Zdroj: Greater Than Games
Magazín · Novinky · v úterý 25. 11. 2025 14:20
Malá cyberpunková karetka je skrytý klenot
Jestli něco umí potěšit naprostou většinu deskohráčů, jsou to malé a jednoduché deskovky obsahující ohromnou hloubku i strategii. Snadno se přenášejí, dobře se shání spoluhráči a je možné na ně nalákat nováčky i zkušené matadory. Přesně takový je Kód: Ovládni kyberprostor, který nám přinesly REXhry. Navíc jemné kyberpunkové téma a navzdory čistému textu působivě stylizovaná grafika dělá své.
V originále Compile: Main 1 se objevila na GameConu v roce 2024 a hned na sebe strhla pozornost. Její počeštění a vydání je tak pro českého vydavatele velmi příjemný úlovek, protože i víc jak měsíc po vydání na sebe hra strhává pozornost. Přitom je její obal velmi nenápadný a může snadno zapadnout mezi levné a nenápadné tituly. Což by byla škoda.
Původně za hrou stojí Grather Then Games, vydavatelství známé především díky fenomenálním Duchům ostrova. Bohužel jde také o vydavatelství, které neuneslo zběsilou celní politiku administrativy Donalda Trumpa a bylo uzavřeno.
Uvnitř balení se skrývají pouze plastové karty, které jsou přiřazeny různým protokolům. Ekvivalent z jiných her by byly barvy karet.
Hráči na začátku hry protokoly draftují, čímž hráči neoznamují jen karty dostupné jejich balíčkům, ale také pořadí samotných protokolů s ohledem na herní pole. To představuje tři řádky a standardně lze hrát karty jen do řádku obsahující příslušný protokol. Narativně hráči představují dvě umělé inteligence snažící se jedna druhé dokázat, kdo je lepší.
Zdroj: CD Projekt REDCyberpunk 2077 láká hackery na výročí Phantom Liberty, ale nový obsah nedostaneme
Karet na protokol není mnoho, pouhých šest, což s velikostí ruky o počtu pěti karet a mnoha způsobů prolizu znamená, že během partie se většina karet dostane do hry vícekrát.
Každá karta obsahuje hodnotu od nuly po pět, cílem je mít na začátku kola v řádku součet hodnot deset a zároveň více jak soupeř. Tehdy hráč musí zkompilovat příslušný protokol, pokud se mu to podaří u všech tří, vyhrává.
Karty mají tři místa pro schopnosti, vrchní a spodní pasivní a prostřední aktivní. Pasivní platí, dokud je schopnost vidět, akutní jen při odhalení karty a pokud je vidět. Hráči totiž přikládáním dodatečné karty do řádku přikryjí střední a spodní část již ležící karty. Navíc zadní strana každé karty ve hře má hodnotu dva, ale žádné schopnosti.
Zkušenějším hráčům je tedy jasné, že hra bude pracovat s celou škálou efektů, od přesouvání a vykládání karet, jejich otáčení či změn umístění protokolů až po dobírání, zahazování či rovnou ničení karet.
Je tedy zjevné, že každý tah musí hráč zvažovat nejen aktuální situaci na stole, ale také dlouhodobé plány. Někdy může být výhodné donutit soupeře k jeho kompilaci, případně vyházet jeho ruku, čímž efektivně promrhá tah, jindy mu tím lze velmi nahrát.
V obchodech stále jde sehnat balení obsahující tři další protokoly prodávané jako promo, v anglické verzi již existuje druhá sezóna plně kompatibilní s první, ale samostatně hratelná. To nahrává mnohem větší hloubce, ale také znovuhratelnosti. Zkoumat jednotlivé synergie a nebo protiváhy na určité protokoly je běh na dlouhou trať. Přitom není třeba se obávat, že by zážitek byl chudší pro první partie.
Navíc cyberpunkové téma je v deskoherním světě stále málo zastoupené, byť máme k dispozici univerzum Cyberpunk 2077, případně konkurenční Android.

