Vital Lacerda je jedním z nejvýznamnějších designérů deskových her současnosti. Každý rok se mu podaří vytvořit deskoherní počin, který zamává očekáváními velkého množství hráčů. Nicméně počiny tohoto autora nejsou v žádném případě pro každého. Složitost jeho her je legendární. Navíc si autor vybírá zajímavá témata, která pomáhají hráčům pochopit hru, ale i pocítit zajímavé události. Ať již jde o správu továrny, sledování uhlíkové stopy, osidlování Marsu, případně třeba mafiánské rodiny snažící se vydělat peníze během prohibice na Manhattanu. Poslední z tematických zasazení je nejnovější počin jménem Speakeasy, který se momentálně na Kickstarteru snaží získat přízeň fanoušků. Cíl pouhých 100 tisíc dolarů byl překročen hned první den. Česká verze zatím oznámena nebyla, ovšem lze ji očekávat. Již nějakou dobu tyto hry přináší českým hráčům vydavatelství TLAMA games. A kdyby ne, samotná desková hra je jazykově nezávislá, přičemž jediné, o co se tak musí fanoušci postarat, je nastudování pravidel.

Hry Vitala Lacerdy mají velmi komplexní pravidla, která sice dávají smysl jak z hlediska tématu, tak herního designu, ale to znamená náročný úkol pro kohokoli, kdo se snaží je naučit a starat se o jejich dodržení. Nejinak je tomu v Speakeasy. Hráči dostanou za úkol vydělat co nejvíce peněz během třinácti kol, které reprezentují třináct let prohibice. Právě na ni odkazuje i název deskové hry, protože Speakeasy bylo pojmenování pro tajné bary v tomto období.

Manhattan je rozdělen na několik sekcí, které umožňují hráčům stavět podniky a palírny, ale také krást, případně nakupovat nelegální alkohol. Jeho cenu pak určuje reputace, jaké jednotliví hráči dosáhli. Dostat ilegální nápoj do podniků je možné dosáhnout jak za pomocí nákladních aut, tak i lodí.

Samozřejmě celý smysl prohibice byl státem zakázat alkohol úplně. A tím pádem lze očekávat i policejní hlídky, které budou podnikům ztěžovat fungování. Jedno z řešení pochopitelně může být podplacení policistů.

Dalším problémem jsou ostatní hráči tvořící pochopitelně nezdravou konkurenci. Právě přetahování se o prodejní místa může být poněkud dramatické, což u mafiánů není nic překvapivého.

Smyslem hry je pochopitelně vydělat co nejvíce peněz, nicméně zde existují hned dvoje. Nejdříve ty, které putují do pokladny hráčů. A poté zas takové, které putují do osobního trezoru. A zatímco s normálními penězi je možné normálně nakládat, tak peníze v trezoru jsou klasifikovány jako špinavé peníze. Před jejich použitím je nutné je nejprve vyprat, což znamená směnit je v kurzu dva ku jedné. To vede k mnoha zajímavým herním rozhodnutím, protože peníze jsou zároveň výherní body. Kvůli tomu je s nimi třeba nakládat obezřetně.

Jak je vidět z krátkého představení situací, tak zdejší atmosféra odpovídá představě mnoha hráčů získaných z mafiánských filmů, u českých fanoušků videoher i z vyobrazení města Lost Heaven v první Mafii.

Primární způsob akcí bude posílání zástupců mafiánských rodin k významným osobám. Osm oblastí, které obsahují většinou dvě tři osoby, což představuje místa, kam umístit své míplíky, tedy dřevěné figurky. Ke každé postavě je přiřazena jedna osobní akce a jedna akce společná pro skupinu několika osob, které sdílejí oblast. Některé akce se na herním plánu vyskytují pochopitelně vícekrát, byť v rozdílném pořadí. Hráči tak musí plánovat poměrně pečlivě, která z akcí je pro ně nejdůležitější. Speciální místo Park umožní hráčův míplík vyměnit s nějakým od jiného hráče. Ten je ale kompenzován dodatečnými akcemi. Tím je snížená možnost hráčů, aby se navzájem vyblokovali v dostupných akcích, přesto i tato věc bude pochopitelně nastávat.

Hra je určena pro jednoho až čtyři hráče. Pokud jsou znalí pravidel, tak by jedna partie měla zabrat pětačtyřicet minut na hráče.

Důležitým aspektem typickým pro hry Vitala Lacerdy, vyjma veřejných zakázek, je hráčská deska, kterou jednotliví hráči postupně vylepšují a zvyšují tak účinnost svých akcí. V Speakeasy budou moci využívat i akční karty, které budou hráči zasouvat mezi dvojité desky. Tím se budou zlepšovat nejen jejich možnosti, ale také atmosféra. Ilustrace totiž budou doplňovat panoráma, například výhledem skrze dveře a okno.

O vizuální stránku deskovky se postaral Ian O'Toole, který s Vitalem Lacerdou spolupracoval na mnoha hrách. Nicméně jeho práci budou moci ocenit i fanoušci deskovky Voidfall, která strhla poprask na loňském Essenu a kterou hodlá vydat Albi v tomto měsíci. Hry VItala Lacerdy mívají krom dobré ilustrační hodnoty i vysokou produkční hodnotu. Ať již jde o ilustrované míplíky, případně třeba o funkční insert přímo v balení. Komponenty jsou často namísto karet kartonové destičky.

Vital Lacerda preferuje deskové hry bez zbytečných slov, tedy využívá jen ikonografii. Léta zkušeností tomuto designérovi pomáhají v tomto směru vytvářet vcelku srozumitelný způsob komunikace s hráči. Nicméně pro úplné pochopení, kde většina her využívá lamakartičky, tak zde mívají hráči celé knížečky pomáhající jim zorientovat se ve hře.

Zajímavé je, že tímto tématem se tvorba Vitala Lacerdy vrací ke hře Escape Plan, což byla první jeho deskovka vydaná vydavatelstvím TLAMA games. Tehdy hráči utíkali ve městě před policií, přičemž po provedené bankovní loupeži odehrávající se před hrou bylo jejich úkolem během partie nashromáždit peníze ze skrýší a opustit město. O mafiánskou tématiku se vydavatelství TLAMA games navíc nyní snaží s vlastním počinem Cosca.

Fanoušci mohou hru otestovat na serveru Tabletopia.com. Díky tomu již mohou fanoušci hodnotit. Speakeasy se zatím drží mezi předními hrami tohoto autora, ač počet hlasů zatím nemusí být reprezentativní. Slovní ohlasy však dávají naději, že se bude jednat o opravdu populární počin.

V poslední době je u Vitala Lacerdy také trend vytvářet jednodušší verze her. Příkladem může být Bot Factory odkazující se svými mechanikami na Kanban EV, případně Mercado de Lisboa odkazující se na Lisboa. Jelikož se chystá i zjednodušená verze The Galerist, naskýtá se otázka, zdali se v budoucnu dočkáme i zjednodušené, byť stále náročné verze Speakeasy.