Magazín · Téma · v úterý 7. 4. 2020 12:00
Krotitelé draků - pokus o český Critical Role
Streamovat hraní dračáku. Ještě pár let zpátky by to možná znělo jako bizarní nápad. Nicméně v době, kdy jsou videoherní let’s playe takřka přežitek, herní streamy normálka a někteří streameři jsou na úrovni regulérních mainstreamových celebrit, to vlastně docela dává smysl.
Těžko dohledat, kdo to kdy zkoušel první, nicméně je naprosto bez debat, kdo s tím jako první udělal díru do světa. Parta, která si říká Critical Role, má statisíce fanaticky oddaných fanoušků (říkají si Critters), kteří sledují nejen jejich hraní. Existují například i několikatisícové cosplay uskupení zaměřené jen na postavy z této série. Zájem o jejich tvorbu ilustruje i výsledek pokusu o vytvoření animovaného seriálu na motivy jejich kampaně. Na Kickstarteru se pokoušeli vybrat 750k $. A vybrali přes jedenáct milionů. A následně si od nich další sérii objednal Amazon.
Dračák ve světě obecně prostě zažívá solidní renesanci a ani naše geekstvo nehodlá stát opodál. Tak se děcka posaďte, protože jedním z takových jsou Krotitelé draků, jejichž ságu vám dnes zazpívám!
NEVER GIVE UP, NEVER SURRENDER!
Celý projekt se zrodil v choré mysli současného Game Mastera, Ladislava Karpianuse. Ten je zároveň spoluautor universa “Končina”, postapokalyptického fantasy světa, ve kterém se hra odehrává. Původní koncept pořadu se však od Critical Rolu měl o dost lišit. Narozdíl od tří (a více) hodinových sezení, jak to dělají slavnější kolegové v zámoří, plánoval se svými “kamarády od divadla, filmu a seriálů” produkovat kratší, sestříhaná dobrodružství tak, aby byla stravitelnější i pro normální smrtelníky.
Méně stravitelný už byl však fakt, že na produkci a hlavně postprodukci se parta snažila na Startovači vybrat 600 000 korun českých. No a stalo se, co muselo, byť v kampani vybrali i tak úctyhodných 400k. Když už to vypadalo, že celý projekt pověsí na hřebík, zkřížil jim cestu jeden mladý, krásný a ambiciózní redaktor popkulturního online magazínu. A poté ještě majitel Paralelní Polis, kde nyní natáčení probíhá. A tak byl projekt zachráněn.
FÉNIX, KTERÝ POVSTAL Z POPELA
Po pár schůzkách a více než pár pivech bylo rozhodnuto. Stříhaný formát šel k ledu a parta se rozhodla bez uzardění kompletně okopírovat formát a způsob hraní od Critical Rolu. Protože proč vymýšlet kolo, když už existuje ozkoušený a hlavně očividně fungující systém.
A tak už se více jak rok schází čtyřčlenná parta hráčů složená z divadelního herce (Matěj Anděl a.k.a. Mikhailo, lvl5 hraničář), seriálového herce (Matyáš Valenta a.k.a. Bobs, lvl5 zloděj), divadelní scénografky (Zuzana Mazáčová a.k.a. Leila, lvl5 mniška) a divadelní režisérky (Tereza Karpianus a.k.a. Valeriya, lvl5 vidoucí) se svým Game Masterem (Ladislav Karpianus, lvl35 scénárista), kterým v zákulisí sekundují dva technici - Mathy the Střihač a LoneWolf the Zvukař.
Za sebou má tahle krásně nekonzistentní (a přesto funkční) parta už i kompletní kampaň, celou ji můžete zhlédnout na jejich YouTubovém kanále.
DOČASNÝ PŘESUN DO ONLINU
Současná koronténa udělala radost asi málokomu, nedotčeni nezůstali ani samotní Krotitelé. Společné hraní (navíc před diváky) v Paralelní Polis padlo, a tak bylo třeba znovu improvizovat. Spásou se tak stal Aleš Hemer, který své Drakoviny od začátku hrál čistě po “Skypu” a tak pomohl s přechodem do kompletního onlinu i Krotitelům.
Změn ale proběhne více – online kampaň se sice bude odehrávat ve stejném světě a čase, hráči si však do online kampaně vyberou nové postavy. Vzniknou tak dvě paralelní party, které by se prý časem mohly příležitostně potkávat (jak to chce GM udělat, je zatím ve hvězdách).
Čili – ať už jste Krotitele draků sledovali či ne – v pátek 10. dubna ve 20:00 začíná na jejich Twitchi další kampaň. Pro nováčky je výhoda zejména v tom, že se vzhledem k situaci jedná o novou partu a hráči tak začínají defakto od nuly. Respektive od prvního levelu.
SLEDOVAT ČI NESLEDOVAT - TO JE, OČ TU BĚŽÍ
Pokud s Dračákem nemáte vůbec žádné zkušenosti, nebo jste naopak protřelí CR harcovníci, bude pro vás možná trochu problém ke Krotitelům draků naskočit. Epizoda nejde pod dvě hodiny, příběh se navíc odehrává v ne tak úplně obvyklém fantasy světě a boj s technikou je hlavně v úvodních epizodách nepopiratelný.
Na druhou stranu díky tomu, že příběh (z podstaty věci) nespěchá, dá se každá epizoda sledovat po kouscích. Nespornou výhodou je i fakt, že velká část ansámblu si umí nejen hrát, ale umí zároveň i hrát - jsou to herci buď profesně a/nebo vzděláním. V neposlední řadě zážitek umocňuje i vizuál. Ten tvoří autor layoutu Pavel Trávníček, Cyril Gaja, tvůrce všech ilustrací, na které v průběhu hraní narazíte, a zároveň i hromada miniatur, které tiskne a barví sám Game Master. Ten v průběhu hraní zároveň on-line managuje i hudební podkres, což už je jen taková třešnička na dortu. Byť ne vždycky, neb se občas při hraní zasní a pak zapomíná hudbu přepínat.
Krotitelé draků jsou příjemnou kombinací divadla, divadelní improvizace a pen&paper RPG. Nikdo tu neví, jak se situace nakonec vyvrbí, kdo zemře, kdo bude žít a jestli nelehne stream. A sledovat je to prostě zábava.