Superhrdinové působí v komiksech většinou jako všemi milovaní hrdinové, kteří zachraňují svět před pozemskými i nadpozemskými silami zla. Co když ale svět potřebuje chránit právě před nekontrolovanou silou samozvaných strážců: Co když návrh regulace superhrdinů rozdělí kdysi jednolitý celek na dvě strany konfliktu, kde hlavním představitelům obou stran je jasné, že tady rozhodně nebude vítěze? Vítejte v Občanské válce! Vítejte u Marvelu!

nakladatelství Crew se rozhodli, že kromě relativně nových superhrdinských příběhů začnou vydávat i starší ikonická díla. Aby se jednotlivé sekce odlišily, tak starší komiksy jsou vydávány pod názvem Legendy Marvel a Legendy DC. Právě pod Legendy Marvel patří i Občanská Válka od fenomenální dvojice Mark Millar a Steve McNiven, stojící například za dystopickým postapokalyptickým komiksem Wolverine: Starý dobrý Logan

Nutno podotknout, že se nejedná o první vydání Občanské války, které se na našem území objevilo. Už v roce 2014 komiks vyšel jako součást populární edice Ultimátní komiksový komplet (UKK). Edice byla sice u nás velmi populární a představila za extrémně nízkou cenu hromadu povedených komiksů, ale bohužel kvalita provedení jednotlivých knih byla opravdu tristní. Nepěkný formát a nekvalitní papír, to byla jen špička ledovce nekvality.

Proto jsem rád za vymazlenější a kvalitnější provedení, kterého se Crew chopila. Navíc zrovna Občanská válka v UKK provedení bylo těžce nedostatkové zboží, a tak se z komiksu za 200 korun stal komiks, jehož cena na bazarech dosahovala ceny přes 1000 Kč. O něco levnější a zároveň o mnoho kvalitnější varianta vytrhla tedy mnoha fanouškům trn z paty, a navíc se nyní ani nemusí stydět vystavit si Občanskou válku v knihovničce.

Jaký příběh ale dvojice Millar/McNiven vypráví? Většina zná Občanskou válku, kterou zpracovala filmová divize Marvelu, a která logicky vychází z tohoto komiksu, byť si mnoho z věcí poupravila pro své vlastní potřeby. I tak se v této recenzi neubráním srovnávání obou děl, protože zásadních rozdílností a jinak pojatých motivací jednotlivých postav je více než dost.

Příběh startuje incidentem, kdy méně známá skupinka superhrdinů pokazí svoji akci a jejich neúspěch má za příčinu úmrtí několika civilistů včetně dětí. To je pomyslnou poslední kapkou a lidé se začínají bouřit proti všem hrdinům, byť ta pravá esa jsou v tom relativně nevinně. Ale znáte to, když se kácí les, létají třísky. Stát tuto ožehavou situaci musí nějak řešit, a tak společně s Iron Manem navrhnou nový zákon, který by měl hrdiny více svázat pravidly a povinnostmi.

Tento návrh má samozřejmě i své odpůrce v čele s Kapitánem Amerikou. A tak proti sobě stojí dvě názorové skupiny, jejichž ega absolutně vylučují možnost konflikt vyřešit smírem. Ve filmu jsme byli svědky něčeho velmi podobného, ale přeci jen komiks v tomhle zašel mnohem dál a v daleko větším měřítku.

se nejedná o rozpor dvou šestičlenných skupinek, nýbrž o rozkol všech hrdinů marvelovského vesmíru. Obě skupiny jsou gigantické a my tak můžeme vidět mnoho a mnoho hrdinů. Nebudu příliš rozebírat na kterou stranu se přidá Fantastická Čtyřka, nebo jakou roli hrají v komiksu X-meni Charlese Xaviera, či jestli Thunderbolts mají ve vyprávění nějakou větší roli. Postav je ohromné množství a nikdo podstatný neschází. Filmové fanoušky dost možná překvapí složení jednotlivých skupin.

To není pro recenzi podstatné, byť teda jednu postavu bych rád vypíchl. Mile mě překvapil vztah mezi Frankem Castlem alias Punisherem a Stevem Rogersem alias Kapitánem Amerikou. Zamyšlení nad tím, že tak rozdílné postavy rozdílných osudů a motivací toho mají vlastně společného více, než by mohlo na první pohled vypadat, si možná říká o vlastní článek.

Jestli ve filmu scházela nějaká vlna záporáků, tak komiks jich nabízí nemalé množství a jejich zasazení dokáže překvapit. Tak jako ve Starém dobrém Loganovi s nimi Millar velmi dobře pracuje a dokáže je vsadit do příběhu neortodoxním, ale o to zajímavějším způsobem. Bohužel solidní práce s postavami nezalepí mnohdy do očí bijící díry v příběhu samotném, kdy je logika čtenáři leckdy spíše na obtíž.

Celý příběh vlastně směřuje k jednomu, a to k finální bitce mezi dvěma stranami konfliktu. Jedna, která je podporována vládou a druhá, která stojí mimo zákon. Z filmu si můžete pamatovat, jak během očekávané šarvátky měli hrdinové dostatek času si mezi sebou pokecat a prohazovat jednu hlášku za druhou. Komiks ale naštěstí není film a z každé stránky cítíte, že obě skupiny si za žádnou cenu nic nedarují a jsou připraveny pro svoji věc i položit život. Kamarádíčkování zde fakt nečekejte.

Komiks se prostě nebojí říznout a utržit ránu, která jednou či druhou stranu rozlítí. Není to konflikt jen tak naoko a v průběhu vyprávění obě skupiny provedou několik morálně pochybných rozhodnutí, kvůli kterým je těžké se pocitově přiklonit k jedné či druhé straně. Postavy nejsou černobílé, což je u superhrdinů velmi příjemné a osvěžující.

Musím zmínit i jistou romantickou linku, která se příběhem prolíná, protože působí těžkým a skličujícím dojmem a vy vlastně tak nějak od začátku tušíte, k čemu to celé směřuje, ale ten konec si fakt nepřejete. A v tom je vlastně celá Občanská válka skvělá. I když tak nějak tušíte, co vás čeká, Millar vždy přijde s něčím, co vás dokáže posadit na zadek. Těch překvapivých momentů není tolik jako třeba ve Starém dobrém Loganovi, ale každý jeden se vám zaryje do paměti.

Na druhou stranu kniha obsahuje pouze sedm sešitů tvořící hlavní dějovou linku, a i když představuje relativně ucelené vyprávění, tak celá Občanská válka je daleko větší event. V knize samotné je přehršel postav jejichž motivace postrádají smysl. Tedy na první pohled postrádají, protože některé zdroje uvádějí, že plnohodnotný zážitek celého eventu čítá neskutečných 97 sešitů, a tudíž některé motivace zůstávají ukryty právě v těchto doplňujících sešitech. V tomhle ohledu působí sedm sešitů jako velmi střízlivý a neúplný průlet obřím eventem.

Mě nejvíce mrzí absence epilogu, který by konec komiksu vrhl úplně do jiného světla a zanechal by ve čtenáři daleko více emocí. Problém je v tom, že epilog nenapsal Mark Millar ale Ed Brubaker a je součástí třetího omnibusu Kapitána Ameriky. Ten u nás také vyšel, takže bych doporučil alespoň tuto větší knihu, která přímo navazuje na konec hlavní linky Občanské války a dle mého je ještě o kus lepší, než samotná Občanská válka.

Frank Millar je výborný scénárista a tady zůstal i přes mou chválu trochu za očekáváním, umí to prostě lépe. Naopak Steve McNiven celý komiks táhne svojí kresbou. Akční scény jsou opravdu akční a jeho temnější zobrazení jednotlivých postav dodává celé knížce patřičný šmrnc. McNiven je zajímavý kreslíř. Nabízí sice klasické mainstreamové zobrazení, ale jeho rukopis je tak specifický, že celý komiks postrádá jakoukoliv generickou obrazovou výplň.

Je komiks Občanská válka lepší jak film? Podle mě ve všech směrech ano, ale rozhodně se nejedná o nejlepší Millarovo dílo. Je složité koordinovat tak obrovskou akci, kdy vy máte v celkovém kontextu největší slovo, ale titěrný prostor pro vyjádření. Z tohoto pohledu je zase obdivuhodné, že Občanská válka dává smysl sama o sobě a užijí si ji jak nováčci, tak staří harcovníci.