alias začínající kolega detektiv. Občas jsem ale přemýšlel, jestli je dominantou skutečně vražda a neobjasněné zmizení z minulosti, nebo jednoduše vztahy jako takové. Ačkoliv nelze popřít, že to spolu v jistém ohledu přece jenom trochu souvisí, myslím, že si v tomto případě tvůrci mohli vybrat stranu, která by nějak stabilně převažovala. Snahu o komplexnost ale na druhou stranu cením, nakolik ji v řadě momentů považuji za příjemné ozvláštnění krimi žánru. Vyzdvihnout musím zejména prvky situační komedie, které sérii dodávají nádech originality.

Zároveň se musím přiznat, že jsem měl občas pocit, jako by těch odchylek od vyšetřování bylo místy už trochu moc. Navíc jsem se nemohl zbavit dojmu, že je některým postavám v příběhu věnována pozornost jen proto, aby bylo možné v tvůrčích tabulkách zaškrtnout políčko o vyváženosti z hlediska etnika, sexuality či zdravotního handicapu, a to třeba na úkor někoho takového, jako je pachatel. V tomto ohledu lehce nakláním palec směrem dolů.

Abych ale nečeřil vodu a nekončil negativně, musím podotknout, že Mare z Easttownu je rozhodně jedna z těch kvalitnějších věcí, kterou lze v současnosti na televizním trhu sledovat. Ačkoliv v žánrové rovině nedělá díru do světa, oceňuji technické zpracování a netradiční přístup k vyprávění zločinem protkaného příběhu, který však pravděpodobně zklame fanoušky snímání otisků, nervy drásajících výslechů, odjištěných zbraní, a tak dále. Pokud jste ale ochotni upustit od typické krimi-akce a přistoupit na dramatickou rovinu, díky které se vám před očima zformuje poselství o tom, jaký mají rodina a tragédie z minulosti vliv na naši přítomnost, pak vám tuto sofistikovaně natočenou minisérii od HBO vřele doporučuji.