The Eternals jsou unikátním zážitkem, který jde jen stěží popsat. Představte si svůj oblíbený nanuk, který v tomto případě bude symbolizovat MCU. Vždy, když si pro něj jdete do obchodu, tak víte, co vás čeká, a na jeho chuť jste zvyklí. Jenže Eternals jsou jako nová příchuť toho stejného nanuku. Na první pohled vypadá téměř stejně, ale zkrátka je to risk, který budete buďto milovat, nebo nenávidět.

Teď ale seriózně. Marvel’s Eternals jsou nejen úplně jiný MCU film, ale zároveň velmi odlišný od komiksů. Jenže tohle je jeden z těch příkladů, kdy změna je nejen pochopitelná, ale zároveň drasticky lepší než předloha. Za tohle vše může rozhodně určitý směr, který MCU má, ale zároveň i režie a scénář od Chloé Zhao. Její tvorba je opravdu ojedinělá, kdy kombinuje dokumentární prvky s dramatickými, a nejvíce to jde poznat na snímcích Jezdec a Země nomádů. Na začátku jsem se bál, jak by zrovna Zhao dokázala svým stylem vyprávění uchopit příběh o bozích a počátcích naší planety. Ale hned po několika minutách jsem se přestal bát.

Eternals pojednává, nečekaně, o Eternalech. Entitách, které stvořili Celestiálové, neboli Nebešťané. Děj je zaměřen hlavně na jejich dopad na lidské pokolení a vztahy napříč skupinou. Pokud o Eternalech jako takových chcete vědět více, rozhodně mrkněte na naše video, které již vyšlo.

Jakožto milovník komiksů jsem byl překvapen, kolik loru bylo do filmu narváno. A to nejen o Eternalech, ale hlavně o fungování světa a vesmíru jako takového. V těchto částech jsem byl ale nejvíce rozpolcen. Byl jsem na jednu stranu rád, že konečně se rozrůstá mytologie Marvel světa, na druhou stranu toho je pro některé doopravdy hodně a implementace není perfektní.

Místy se věci prostě dějí a hodila by se mezi nimi určitá pauza na oddech. Prvních 15 minut filmu tak budete nechápavě sedět a snažit se pochopit počátek konfliktu, jaké má kdo schopnosti a proč Sirké používá základní filtry na Instagramu. Zkrátka definice boomera se vztahuje i na osoby staré 7000 let. Jenže jak se postupně vyvíjí děj, který je vyprávěn místy retrospektivně, tak se začnete chytat a ke konci si nejen budete pamatovat jména všech protagonistů, ale i jaké mají schopnosti, limity a povahové vlastnosti.

Za tohle krom výborných hereckých výkonů může právě Chloé Zhao, která má výborné zkušenosti s představováním lidských slabin a emocí. Stačí se podívat na Zemi nomádů a scénu s kyblíkem a hned budete vědět. Eternals jsou prostě odlišný MCU film. Akce není tolik, a když už na ni narazíme, tak zde nemáme tucet střihů během pěti sekund, ale delší kontinuální záběry, při kterých jde krásně vidět, co jaká postava dělá. Například rychlost Makkari byla tak výborně natočena, že se jí nevyrovná žádný jiný film nebo seriál s rychlíkem. Ať už jde o Flashe, Quicksilvera nebo Supermana. Zároveň jde o prvního hluchoněmého superhrdinu, tedy hrdinku na plátnech.

Těch poprvé, co se týče multikultury a určité korektnosti, má film na účtě více. Jenže tohle je tak nějak poprvé, kdy to nepůsobí na sílu. Dává smysl, že tým najednou není složen z typických bělochů, ale Asiatů, Indů, černochů, a dokonce i žen. Radikální, co? Přece jen máme tým, který byl vytvořen, aby zastupoval jednotlivé aspekty lidského života a jejich vlastností. Bohužel film dostává review bombing za to, že jedna postava je... homosexuální. Upřímně… proč to někoho štve? Je to ve filmu jen na pár minut a spíše tam jde o to, že si všemocný Eternal založil rodinu, na které mu záleží víc než na nějakém vyšším dobru, o které se snaží Celestiálové.

Největší problém pro mnohé ale bude tempo příběhu. Film má přece jen dvě a půl hodiny a za tu dobu se tam toho stane pomálu. Vše je velice táhlé, více o vztazích a vtipy nejsou zas tolik časté. Jenže když už dojde na nějaký ten vtípek, tak není tlačen šíleně na sílu, jak tomu v nějakých Marvel filmech je. Například v Endgame, kdy brečíte kvůli něčí smrti a minutu na to se smějete od ucha k uchu. V tomhle jsou také Eternals, jak jsem již avizoval, nejlidštější film. To je něco, co bych nečekal. Jistěže, propjení příběhu s reálnou historii a avizovaná starostlivost Eternalů o lidskou rasu naznačovaly, že tyto aspekty zde budou zastoupeny. Překvapilo mě ale, v jak velké míře tomu nakonec bylo.

Ještě musím zmínit design postav a soundtrack od Ramina Djawadiho. Tohle jméno vám určitě nic neříká, ale Westworld, Iron Man, Pacific Rim, Blade a Hra o trůny určitě ano. Tenhle člověk ví, co dělá a propletenost historie a kultur se dobře odráží právě na soundtracku. Design kostýmů a postav si vzal na paškál tým talentovaných lidí, které by bylo těžké vyjmenovávat. Ale například design Ajak byl inspirován dávnými kresbami Babylonu. Jenže ve filmu to je samozřejmě pojato tím stylem, že Babylon je inspirován právě jejím outfitem. Ale chápeme se.