Hra Magic the Gathering je tu s námi již 30 let. A firma Wizards of the Coast pro toto výročí připravila zajímavé edice, které odkazují na počátek této velké karetní hry. Nejenže hráči navštíví Dominarii, svět, na kterém vše začalo, ale dokonce nikoli v přítomnosti, ale v dané době. Nová edice se jmenuje The Brothers' War a věnuje se ve světě této hry historickému momentu. Současný hrdina Teferi přesunul svého ducha do minulosti a může se tak stát svědkem tehdejších událostí. Pro hráče tak znovu ožívají legendy tohoto světa, například Urza a nebo jeho bratr Mishra.

Fanoušci příběhového oblouku této hry vědí, že v minulosti došlo k velkému oslabení síly všech sférochodců. Tito jedinci se schopnostmi daleko přesahující většinu jiných bytostí a dovedností cestovat mezi světy byli kdysi samotní hráči, ale po tomto oslabení se z nich mohl stát další druh karet ve hře. Nicméně nyní se nacházíme v době předtím, než k tomuto oslabení došlo a tvůrci si tak museli poradit například s tím, jak do hry přenést snad nejsilnějšího sférochodce, co kdy žil. A krom toho zde máme i velmi mocného nepřítele Phyrexii ve svém původním rozkvětu. Nepřítele, který v minulých řadách jen pomaloučku vystrkoval růžky, ale v této a v budoucích řadách získá mnohem více pozornosti.

Je dobré si připomenout, že Wizards of the Coast je firma spadající pod Hasbro. Jedná se o velice důležitou součást tohoto korporátu, protože vydavatelství Magic of the Gathering je schopno vydělat přes polovinu celkového ročního příjmu Hasbra. Není proto divu, že se v poslední době na kartách objevují stále častěji různá jiná univerza. Hráči se tak mohou kochat jak alternativními ilustracemi u běžných karet, například v podobě postav z románu Dracula, tak se i objevují i karty zcela jedinečné a nové, jako tomu bylo u produktu Commander z Warhammer 40k.

V této edici, která je z velké části zaměřená na artefakty, lze v některých produktech najít karty Transformerů. Ti mají rovnou několik specifik. Bez výjimky se jedná o oboustranné karty a hráč se může rozhodnout, zdali sešle kartu na stůl jednou, nebo druhou stranou. K zadní straně karty se váže i schopnost Living metal, která jednoduše z vozidel dělá kreatury v kolech hráče, jemuž náleží. To je unikátní od jiných artefaktů typu vozidla, která obvykle potřebují posádku v podobě jiných kreatur.

Když vynecháme tyto spíše bonusové karty, tak z běžných mechanik v této řadě máme novou schopnost Prototype. Ta umožňuje zahrát kartu v plné síle, případně také v její oslabené variantě. Je důležité myslet na to, že tato schopnost mění nejen sílu a obranu, ale také hodnotu sesílací ceny.

Schopnost Prototype

Dále zde máme Powerstone, což je speciální druh tokenu, kterým třeba již zavedené Treasure, Food a Clue. Tento umožní za tapnutí a sebezničení přinést jednu bezbarvou manu, kterou nelze utratit za seslání neartefaktového kouzla. Nicméně lze s ní platit třeba schopnosti na neartefaktových kartách. Většina karet produkuje tyto tokeny tapnuté a protihráč by měl mít nějaký ten čas zareagovat, ale v této hře lze vždy nějakou tu základní myšlenku obejít dobrým kombem.

Tokeny Powerstone

Schopnost Unearth umožní vrátit jednotky z hrobu do hry na jedno kolo a dá jim možnost hned zaútočit. Hráč může vrátit takovouto bytost sice jen jednou, ale stále to znamená pro soupeře opakovanou hrozbu. Navíc bývají tyto bytosti ověšené i dalšími schopnostmi, aby představovaly dostatečnou hrozbu, která musí poutat soupeřovu pozornost.

Schopnost Unearth

Schopnost Meld je zvláštní termín, který již v minulosti pár karet obsahovalo. Znamená, že dvě karty se za určitých podmínek obrátí zadní stranou a spojí. Vznikají tak nové a především velké karty, kdy jejich vzhled pouze umocňuje jejich sílu. Tímto způsobem je možné získat sférochodce Urzu, ale i jeho bratra Mishru a třeba i Titanii. Vrací se tak známá a velká jména.

Samozřejmě je zde i více menších schopností, ale ty nejsou až tak jedinečné, aby se objevily třeba v oficiálním výpisu na stránkách Wizards of the Coast.

V boosterech je možné nad běžné karty nalézt retro podobu rovnou šedesáti tří artefaktů. Ty mohou mít i podobu rozpracovaných nákresů, což jim dodává zajímavý vzhled.

Dostupné produkty jsou z větší části standardní, které každý hráč magicků očekává. Nové balíčky, boostery v různých podobách a nebo předkonstruované commandery, v tomto případě pochopitelně jednou za stranu Urzi a jednou za stranu Mishry. Za větší pozornost ale stojí navrátivší se Jump-start boostery. Ty mají dát hráčům možnost zahrát si rychlou hru bez nutnosti stavět balíčky. Stačí rozbalit dva, smíchat je a rovnou hrát s protihráčem, který si svůj balíček poskládá stejným způsobem. Každý z těchto balíčků obsahuje jedno z deseti témat.

Do budoucna nás čeká řada Phyrexia: All Will Be One. Je tedy jasné, že na hráče čeká mnoho nových výzev. Navíc s i s ohledem na aktuální výročí lze očekávat mnoho nových a karet i v doprovodných edicích.