Magic the Gathering dosáhla statutu hry, která reprezentuje veškeré sběratelské a kompetitivní karetní hry. Toho bylo dosaženo v průběhu současných třiceti let od prvního vydání. A přestože v rámci výročí se vydavatel Wizards of the Coast dopustil několika přešlapů v rámci komunikace s fanoušky a vydávání produktů, tak se stále jedná o hru zastávající prvenství na karetním trhu. Fakt, že tato dceřiná společnost Hasbra je schopna vydělávat přibližně polovinu celého výdělku mateřského hračkového gigantu, ukazuje, jaký vliv má tato firma spolu s vlajkovou lodí Magic the Gathering ve světě.

Hra není jen shlukem náhodných karet s určitým podobným tématem v edici, ač i tento přístup ke karetní hře není z hráčského pohledu neopodstatněný. Ve skutečnosti se edicemi táhne nespočet velkých i malých příběhů, v jejichž rozplétání se lze ztratit na dlouhé a dlouhé hodiny.

Na počátku nám známého příběhu stála událost nazývaná Válka bratrů. Tuto událost mohli hráči poznat před třiceti lety, ale z pohledu multivesmíru se jedná o události odehrávající se před mnoha staletími. A hned tehdy multivesmír poznal nepřítele známého jako Phyrexie. Trvalo dlouho, než byla tato destruktivní síla poražena, přesto znovu nedávno povstala. Ale svět, v němž se tato mocnost znovuzrodila v edici z roku 2011, byl od zbytku multivesmíru odříznut. Celý příběh se tak mohl točit kolem jiné hrozby. Když ale tato hrozba pominula, tak se pozornost multivesmíru opět zaměřila zpět, tedy na Novou Phyrexii. Náznaky se objevovaly již dříve, ale nově v plné síle a se schopností asimilovat sférochodce, nejmocnější bytosti v multivesmíru, tvoří Phyrexie velice mocného a nebezpečného nepřítele.

První pokusy zastavit Phyrexii selhaly, proto se pozornost v nové edici zaměřuje na její domovskou sféru, na svět kdysi známý jako Argentum, později jako Mirrodin a nově jako Nová Phyrexie (New Phyrexia). V nové edici tak lze narazit na známé i povědomé mechaniky, stejně tak i charaktery. Některým se změnila loajalita, jiní jsou pořád stejní.

Herní mechaniky

Po nějaké době se navrací mechanika Poison Counterů. Jde o alternativní způsob výhry. Pokud hráč získá deset těchto žetonů, tak prohraje hru bez ohledu na jakékoliv další aspekty. Tato mechanika byla velmi oblíbená v bloku edic, kdy Mirrodin padl. Tehdy povstaly bytosti se schopností infect, které namísto normálního zranění dávaly potvorám oslabující countery a hráčům jed. Nynější schopnost se jmenuje Toxic a funguje odlišně. Bez ohledu na udělené zranění udělí bytost hráči zároveň tolik jedových žetonů, kolik činí hodnota Toxic. Nepřátelské bytosti tato schopnost nijak neovlivňuje.

Pamětníci si mohou vzpomenout i na schopnost Poisonous. Ta se objevila ve chvíli, kdy došlo k narušení času a začaly se objevovat bytosti z daleké budoucnosti. Mezi Toxic a Poisonous skutečně existuje jeden rozdíl. Schopnost z nejnovější edice se aplikuje ihned s udělením zranění, kdežto dřívější podoba se nejprve dostala do dávky. Pravidlo, které řeší posloupnost vyhodnocování schopností a kouzel, také umožňuje hráčům na sebe vzájemně reagovat. Jinými slovy, mezi udělením zranění a jedových žetonů bylo možné reagovat. Tento drobný rozdíl bude zajímat především hráče Commander formátu, kde je možné vytvořit bytost oplývající všemi třemi schopnostmi.

Další navrátivší se schopností je proliferate. Hráč, který tuto schopnost vyvolá, vybere libovolný počet permanentů a hráčů a přidá na ně jeden counter od jakéhokoliv druhu, který na nich již leží. Tím je možné přidávat různá posílení, již zmíněné jedové žetony, ale také loajalitu u sférochodců a různé další věci. Jde o schopnost s různým využitím.

Karet s touto schopností je velmi mnoho. Teoreticky tak stačí udělit hráči jen jeden jedový žeton a zbytek rozmnožit přes tuto schopnost.

Mechanika Toxic

Klíčové slovo Corrupted skrývá nejrůznější efekty, ale aktivuje se pouze v případě, že některý z protihráčů byl již obdařen alespoň třemi jedovými žetony.

Mechanika Corrupted

V předchozí návštěvě této sféry se objevila schopnost Living Weapon. Ta se nacházela na equipmentech a při vstupu tohoto artefaktu vznikla bytost s nulovou silou i obranou, přičemž vybavení se k němu hned připojilo. For Mirrodin! je silnější obdobou, která místo Phyrexiánského Germa černé barvy vytvoří token se statistikami 2/2 typu Rebel. Schopnost představuje stále odbojné a dosud nezničené obyvatele Mirrodinu, kteří přečkali po mnoho let i zničení jejich světa.

Mechanika For Mirrodin!

Mnoho karet z edice využívá nový typ žetonů s názvem oil counter. Tím je odkazováno na strašlivou zbraň jménem Phyrexiánský olej, která umí měnit biologickou hmotu na mechanickou a naopak. Jde o invazní způsob, jak může tato rasa asimilovat jiné bytosti.

Mechanika Oil counters

U nových mechanik není vždy snadné predikovat, zdali se nám některé mechaniky vrátí, nicméně Phyrexie tu s námi bude nejspíše ještě nějaký čas zůstane, proto je možné olejové žetony očekávat i v budoucnu. Minimálně další dvě edice se jmenují March of the Machine a March of the Machine: Aftermath, tedy v doslovném překladu Pochod strojů a Pochod strojů: Následky.

Karty v edici

Nejdražší kartou edice je bílá prétorka Elesh Norn, Mother of Machines. Poté, co získala kosmický elixír z planiny Kaldheim, se stala zjednodušeně bytostí na úrovni boha a povedlo se jí sjednotit do té doby rozdělené Phyrexiány, kdy pod každou barvou many byly jak s jinými schopnostmi, ale i jinou filozofií. Tento příběh se rozvinul při zrodu Phyrexie a lze si ji načíst na stránkách Wizars of the Coast.

Výrazným cyklem v této edici jsou Dominové, jacísi zástupci prétorů pro každou z pěti barev many. Ti mají vždy společné dvě věci. Jednou je možnost získat žeton nezničitelnosti za poměrně malou oběť, druhou je velmi silná schopnost. Pochopitelně jsou všichni tito jedinci legendární, což zajímá především hráče formátu commander, ale také to dle standardních pravidel znemožňuje mít tuto bytost na jedné straně bojiště vícekrát.

Bílý dominus umožňuje získávat dvojnásobný počet jakýchkoli tokenů. Modrý dominus zdvojnásobuje jakýkoliv efekt proliferate. V černé barvě získá hráč možnost duplikovat jakoukoliv schopnost, která se spustí v případě smrti některé z bytostí. Zelená na začátku souboje zdvojnásobuje sílu i odolnost všech hráčových bytostí. A konečně červená barva zdvojnásobuje všechna udělovaná zranění nepocházejícího ze souboje.

Dalším cyklem jsou pochopitelně sférochodci, kteří rozšiřují již tak početný zástup těch na straně Phyrexie. Nově se na její stranu přidává Vraska, černozelená gorgona. Ta bude zajímat především hráče zajímající se o možnost soupeře otrávit, protože umí svou ultimátní schopností doplnit jejich počet u soupeře až na devět.

Další je Nissa, elfka schopná nově tvořit Phyrexiánské horrory, kteří s ní sdílí sílu, umožňuje ničit artefakty a očarování a také umí svou ultimátní schopností posílit všechny bytosti o jedna za každou základní zemi typu les, kterou hráč vlastní. Pochopitelně, jak je ostatně zelené barvě vlastní, jim přidá i schopnost trample, aby bylo možné soupeře řádně dorazit.

Nahiri v barvě boros, tedy bílá a červená, umí zlepšit karty na ruce jedním líznutím a jedním zahozením karty, taktéž umí donutit soupeřovu bytost zaútočit, případně umí z hrobu vytvářet kopie bytostí a vybavení (equipment), v rámci čehož je může na jedno kolo dostat do hry. Poslední schopnost nestojí sférochodce žádnou loajalitu, ale může oživit jen to, co má nižší vykládací cenu, než je právě hodnota její loajality.

Lukka, Bound to Ruin je červenozelený sférochodec, který se soustředí na získávání many a vytváření bytostí, s čímž operuje i jeho ultimátní schopnost, kdy udělí X zranění, přičemž X je nejvyšší síla bytosti, jakou hráč ovládá. Toto zranění lze udělit jen bytostem, případně jiným sférochodcům.

A konečně Jace, další bývalý člen Gatewatch také propadl této ultimátní síle. Tento hráč zaujme především ty, kteří jako svou strategii volí odhazování karet z knihovny do hrobu, ať již svých, nebo soupeřových.

Všichni tito sférochodci mají společnou schopnost Completed. Ta umožňuje jednu z man platit phyrexiánskou manou, tedy jedna, případně druhá mana, nebo dva životy. Ovšem v případě platby za životy získá sférochodec o dva žetony loajality méně.

U těch, co nepodlehli nepříteli, lze najít staré známé. V první řadě je zde Koth, který neopustil Mirrodin, když padl, přičemž přežil až do dnešních dní. Další podporu mu činí Kaito z nedávno navštívené planiny Kamigawa, Tyvar a poté The Eternal Wanderer, planeswalkerka, která je dokonce bez vlastního typu.

Krom běžného zpracování karet lze najít i alternativní verze, kdy jsou některé popisy nahrazeny phyrexiánským písmem. Krom toho lze najít i alternativní ilustrace, včetně černobílých zpracování, které připomínají především tajemné ilustrace z edice Innistrad. Ve skutečnosti se jedná o zpracování, které má evokovat mangu, tedy japonský způsob kreslení komiksů. Karta Elesh Norn, Mother of Machine byla dokonce ilustrována slavným tvůrcem hororových mang jménem Junji Ito. Toho mohou čeští čtenáři znát díky sbírkám Spirála, Balónky oběšenců, Tomie a Ryby.

Dalším z navrátivších se cyklů jsou slunce. Na původním Mirrodinu šlo o jejich postavení nejvýše na obloze, tedy zenit, nově jde o jejich zatmění. Všechny tyto karty mají společné, že jejich cena je X. A pokud hráč tuto hodnotu zaplatí alespoň manou o hodnotě pět, tak se efekt kouzla vylepší.

Za zmínku stojí i karta Minor Misstep. Tato karta navazuje na kartu Mental Misstep. Tento dřívější přešlap Wizards of the Coast byl rychle zabanován na většině formátů. Coutnerspelly, co jdou zahrát bez many, jsou velmi nebezpečné, tato karta měla ukázat sílu phyrexiánské many. Nová verze již stojí jednu modrou manu, následně umožní zrušit kouzlo za jednu, případně žádnou manu. Oproti předchůdci tak přibyla možnost rušit kouzla seslaná právě za nula many.

Ve zbylých kartách lze najít jak nové tváře, tak další staré tváře. Hráči tak mají mnoho možností, jak obměnit své stávající balíčky zaměřené na nerotující formáty. O vlivu na ty rotující formáty ani nemluvě.

Produkty

Hráči mohou do této edice zkoušet proniknout skrze běžnou sérii boosterů, tedy draft booster, set booster a collector booster. Ty se liší cenou, ale i potenciální hodnotou obsahu. Dalším boostrem, který mohou hráči získat, jsou takzvané Jump-start boostery. Jejich smysl je, že si hráč koupí dva, jejich obsah smíchá a hned může hrát proti komukoli, kdo si poskládal balíček stejným způsobem.

Pochopitelně jsou pro hráče přichystány i tematické commander balíčky. V jednom se hráči chopí Phyrexiánů. A to jak původních, tak těch nových, přičemž se budou snažit dodat je soupeři všemi možnými způsoby. Barva phyrexiánského balíčku je černá, bílá a zelená, tedy kombinace zvaná Abzan.

Proti nim se mohou postavit přeživší Mirané v bílo-červené kombinaci známé jako Boros. Tento jednokarťák má commandera dodávající všem tokenovým bytostem double strike, jde tedy o balíček, který se svého soupeře snaží přečíslit bytostmi.

Edice oficiálně vyšla v pátek 10. února. Co nás čeká v příběhu dál? To se hráči dozví nejpozději 21. března, kdy vyjde další edice.