Udržať pubertu na uzde, zatiaľ čo riešite, ako si ešte väčšmi neskomplikovať život novoobjavenými super schopnosťami, môže dať človeku pekne zabrať. Svoje o tom vie 17-ročná Sydney alias Sophia Lillis, ktorá v novom seriáli od Netflixu s názvom I Am Not Okey With This musí ustáť stredoškolské časy.

Po Sex Education, Chilling Adventures of Sabrina či Stranger Things vychádza Netflix tínedžerom znova v ústrety. I Am Not Okey With This sa vezie na nesmierne populárnej vlne retro nostalgieindie atmosféry. Ponúka nám sondu do mnohých háklivých, trápnych, obávaných a traumatizujúcich momentov dospievania. Žiadna veľká depresia sa však nekoná. Seriál napriek temnejším témam nezabúda na suchý humor a o odľahčenie sa stará aj výborne fungujúca chémia medzi mladým hereckým obsadením.

V sedemdielnej prvej sérií na motívy komiksu Charlesa Forsmana sa nám tak predstavuje hlavná hrdinka Sydney ako úplne obyčajná a trochu neistá pubertiačka, ktorá ale rieši omnoho viac ako len vyrážky či búriace sa hormóny. Mladá tichá dievčina totiž na pleciach nesie váhu bolestivej samovraždy otca a jej následky v podobe odcudzenia od matky. Bez záchrannej rodičovskej siete sa Sydney potýka aj s prebúdzajúcimi sa citmi k najlepšej kamarátke Dine, ktoré ale pomerne rýchlo narážajú na Dininho nového priateľa Brada.

Akési malé východisko predstavuje spolužiak Stanley stvárnený sympatickým a talentovaným Wyattom Oleffom. Sprvu zvláštne neohrabaný nešikovne šarmantný chlapec sa ukáže ako jeden z najzaujímavejších charakterov v Sydnyinom okolí. Ba čo viac, v blízkosti tohto podivína nadobúda introvertná hrdinka istotu a pomaly sa emočne otvára. Stanov romantický záujem o ňu sa však postupom času pridáva do výpočtu vecí, s ktorými Sydney nie je tak celkom okey.

Aby toho vnútorného boja nebolo málo, Sydney zisťuje, že dokáže mysľou ovládať veci. Problémom je, že tieto superschopnosti sa samovoľne spúšťajú v momentoch hnevu, úzkosti či zahanbenia. Tento motív nevyhnutne vyvoláva asociácie na Carrie od Stephena Kinga, odkazujúce k metafore prudkých telesných a duševných zmien v období dospievania.

Vďaka popularite Eleven zo Stranger Things má tak Sydney sťažené štartovacie podmienky, no nadprirodzeno tu nie je úplne v centre pozornosti. Najdôležitejší je totiž spôsob, akým sa herečke Sophii Lillis podarilo pretlmočiť hlboký zmätok a psychickú otupenosť hrdinky pod prejavmi pubertálnej frustrácie.

Explózia telekinézy je zjavná manifestácia toho, čo Sidney potláča a bojí sa povedať nahlas kvôli strachu, že ju jej blízki odmietnu.

K najlepším dejovým líniám príbehu patrí aj Sydneyino a Stanovo intímne priateľstvo, v rámci ktorého sa Syd snaží pochopiť povahu svojich záhadných schopností.

I Am Not Okey With This je teda žánrovým mixom, ktorý neoplýva priehrštím akcie, zato sa ale nikde nezasekáva. V krátkej, no plynulej stopáži epizód tvorcovia otvárajú problematiku rodinnej traumy, skľučujúcej neistoty, objavovania sexualityhľadania vysvetlení. Prvú sériu v porovnaní so štedrou dĺžkou iných seriálov zvládnete na jeden záťah.

Dejová línia je jednoduchá priamočiara, pričom si seriál v závere rovno vytvára pôdu pre druhú sériu. Navzdory atmosfére a výbornému hereckému obsadeniu je však seriál dosť predvídateľný. Neprináša mnoho inovatívneho a pocit, že ste to už niekde videli vás bude sprevádzať od začiatku až do konca. Dôvodom je, že ste to už pravdepodobne naozaj videli. Tvorcovia sa snažia v istom zmysle dejovo aj atmosfericky nadviazať na kultúru legendárnych tínedžerských filmov ako Šestnásť sviečok, spomínanú Carrie alebo Raňajkový klub.

Aj keď sa I Am Not Okey With This nevyhne klišé, v paľbe tínedžerských seriálov sa nestratí.