Vydavatelství Fox in the Box je sice menší, ale velmi vlivné vydavatelství, které se nebojí vykročit ze své komfortní zóny. Je ale třeba poznamenat, že ona komfortní zóna je sama o sobě poněkud neobvyklá. Soustředí se totiž většinou na tituly, které by jen tak na českém trhu nevyšly, přičemž zároveň mají svou hráčskou obtížnost. Jde samozřejmě o značně zkreslený pohled, přesto je možné tento patern v jejich portfoliu vysledovat. Vydavatelství pro nás chystá tento rok mnoho novinek. A konečně přidalo část z nich i do předobjednávek.

Komponenty ke hře Oath

První věc, která po dlouhém očekávání konečně míří na pulty obchodů, jsou luxusní komponenty ke hře Oath. Toto kosmetické rozšíření mělo přijít výrazně dříve. Pochopitelně nejde o nijak esenciální rozšíření ke hře, ale Oath je již v základu velmi luxusně vybaven. A doplnění o rezinové knížky tajemství a kovové mince umí hráče mnohem lépe vtáhnout do atmosférického prožitku. Dále na hráče čekají obaly na karty s adekvátním pozadím. A to i pro nezvyklé čtvercové formáty, které se shání obtížněji. Posledním rozšířením je kronika pro zápisek ze hry.

Oath je jedinečná hra od Cole Wehrleho s ilustracemi Kyle Ferrina. Obě jména mohou znát hráči jedinečné asymetrické válečné hry Root. Oath: Kroniky říše a vyhnanství, jak se celým jménem hra česky jmenuje, je skutečně o říši, nikoli o hráčích.

Pokud vynecháme variantu hry s mechanickým princem, která se uplatní jen pro solo hru, případně hru ve dvou, tak se hráči dostanou do asymetrické situace. Jeden převezme roli kancléře, který chce uchovat stav aktuální říše, ochránit ji před politickými vlivy, nepřáteli z venčí i zevnitř a uchovat obyvatele v bezpečí. Dalších až pět hráčů převezme roli vyhnanců, jejichž cílem je získat právě roli kancléře. A aby toho nebylo málo, vládce říše může kohokoli jmenovat občanem, čímž se změní podmínky výhry. Krom toho ale vyhnancova armáda přejde pod správu kancléře. To mu sice poskytuje větší vojenskou sílu, ale živit tolik armád si žádá zásoby, které se jinak používají na provádění akcí.

Nejdůležitější součástí hry je její zakončení. Vítěz totiž vybere nějakou z dostupných karet, kterou přidá do budoucí hry. Například si nechá vystavět pomník. Některé z lokací se tak přenesou do další hry, jiné nikoli. Pro lepší zážitek je možné průchod partií zaznamenat do kroniky, kterou je možné externě dokoupit. Proto i kroky hráčů, kteří neaspirují na výhru, jsou stále důležitými hybateli děje.

Zrady, intriky, politikaření, nutnost se spojit proti silnému kancléři, ale i jeho snaha povolat na svou stranu mocné spojence ze strany hráčů. Snahu hráčů zničit své vlastní armády pro zisk větších zásob a najímání žoldáků, případně třeba jen vedení malého zapadlého obchůdku s hudebninami. Hra toho umí vyprávět mnoho a každá skupina bude mít jiné zážitky. Ale především není nutné hrát hru stále se stejnou skupinou, což je oproti jiným vyvíjejícím se příběhovým hrám ohromnou výhodou.

Vzdor!

Hra, která rozšíří v brzké době portfolium vydavatelství, je Vzdor!. Tentokrát se jedná o karetní hru pro jednoho hráče vyprávějící příběh odborářské skupiny vzniklé po konci Španělské občanské války. Hráč se vžije do odbojového hnutí zvaného makisté, kteří jsou loajální Španělské republice.

Hráč tak bude bojovat proti režimu Francisca Franca, chránit civilisty a snažit se dovézt členy odboje k výhře.

Hra se odehrává v letech 1939 až 1965, kdy byli historicky potlačeni režimem.

Hráč si vždy vybere jeden z osmi dostupných scénářů. Ty představují nejen výzvu, ale mohou i některé parametry hry měnit, jak je u knihy scénářů obvyklé. Pochopitelně je zde i historická kampaň skládající se ze tří navazujících scénářů.

Vzdor si světově vydobyl značnou pozornost u vyznavačů solo hraní. Ač se tento způsob hraní stále rozmáhá, tak čistě solo her je stále nemnoho.

Fort: Kočky a psy

Další čtyřpísmenná hra od studia Leder Games. Ilustrace Kyle Ferrina musí být fanouškům liščího vydavatelství důvěrně známé. Zde máme jednodušší karetní hru, která simuluje šťastné dětství. Ať již jde o stavění pevnosti, získávání kamarádů, obklopování se hračkami a nebo jen přejídání se pizzy, tak vše je odměněno body.

Jde o deckbuildingovou hru pro dva až čtyři hráče, která vyšla v českém nákladu v roce 2021. Tedy hlavní mechanikou je stavba balíčku. Karty je možné hrát buďto pro své vlastní akce, nebo pro následování protihráčů.

A aby byl zážitek ještě bohatší, tak se blíží rozšíření přinášející dva nové moduly, a to kočky a psy. Ty je možné přidat buď samostatně, nebo společně.

Ve stínu půlmesíce

Asymetrická strategická hra o převaze území hratelná ve čtyřech nebo pěti hráčích. Vše je zde stylizováno do dynamického období přibližně desátého století blízkého východu. Stejně tak jsou tímto obdobím inspirovány všechny ilustrace, o které se postaral Navid Rahman, jenž je sám muslim.

Mnoho válečných her, zvláště těch asymetrických, ztrácí určitou zábavnost při nižším počtu hráčů. Ve stínu půlměsíce k tomuto problému přistupuje jednoduše tak, že v menším počtu hráčů nejde hru rozehrát. Autor Steven Mathers se inspiroval mnoha slavnými asymetrickými válečnými hrami, například legendární Chaos in the Old World, Duna a nebo Root. Pět asymetrických frakcí, kde každá zabírá jinou část ve válečném ekosystému a přináší pro každého hráče jiné možnosti, cíle a tím i zážitek.

Malá mapa poskytuje stísněný pocit vyvolávající neustále pocit duelu na nože v telefonní budce. To je dáno i různými způsoby sebeprezentace. Na každém z mapových hexů je možné být přítomen. S vojenskou silou je možné území ovládat a těžit z něj všechny náležitosti, například příjem. A poslední možností je mít zde politický vliv. Jinými slovy může hráč mít vliv na hru hned třemi způsoby.

Pět možných frakcí jsou sultán, jehož hlavní předností je ohromný přísun financí. Dále zde je chalífa se svou armádou i pevnostmi, který se snaží říši chránit. Proradný a intrikářský muršíd je schopen pomocí svého politického vlivu reagovat na dění jak ve svém, tak sousedních regionech, dokonce může i zasahovat do politických i fyzických bojů. A to jak z vlastního rozmaru, tak za úplatu v podobě vítězných bodů. Válečníkovou rolí je především dobývat. Jde o jedinou frakci ve hře, která nemůže stavět opevnění. Může je získat pouze dobýváním, ale pro výhru se snaží především plenit. Poslední z frakcí je nomád, který je hratelný pouze v pěti hráčích. Jeho doménou je prodej žoldáků ostatním hráčům, protože ne každý je schopen budovat svou vlastní armádu.

Celá partie se soustředí na jemné politikaření, smlouvání, přelévání moci i budování vhodné ekonomiky, křehká spojenectví a také vrážení dýk do zad.

Sice je obsah krabice vybaven spíše abstraktními komponenty, nikoli honosnými figurkami, ale díky tomu je i nižší cena a vyšší přehlednost. Také je možné mít mapu modulární, tedy chystat ji dle scénářů, případně ji rozestavit dle hráčů. Jak si Ve stínu půlměsíce povede na českém trhu, je těžké predikovat, nicméně asymetrické válečné hry jsou vždy lákavé.