Knižná predloha z pera spisovateľa Brama Stockera dostala ďalšiu adaptáciu. Tentoraz sa drakulovský mýtus snažili do poslednej kvapky krvi vyžmýkať tvorcovia seriálu Sherlock Mark Gatiss a Steven Moffat. Trojdielna miniséria pod hlavičkou Netflixu však tiež tak trochu stojí iba na troch nohách.

Odvážna adaptácia, spočiatku verná predlohe, sa od jej odkazu v priebehu deja radikálne odkláňa. Svieže oživenie literárnej klasiky by bolo vítané, keby však nepôsobilo len ako niekoľko síce zaujímavých, ale náhodne naskladaných nápadov. Tvorcovia sa vydali vlastnou cestou a pôvodné postavy, udalosti aj upírske povery prešli poriadnou aktualizáciou.

Ústredná dvojica milencov Johnatan Mina Harker sa do seriálu dostali len tak tak, pretože priestor potrebovalo iné duo. Tým je samozrejme šarmantný gróf Drakula a húževnatá rehoľná sestra Agatha Van Helsing. Ich vzťah je akousi živelnou hrou na mačku a myš, ktorá však aspoň spočiatku dobre funguje.

Náš transylvánsky gróf je charizmatický gentleman, chladný netvor a skrytý humorista, ale zároveň zbabelec, ktorý sa bojí pozrieť sa do zrkadla. Mníška Van Helsingová je zasa neobyčajne bystrá a prešibaná žena, hľadajúca stratenú vieru v Boha.

Obaja herci, Klaes Bang aj Dolly Wells predvádzajú viac ako slušné herectvo, no ani rafinované, dvojzmyselné a občas vtipné dialógy či osobitosť charakterov nedokážu zakryť, fakt že seriál je kvalitatívne veľmi nesúrodý. Epizódy miestami vyvolávajú pocit, že sú len útržkami troch úplne iných filmov a napokon odhaľujú, že Gatiss a Moffat majú v rukáve oveľa menej ako sľubovali.

Prvá epizóda svedčila o obrovskom potenciáli a mala takmer všetko, čo robí solídny gotický horor. Mrazivú atmosféru, znepokojivé momenty, výbornú hudbu, zaujímavé lokality, krv i olúpané nechty. Druhá pôsobila aspoň ako príjemné oživenie tradičnej látky za pomoci detektívnej zápletky. Lenže šokujúce, dejové zvraty, ktorými nás seriál neskôr zasypal, napokon vyhoreli ako upír na slnku.

Kým prvý diel nám ukazuje pôvodný príbeh, v ktorom mladý Johnatan Harker prichádza do Drakulovho sídla doriešiť kúpu grófovej nehnuteľnosti, druhý preskúmava samotnú Drakulovu cestu do Anglicka na palube lode Demeter. Ten tretí je bohužiaľ fackou, ktorou tvorcovia prakticky zahadzujú všetko čo nám doposiaľ ukázali a podkopávajú svoje vlastné rozprávanie.

Nie že by išlo o vyložene zlý seriál, ale k jeho najväčším problémom patrí do očí bijúca nevyrovnanosť. Seriál chce nápaditosťou vyčnievať z davu, byť všetkým pre všetkých. Adaptovať predlohu verne a zároveň po svojom. Inovovať Drakulu, ale čerpať z mytológie a súčasne vyťahovať hororové klišé. Ako keď psíček a mačička varili tortu, všetci vieme ako to dopadlo.

Napriek cielenej prekombinovanosti, ale stojí za vzhliadnutie a zrejme ho budete milovať alebo úplne neznášať. Pre nás je to však veľmi ľahký nadpriemer. Ak chcete originalitu za každú cenu a zároveň chcete mať pocit, že sledujete pôvodného Drakulu alebo ste fanúšikom Moffata tento seriál je určený pre vás. V každom inom prípade sa mu oblúkom vyhnite.