V roce 1999 nám režisér Brad Bird nadělil svůj celovečerní debut, kterým se stal krásný animák Železný obr. Snímek, který vychází ze stejnojmenné knihy z roku 1968 od Teda Hughese, vypráví o chlapci jménem Hogarth. Ten se spřátelí s obrovitánským železným robotem z vesmíru, jenž za záhadných okolností ztroskotal na Zemi. Film nám následně představí jejich rozvíjející se kamarádský vztah, který však začne ohrožovat jeden z vládních agentů.

Povedený a skoro až dojemný animák, který možná patří i do vašeho dětství, se dočkal především pochvalných reakcí, stal se také milovanou klasikou pro celou řadu diváků všude po světě. Ale však už ten filmový svět znáte. Pokud se z něčeho stane oblíbená klasika, eventuálně to někdy dostane nějaké pokračování. Železný obr se tomu však zatím úspěšně vyhýbá. Co za tím vlastně stojí? 

V první řadě je nutné zmínit, že i přestože měl film dobré recenze, tržby byly vyloženě katastrofální. Rozpočet činil 50 milionů dolarů, celosvětově se ale filmu povedlo utržit slaboučkých 31,3 mega, čímž se stal pro studio Warner Bros. propadákem. Tohle je určitě jeden z důvodů, proč na druhý díl nikdy nedošlo, nicméně za zmínku jednoznačně stojí i slova výše zmíněného Brada Birda. Už v roce 1999 totiž pro Animation World Magazine uvedl následující:

,,Neměl bych vůbec ponětí, co dělat s pokračováním. Ani si nemyslím, že bych o něj měl sám zájem.“

Když pak v roce 2016 byla premiéra dokumentu The Giant's Dream: The Making of The Iron Giant od Anthonyho Giacchina, Bird uvedl, že na druhý díl zkrátka a dobře nechce ani pomyslet. Železný obr podle něj byl jednorázovým příběhem, který už pokračovat nemusí. A když před dvěma roky dostal na Twitteru otázku, proč k druhému dílu nikdy nedošlo, Bird uvedl dva důvody:

,,Za prvé: Původní film byl finanční propadák. Za druhé: Žádný další díl není třeba. První film vypráví příběh, který jsem chtěl zcela odvyprávět. Některé příběhy skutečně končí KONCEM."

Proč vlastně Železný obr v kinech tak propadl? O tom se můžeme jen dohadovat, Brad Bird se ale domnívá, že jistý podíl viny mají Warneři, kteří podle něj film dostatečně nepropagovali. Datum premiéry navíc dali snímku poměrně dost pozdě.

Jistý podíl na tom může mít i konkurence. Dva měsíce před premiérou totiž dorazil do kin Disneyho animovaný Tarzan, který si komerčně vedl oproti obrovi mnohem lépe. I přestože Železný obr žádné pokračování asi nikdy nedostane, rozhodně si myslíme, že to tak lepší.