TOP
Každý pátekList toho nejlepšího z filmů a seriálů! Na každou epizodu pro vás vybíráme pět nejzajímavějších historek, pověr, mýtů, titulů či kuriozit. Řadíme je do vtipného formátu, ať už podle preferencí redakce, tak i samotných diváků.
8 ŠILENÝCH akčních post-apo filmů
Existuje zvláštní kategorie filmů, která má své neodolatelné kouzlo. Není to díky perfektním hereckým výkonům ani hlubokému poselství. Naopak – jde o filmy, které se hroutí pod tíhou vlastní absurdity, kde dialog pouze vyplňuje mezery mezi výbuchy a logika se stává dobrovolným účastníkem děje. Béčkové post-apo filmy jsou plné světů, kde přežití závisí na drsných hláškách, improvizovaných zbraních a schopnosti udržet vážný výraz tváře i v těch nejhloupějších situacích. Nicméně přes svojí nedokonalost jsou tu pro nás, vždy, když naše hlava potřebuje ulevit od přemýšlení. Něco jako holky z benzínky pro policisty. Tohle je 8 filmů, které vás zavedou do světa béčkového post-apo chaosu.
LEGIE
Přijde-li apokalypsa, člověk by čekal, že z nebes přiletí záchrana. V Legii je to ovšem přesně naopak. Bůh se rozhodne zničit lidstvo, které zklamalo, a vysílá na svět svou armádu. Poslední nadějí na přežití je dítě, které nemělo existovat, ale je tady a lidská rasa má tudíž malou šanci. Padlý anděl Michael se postaví Boží vůli, rozhodne se dítě ochránit a společně s malou skupinou přeživších se ukryje v motorestu uprostřed pustiny, kde čelí útokům démonických bytostí. Film je mixem akce, hororu a nadpřirozených prvků, který nešetří dramatickými momenty. Bohužel však ani klišé či logických děr zde není právě málo a zápletka se po většinu stopáže odohráva v jednom uzavřeném prostoru, což je místy monotónní. Budete si přát, aby tvůrci ještě víc šlápli na plyn a pořádně vytěžili téma křesťanské mystiky. Na druhou stranu si Legie na nic vážného nehraje a vizuální efekty nejsou vůbec špatné, pokud nečekáte mnoho. Jasně, není to žádný kvalitní akční kousek o osudovosti, ale pokud takový hledáte, běžte se dívat na Nolana. Zde vám musí stačit Paul Bettany jako anděl s kulometem.
SVĚT PO ZÁNIKU
The Day neboli Svět po zániku je komorní post-apokalyptický thriller, který sleduje pětici přeživších, jenž se snaží najít útočiště v nemilosrdném prostředí. Po jaderné apokalypse se svět změnil na pustinu, kde neexistuje žádná morálka ani naděje a každé špatné rozhodnutí může znamenat smrt. Skupina narazí na opuštěný farmářský dům, který se zdá být bezpečným úkrytem, ale brzy zjistí, že se dostali do role kořistí pro kanibalskou komunitu.
Zdroj: WargamingJason Statham přináší Holiday Ops 2025 do World of Tanks společně s novým režimem
Film má temnou atmosférou a pokouší se o intenzivní zobrazením beznaděje. Akční scény jsou brutální a přímočaré, nicméně celkové tempo je spíš pomalé. Postavám chybí prostor pro vývoj a jejich motivace zůstávají povrchní. Přesto film může zaujmout fanoušky žánru, kteří hledají syrový a minimalistický pohled na post-apokalypsu bez zbytečných příkras. Je to béčko, které ví, čím je, a nesnaží se být ničím víc.
DOOM
Pravdou je, že adaptace legendární videohry se moc nepovedla. Máme zde sice charizmatickou dvojici Dwayna Johnsona a Karla Urbana jako speciální vojáky, ale zápletka zaměřena pouze na nepovedený vědecký experiment v Marťanské stanici je spíš promarněná příležitost. Film se až moc vzdaluje hernímu příběhu i mytologii, přičemž nestaví na čistém pekle a démonických entitách, které se vylouply z laboratornich excesů. Tempo je špatně rozvržené, začátek působí přetížen informacemi, zbytek se zase táhne a vzrušujících akčních momentů by klidně mohlo být víc. Scénář je příliš předvídatelný, postavy málo rozvinuté, efekty né moc přesvědčivé. Místo pekelné invaze na Marsu dostaneme příběh, který se snaží být vědecky ukotvený, ale přitom ztrácí svůj unikátní herní náboj. Doom má tedy řadu problémů, ale i přesto je v něm jisté béčkové kouzlo. Neklade si vysoké ambice, ale přináší solidní dávku akce, nějaké ty odkazy na ikonické herní prvky i typickou klaustrofobickou atmosféru úzkých koridorů a temného osvětlení. Film si prostě našel své místo mezi sci-fi akčními guilty pleasure tituly.
KRONIKA MUTANTŮ
Kronika mutantů je film zasazený do dieselpunkového světa budoucnosti, kde zbytky lidstva bojují o přežití. Země je rozdělena mezi čtyři megakorporace, které vedou nekonečné konflikty o nadvládu nad posledními zdroji. Během jedné z bitev se ovšem aktivuje záhadný stroj ukryt hluboko pod zemí. Tento prastarý mechanismus mění lidi v děsivé stvůry, které nemají slitování a šíří zkázu všude, kam přijdou. V této zoufalé situaci se objevuje jediná naděje: starodávná legenda známá jako kronika mutantů, která popisuje způsob, jak stroj zničit a zastavit invazi. Voják Mitch Hunter a mnich bratr Samuel se připojí k sebevražedné misi, sestoupit s korporátními vojáky přímo do hlubin a zneškodnit tuto hrozbu. Ano scénář zní jako vědecko-fantastické technoblábolovité mambo-jambo, ale síla filmu je v jeho vizuální stránce. Syrové, špinavé prostředí s industriálními prvky kombinuje stylizaci post-apokalyptických sci-fi a historických válečných filmů. Dieselpunkové motivy přidávají na originalitě a retrofuturistická estetika působí jako povedený hold klasickým sci-fi z 30. let 20. století. CGI efekty dnes už místy vypadají zastarale, nicméně film se natáčel téměř celý na green screenu a je vskutku obdivuhodné, jakých vizuálních kvalit dokázala produkce dosáhnout s omezeným rozpočtem. Navíc film nabízí jména jako Ron Perlman, John Malkovich nebo Devon Aoki. Co víc si přát.
KAZATEL
Kazatel se odehrává v univerzu, kde církev ovládá lidskou společnost železnou rukou. Populaci zde po staletí decimovali krvelační upíři, proto se vytvořil speciální bojový řád kněží, elitních válečníků vyškolených k zabíjení těchto stvůr. Po vítězství ve válce nad upíry byli kněží prohlášeni za nepotřebné a odstraněni na okraj společnosti. Jeden kněz však zjistí, že jeho neteř byla unesena a navzdory církevním příkazům se vydává na misi plnou přestřelek, rychlých motorek a démonických soubojů. Film trpí, stejně jako ostatní tituly na našem seznamu, plochými dialogy, okatými klišé a nepříliš originálním příběhem, který recykluje klasiky jako „Blade“ nebo „Mad Max“. Vizuálně propojuje prvky sci-fi, westernu a gotiky, přičemž nechybí svižné tempo, futuristické technologie či brutální souboje. Paul Bettany tentokrát pověsil andělská křídla na hřebík, ale vzal si kněžský kolárek, aby mohol s Maggie Q rozpoutat v pustině vcelku zábavný Boží hněv.
SOUDNÝ DEN
Když ve Skotsku vypukne smrtící vir, britská vláda v zoufalství postaví obrovskou zeď, aby izolovala zasaženou oblast a zabránila šíření nákazy. O třicet let později se virus znovu objeví v Londýně, což přinutí vládu vyslat speciální tým vedený důstojnicí vnitřní bezpečnosti Eden Sinclair za zeď s cílem najít možný lék. To, co Sinclair a její tým najdou, je svět naprostého chaosu, kde vládnou šílené gangy, gladiátorské souboje a středověké praktiky.
Zdroj: Amazon Prime VideoRed One: Dwayne Johnson a Chris Evans hledají uneseného Santu Clause
Soudný den je zábavnou jízdou pro diváky, kteří hledají rychlou akci se špetkou šílenství, ale Šileného Maxe už viděli hodněkrát. Tvůrci nevynalézají kolo a spíš se pokouší opřít o léta prověřené staré nápady. I když místy snímek nedrží pohromadě, působí jako nesourodá směsice žánrů a vaše emocionální zapojení do děje se omezuje na minimum, je to vlastně hezká oddechovka. Hlavně pokud chcete starou dobrou béčkovou klasiku v zajímavém prostředí.
VODNÍ SVĚT
Vodní svět je dnes již kultovní záležitostí. Zápletka se odehrává ve vzdálené budoucnosti, kdy polární ledovce roztály a celá planeta je pokryta vodou. Lidé přežívají na improvizovaných plovoucích osadách, bojují o zdroje a sní o mýtické pevnině. Osamělý mořský vlk Kevin Costner, mutant s žábrami a plovacími blánami, se svou snahou zůstat mimo konflikt pochopitelně zaplete do průseru. Potkává totiž dvě dívky, z nichž jedna by mohla být klíčem k životě na souši. To je ovšem zajímavá informace i pro nelítostný šílený gang a dobrodružství tak může začít. Film je vizuálně velkolepý a nabízí jedinečný pohled na svět, kde se voda stala všudypřítomným živlem. Není divu, v době svého vzniku byl nejdražším filmem všech dob, což bylo způsobeno komplikovanou produkcí, včetně natáčení na vodě a použití nákladných kulis. Bohužel se to promítlo i do slabšího přijetí od kritiků, kteří filmu vyčítali natahované scény, slabé dialogy a příliš jednoduchý příběh. Každopádně navzdory těmto problémům si Vodní svět našel své fanoušky, díky své jedinečné estetice a schopnosti vytvořit kompletní prostředí s vlastními pravidly.
Rallye smrti
Když jsou věznice privatizovány, hledají jejich provozovatelé nové způsoby, jak vydělat. Jedním z nich je reality show „Závod smrti“, brutální automobilová soutěž, kde vězni závodí v obrněných a vysoce modifikovaných autech, vybavených kulomety, raketami či různými smrtícími pastmi. Pravidla jsou jednoduchá: vyhraj, nebo zemři. A do tohohle post-apo cirkusu přichází Jason Statham, bývalý profesionální závodník neprávem odsouzen za vraždu své manželky. Už je vám tedy jasné, že snímek si nehraje na hlubokomyslné dílo a boduje především v akčních scénách. Závody jsou intenzivní, plné výbuchů, adrenalinových momentů a brutální destrukce aut i jejich posádek. Zkrátka adrenalinový, nekompromisní přímočarý zážitok, přesně podle definice akčního béčka.
A s touto vysokooktánovou zábavnou podívanou jsme se dostali na konec naší topky. Do komentářů nám napište který akční béčkové tituly máte nejraději vy, nebo naopak u jakých litujete svého času.