Vymyslet jak obecně doporučit deskové hry velké skupině, není snadné. Každý hráč má jiné preference, jiné dovednosti a jiné zkušenosti. Navíc je to v poslední době s vydáváním her, dotisky a dodávkami poněkud složité. Proto v následujícím doporučení budou výhradně tituly, které se na pulty obchodů dostaly letos. To ovšem nemusí znamenat nové deskové hry. Může se jednat i o dlouho očekávané dotisky, o další vydání či o nová vydání v českém jazyce. Přesto to bohužel neznamená, že budou hry dostupné právě teď. Ale ty vykoupené se v dohledné době určitě znovu objeví a tedy bude možné, pokud zaujmou, je přinejhorším pořídit později.

Přečtěte si také: 8 nejlepších titulů roku 2023 podle Nerdfixu

Divukraj

Půvabná hra žánru worker-placement s pohádkovou atmosférou o stavbě města.

Divukraj si již během svého vydání roku 2018 získal značnou pozornost. Díky popularitě a vydavatelství REXhry se dostal i na český trh. Není překvapením, že byl vyprodán. Tento rok se dostal na náš trh znovu a nešlo o poslední dotisk.

Hráči se ujímají role stavitelů městečka, přičemž každý se snaží vytvořit to své. Staví budovy nebo zvou do městečka zvířecí obyvatele. K tomu slouží jak karty na ruce, tak karty na louce, které představují společnou ruku. Krom toho hráči vysílají své zvířecí pracovníky po herním plánu nebo na některé z vyložených staveb.

Hra začíná na konci zimy, poté každý hráč projde jarem, létem a podzimem. Celá stavba tak končí tematicky s prvním sněhem další zimy. Čím dále hráči postupují ročními obdobími, tím více pracovníků i možností získávají. Navíc s přechodem do dalšího období se mohou nějaké karty aktivovat v podobě sklizně, tedy mohou generovat suroviny. Co je tedy výhodnější, rychle se vydat vydat rokem dál, nebo vyčkávat a nechat si zabrat nejvýhodnější místa na plánu?

Navíc s ohledem na existující i na blížící se rozšíření poskytuje hra dostatek variability, aby si každý mohl najít to, co mu nejvíce vyhovuje.

CANVAS

Jednoduchá hra, jejíž největší předností je umění. Hráči skládají obrazy za pomocí průhledných karet. Ty se skládají z části umělecké a z části bodové. Pro hraní se stačí soustředit na spodek karet a skládat vedle sebe zde vytištěné znaky. Žádané kombinace určují úkoly, které mohou být každou hru vybrány náhodně, nebo dle některého z předdefinovaných scénářů.

Tato jednoduchá hra je ideální na krátké posezení či na přátelskou atmosféru. Přece jen, krom bodů je možné obrazy i zkoumat a diskutovat o nich, zdali se v nich neukrývá nějaká inspirace, filozofická myšlenka nebo je možné se prostě jen kochat.

A v době, kdy se Canvas nehraje, je možné krabici pověsit na hřebík, doslova. Je totiž upravena tak, aby jej šlo zavěsit a aby svým půvabným obalem zdobila stěnu stejně jako vytvářené obrazy.

Na začátku příštího roku vyjde rozšíření, které přidá oboustranné karty. Tím se zvedne jak kompetitivnost, tak umělecké možnosti.

Jistě potěší hráče i nehráče.

Carcassonne: Jubilejní edice 20 let

Z dnešního pohledu se jedná o klasiku. Přesto má Carcassonne pořád co nabídnout i dnešním hráčům. Což je i důvod, proč se dodnes prodává a proč mohla vyjít jubilejní edice.

Princip hry je jednoduchý. Z velkého počtu dílků si hráč vždy jeden náhodně vylosuje a následně jej umístí do stále se rozrůstající mapy. A pokud chce, může na něj umístit svého dřevěného panáčka. Body hráč získá buďto za dokončení nějakého typu území, nebo na konci hry. Taktika a trocha štěstí je pak cesta k vítězství.

Zpracování komponentů v tomto vydání byla věnována nebývalá péče. Každý z dílků je jedinečný a krom běžné grafiky obsahují i nejrůznější odkazy a skryté detaily, jejichž hledáním je možné si zpříjemnit průběh hraní.

Krom malebného zpracování obsahuje edice navíc i tři rozšíření přidávající tomuto vydání příjemnou dodatečnou hodnotu. Rozšíření řeka představující alternativní začátek hry, rozšíření Opat představuje další typ figurky. Další rozšíření se objevuje v Carcassonne vůbec poprvé a přidává zajímavé možnosti a další nadstavbu strategizování. Umístění dílku z posledního rozšíření může spustit dodatečné akce jako druhý tah, položení svého panáčka k jinému již položenému nebo možnost jej položit někam jinam než na aktuální dílek.

Určitě stojí za zmínku, že právě hře Carcassonne vděčíme za výraz míplík užívaný pro dřevěné figurky. Slovo meeple (česky mípl, nebo míplík) pochází ze spojení „my people“, tedy „moji lidé“ nebo „můj lid“. Pojem vznikl v roce 2000, když si Američanka Alison Hansel prohlížela komponenty a prohlásila, že se jedná o míplíky. Pojem se rychle ujal a prorostl do slovníku většiny deskovkářů. Již jen proto se jedná o legendární hru, která ovlivnila deskoherní svět.

Root

Asymetrická strategie od slavného tvůrce, která dosáhla své slávy již v době kickstarterové kampaně. S cílem 24 tisíc dolarů se ji povedlo vybrat 600 tisíc.

Root vyšel v českém jazyce díky nakladatelství Fox in the Box. Jelikož se vyprodal, byl dotisk očekávanou událostí. A krom původního výtisku a prvních pár rozšíření se na pulty obchodů dostala česky celá Rootí rodinka.

Hra na první pohled působí roztomile a dětsky, skrývá však hloubku a především rozdílné frakce. Ty se liší natolik, až lze o každém hráči říct, že hraje jinou deskovku.

Je zde budovatelská strategie v podobě Markýzy z Kocourova, plánování akcí a efekt valící se sněhové koule v případě hrdých Rodů Orlího hnízda, šíření se plíživě po mapě za Lesní alianci nebo prosté RPGčko v případě Tuláka.

Rozšíření pak přidávají další frakce, mapy, herní balíček nebo další tuláky. Navíc můžeme v příštím roce očekávat další rozšíření.

Výhodou je, že Root potěší jak sváteční hráče, tak ty náročnější.

Duna: Impérium

S ohledem na letošní film natočený na základě univerza Franka Herberta se s deskovkami z Duny roztrhl pytel. První letošní vlaštovkou byla Duna Impérium, která se v den vydání stala hrou s nejlepším prodejním startem vydavatelství REXhry. Pár dní od začátku prodeje se již čekalo na dotisk.

Z herního hlediska se jedná o kombinaci mechanik worker-placement a deckbuilding. Hra je až pro čtyři hráče, kdy se každý ujme role jednoho z vůdců. Tím získají hráči nějaké unikátní dovednosti.

Každý hráč začíná s totožným balíčkem o deseti kartách. Na začátku kola si hráč nabere pět karet a následně může některou zahrát a společně s ní vyslat svého agenta na některé z míst, která mu karta dovolí. Karty mohou mít mnoho dodatečných efektů. Místo na plánu, kam je vyslán agent, mají také nejrůznější efekty. Nejpozději po zahrání všech svých míplíků hráč ukončí kolo a získá možnost nakoupit nové karty do svého balíčku. Tím se způsob hraní i možné výhodné strategie pro každého hráče stávají jedinečnější.

Krom toho je možno každé kolo bojovat pomocí vojáků o zdroje či body. Je třeba si tedy dobře rozvrhnout strategii, protože se hraje pouze na deset kol.

O vítězství rozhoduje trocha štěstí, taktika, intriky i důvtip.

Navíc existuje aplikace v českém jazyce, která může hernímu zážitku přidat další vrstvu. A fyzické rozšíření už je také pomalu na cestě.

Ztracený ostrov Arnak

Česká hra, která vyšla minulý rok a letos se dočkala dotisku. Jednoduše se dá říct, že se jedná o Dunu Impérium, která není tak kontaktní, ale kreativněji pracuje s mechanikou deck-building.

Obě hry bývají velmi často vzájemně porovnávány, protože svými herními mechanismy jsou si blízko a kvalitou jsou obě stejně vysoko. Každá hra však nabízí jiný zážitek.

Hráči se dostanou do role archeologů či objevitelů a prohledávají džungli. Různá tajemná místa na začátku ve hře nejsou a objevují se až s jejich postupným objevováním. Každé nově nalezené území hlídá i tajemný strážce, kterého je nutno porazit.

Krom výprav mohou hráči provádět a publikovat výzkum.

Vysílání pracovníků a hraní karet jsou na sobě nezávislé akce. Jinými slovy je možné provést velké množství akcí, aniž by došlo k vyslání jediného archeologa.

Hra svou atmosférou nejvíce připomíná původní filmy s Indiana Jonesem nebo herní sérii Tomb Raider.

Šamani

Jedná se o štychovku. Hráči skládají z různých typů karet celou posloupnost, tedy štych.

Jedná se o karetku se skrytými rolemi. Hráči mohou hrát za šamany, a tedy se snažit zachránit světy, nebo za stíny a snažit se světy zničit.

Hraje na několik kol, během nichž získávají hráči body. Když některý z hráčů získá dostatek bodů, vyhrává. Jedna partie se pohybuje kolem půl hodiny.

Během hry je možné provádět různé triky. Získat bonusové body, odhalit vlastní roli, prohodit si roli s jiným hráčem, nebo nejčastěji zabít jiného hráče. Je toho dost, aby získali všichni dostatek prostoru pro vlastní plánování či blafování.

Hra má velmi půvabné a jednoduché zpracování. Vydavatelství TLAMAgames ji vydává v původní krabici, pouze s přelepenou spodní stranou. Proto ji lze v obchodě nalézt pod jménem Shamans. V krabici jsou samozřejmě přibalena pravidla v češtině, ale jinak je hra jazykově nezávislá.

BANG! DYNAMITE BOX

Oblíbená karetní hra z divokého západu se skrytými rolemi. Bang si získal svou popularitu již v roce 2002, kdy vyšel. Od té doby se její možnosti rozrostly díky nejrůznějším rozšířením. Balení Dynamite Box je obsahuje všechna.

Ve hře se vyskytuje šerif, jediná odhalená role, dále šerifovi pomocníci, bandité a odpadlík. Šerif s pomocníky chce postřílet bandity, banditi šerifa a odpadlík chce postřílet všechny a stát se novým šerifem.

Každý z hráčů si na začátku vybere nějakou postavu a dostane náhodnou roli. Následně se s pomocí karet snaží dosáhnout svých cílů. Mohou střílet, uhýbat kulkám, pít pivo a spoustu dalších věcí.

Jednoduchá pravidla, skladnost a základní hra je až pro sedm hráčů. Rozšíření Město duchů tento počet zvyšuje na osm.

Pax Pamir (druhá edice)

První edice sice vyšla roku 2015, ale autor s ní nebyl dostatečně spokojen. Rozhodl se přidat rozšíření, ale ani to nestačilo k jeho spokojenosti. Autor tedy nejprve vytvořil hru Root a poté se vrátil s kickstarterovou kampaní, která slavila úspěch. Díky tomu mohl v roce 2020 vyjít Pax Pamir v druhé edici. Opět se tedy jedná o vyprodanou hru, která získala letos dotisk.

Pax Pamir patří do rodiny Pax her, které jsou známy především svou inspirací v reálné historii a poměrně náročnými pravidly. Je však tou pravidlově nejsnazší a nejpřístupnější hrou z této skupiny. Autor Cole Wehrle si právě to dal za svůj tvůrčí úkol.

Hra je velmi úspěšná i přesto, že se nejedná na první pohled o nejpřitažlivější téma. Na druhou stranu může právě díky tématu působit poměrně exoticky. Konkrétně jde o politickou situaci v Afgánistánu v 19. století.

Hráči na začátku hry přiřknou svou loajalitu jedné ze tří mocností. Konkrétně to mohou být Afgánci, Rusové nebo Britové. Během hry je však možné, a dokonce žádoucí, loajalitu měnit. Klidně se může stát, že všichni hráči budou loajální stejné mocnosti.

Akce, které má hráč za svůj tah, jsou v zásadě jednoduché. Je možné provést nákup karet, vynést kartu z ruky nebo zahrát akci na hráčem vyložené kartě. Je však možno provést pouze dvě akce. Nad jejich rámec je možné zahrát akci z jakékoliv karty, jejíž symbol se shoduje s preferovaným symbolem. Ty jsou čtyři a mohou se měnit, nejčastěji vynesením karty.

Za nákup karet se samozřejmě platí. Hra má uzavřenou ekonomiku, tedy mince se nevrací do banku, ale vykládají do řady na nezakoupené karty. S pohybem financí je tedy možné operovat.

Krabice obsahuje pěkně zpracované komponenty. Především látkovou mapu a resinové kvádříky představující jednotlivé frakce. Mince v balení jsou sice z kartonu, ale je možné si dokoupit mince kovové.

Res Arcana

Hra z roku 2019 se v českém podání dostala na pulty obchodů letos díky vydavatelství Blackfire.

Tato karetka má jednoduchá pravidla a přesto poskytuje dostatečnou hloubku. Hráči představují mágy a využitím vlastního balíčku se snaží získat alespoň deset bodů.

Nejprve hráči dostanou dva mágy. Poté dostanou osm karet, ty si prohlédnou, zamíchají a vezmou si tři karty na úvodní ruku. Teprve poté si zvolí, za kterou postavu budou hrát. Jelikož je každá z karet unikátní, je zaručena jistá variabilita každé hry.

Hra se točí kolem esencí. Hráči s nimi platí za vynesení karet a z jejich efektů je zase získávají. Případně je možné kartu z ruky zahodit a nějaké esence tak získat. Krom toho je možné nakupovat magická místa nebo monumenty pro body. Když má na konci kola někdo deset bodů, hra končí a hráč s nejvíce body vítězí.

Kdyby se počáteční způsob získání balíčku zdál příliš náhodný, je možné zvolit variantu s draftem. Tím se hra může stát vyrovnanější.

Zpracování hry je velmi povedené. Všechny ilustrace nesou jedinečný rukopis Jiliena Delvala. Vnitřek krabice pak obsahuje misku se všemi esencemi. Misku tedy stačí vytáhnout a začít hrát, aniž by je bylo třeba třídit. Elegantní a velmi praktické řešení.

Nevyzpytatelní

Hra založená na pravidlech legendární a dnes již nevydatelné deskové hře Battlestar Galactica. Nově je vše předěláno do mýtu Cthulhu, což tematicky také funguje velmi dobře. Hra se původní předlohu nesnaží přenést jedna ku jedné. Využívá mechaniky i rozšíření Battlestar Galacticy, ale přináší i některé vlastní. Jedná se tedy o samostatně stojící hru, nikoli pouhou kopii.

Ve hře se hráči dostanou na zaoceánský parník plující do Bostonu. Cestou je ale navštíví podivné podvodní bytosti, také se na lodi se stane vražda a celá posádka i pasažéři se začnou chovat podivně. Z hlubin mohou útočit hlubinní, ale také otec Dagon a matka Hydra.

Tematicky se jedná o hru se zrádcem až pro šest hráčů. Na začátku jsou jim rozdány role a v půlce plavby se tento proces opakuje. Jinými slovy je možné začít hrát jako člověk, a až po čase zjistit, že je třeba loď zničit, nikoli zachránit.

Role zrádce je reprezentována hybridem, kdy se má jednat o genetickou kombinaci člověka a hlubinného. 

Hráči budou trpět velkou mírou nejistoty a paranoie. Spousta voleb, které musí učinit, jsou mezi hroznou a ještě horší variantou. Ale jen velmi těžko se odhaduje, která možnost je která.

Watergate

Aféra Watergate je známa i v našich končinách. Nemáme k ní však takový vztah jako v USA. Proniknout do spletité sítě intrik a vztahů může být poněkud obtížné.

Právě proto může být hra velmi osvěžující.

Nejen, že se drží historických reálií, ale druhá polovina pravidel je věnována pouze popisu historických události.

Z herního hlediska jde o asymetrickou karetní dvojkovku. Jeden hráč hraje za novináře a snaží se propojit důkazy, druhý hráč hraje za Nixonovu administrativu a odhalování důkazů ztěžuje či jinak sabotuje novinářskou práci.

Podmínky vítězství jsou pro každého hráče jiné. Novinář musí propojit tři svědky s Nixonovou fotografií uprostřed plánu a Nixon potřebuje získat politickou moc. Každý z hráčů má vlastní balíček plný silných karet a každá z nich se dá využít dvojím efektem. Posun důkazu, či jeden z komponentů, nebo lze využít efekt karty, což většinou vede k jejímu vyřazení ze hry. Na konci kola každý komponent na některé polovině stupnice připadne příslušnému hráči. Proto je rozhodování v každém okamžiku hry náročné i pokud v ruce zůstává pouhá jedna karta.

Krvavý trůn

Hra, která vyšla v českém jazyce díky vydavatelství Albi. Jedná se o jednoduchou blafovací karetku pro 3 až 5 hráčů.

Každý hráč získá stejný balíček deseti karet. Poté tři náhodné odstraní a zbylé poslouží jako jeho ruka. Hraje se na šest kol. Tedy každý z hráčů nestihne jednu svou kartu z ruky zahrát.

Karty se vykládají do řady lícem dolů, tedy doleva nebo doprava od vyložených karet. Další možností je položit kartu na vlastní dříve zahranou kartu, čímž se ta spodní pro zbylé herní efekty skryje. Na konci kola se karty ve směru řady projedou a vyhodnotí. Vždy je možno ji nechat neodhalenou a přidat na ni vliv, nebo ji odhalit a všechen vliv si vzít. U každé odhalené karty se musí provést její efekt.

Většina karet buďto nějak generuje vliv, nebo zabíjí jiné vyložené karty. Samozřejmě existují karty, u nichž je žádoucí, aby je soupeř odstranil a různé další triky, které dělají hru a blafování zábavným.

Hráč s největším vlivem na konci hry vyhrává.

Hra odsýpá velmi rychle a je možno za pár desítek minut stihnout i několik partií.

V krabičce se tak skrývá malá karetní hra s větší hloubkou, než se na první pohled zdá.

High Frontier - 4. edice

Monumentální hra, z jejíhož herního plánu se protočí panenky i zkušenějším hráčům. Jedná se o legendární deskovou hru, jejíž překlad trval vydavatelství Fox in the Box čtrnáct měsíců. Hra má sice o něco vyšší cenovku, ale rozhodně se bude jednat o chloubu každé sbírky.

Hra je překvapivě přístupná i novým hráčům. Nicméně je stále třeba myslet na to, že se jedná o silné sci-fi. Tím nejsou myšleny laserové pistole a skoky mezi galaxiemi pomocí tajemných technologií, ale poctivé sci-fi vycházející z moderních technologií. Vynálezy jsou tedy reálné, nebo téměř reálné. Přece jen hru vymýšlel Phil Eklund, který se krom vývoje deskových her zabývá leteckým a raketovým inženýrstvím a z pravidel je to cítit.

Hra obsahuje několik scénářů, tedy je možno zvolit hru na pár hodin, nebo třeba na celý víkend. Dobývání sluneční soustavy je navíc vcelku líbivé téma.

České vydání navíc obsahuje rozšíření Modul 1 Terawatt a Modul 2 Kolonizace.

Galaxy Trucker: Druhé vytuněné vydání

Legendární česká hra od Vlaadi Chvátila se po letech dostala opět na pulty obchodů. S novou grafikou, s drobnými vylepšeními, ale stále ta stejná jedinečná hra, která má mnoho příznivců dodnes.

Hráči staví z vesmírného šrotu své lodě a poté se s výsledkem snaží doletět do cíle. Nejprve se na stůl vyskládají všechny dílky lícem dolu. Stavba pak probíhá tak, že si hráč vezme jeden dílek, přenese jej nad svou herní desku a poté otočí. Může si jej mohou buďto namontovat na svou loď, nebo jej již odhalený vrátit do společné zásoby. Vtip je v tom, že všichni staví své lodě najednou. Díky tomu může na stole vzniknout velmi zábavný chaos, zvláště se správnou partou lidí. Vše se děje v časovém presu, který si ovšem určují sami hráči.

Navíc, na první hru se stačí sejít a číst si pravidla. To je zážitek sám o sobě.

ZÁVĚREČNÁ POZNÁMKA

Samozřejmě, seznam by mohl být mnohem, mnohem delší. Spousta výborných her, které se na pulty obchodů dostaly letos, ani nebylo zmíněno. A co teprve ty, které na pultech obchodů setrvávají z minulých let či na své dotisky teprve čekají?

U deskových her je vždy třeba zvážit mnoho faktorů. Vejde se do poličky? Bude ji s kým hrát? Bude možno ji s sebou přenést, nebo se bude hrát doma? Jde o časté, či občasné hraní?

Proto byla snaha v seznamu doporučených her udělat průřez co nejvíce faktory.