Jedna z her, která proslavila mechanismus flip-and-write, jsou Kartografové. Tento mechanismus, jak už anglický překlad sousloví napovídá, je založen na otočení nějakého komponentu a následné zakreslení na arch papíru, případně na smývatelnou fólii. Tento mechanismus se může zdát poměrně jednoduchý a snad i pro menší a dětštější deskové hry, ale právě Kartografové ukazují, že se na tomto mechanismu dá postavit skutečně chytrá, zábavná a dokonce i interaktivní moderní společenská hra. Na český trh ji přineslo vydavatelství REXhry. Tato hra se dočkala samostatně hratelného rozšíření Kartografové Hrdinové, které se mělo na pulty obchodů dostat již minulý rok. Stihlo to až v nedávné době a přineslo s sebou jak dotisk původního dílu, tak i sadu map, které přinesou.

Kartografové jsou hrou pro jednoho až sto hráčů. Jde o kosmetickou horní hranici, prakticky stačí, aby každý hráč znal čtyři herní úkoly a viděl na otočené karty, které určují, co je třeba zakreslit do svého archu. Díky tomu je možné hrát hru v podstatě kdekoli, kde je možné kreslit.

Hra tematicky posílá hráče jako kartografy na sever království Nalos, které mají zmapovat. Trvání hry představuje čtyři roční období. Hra pak vypadá tak, že se otočí karta území. Ta obsahuje tetrisoidní dílek a také druh území, z nějž se skládá. Na každé kartě je volba, buďto v druhu území, nebo ve tvaru. Díky tomu se jednotlivé hráčské archy od sebe s postupem hry začínají více a více lišit, jak každý hráč svá rozhodnutí rozdílně prioritizuje. Karta území také obsahuje indikátor času, aby bylo možné dobu jednotlivých kol odpočítávat.

Důvody rozdílných rozhodnutí jsou čtyři úkoly, které v každém kole dávají body jiným územím. Navíc se každé kolo bodují právě dva ze čtyř úkolů, tedy každý úkol je jednou bodován ve dvou různých ročních obdobích. Na hráčích tak stojí rozhodnutí, zdali získat body nyní, nebo je investovat do pozdějších, avšak kratších herních kol?

Další věc, která hráče zajímá, jsou mince. Z některých karet nebo z obklíčení hor přítomných na herním plánu je mohou hráči získat a tím i body do každého ročního období.

Co ale hru činí v rámci herní mechaniky flip-and-write zajímavé, jsou nájezdy potvor. Každé roční období se jedna tato karta přidá do balíčku území. A když se objeví, každý hráč pošle svou mapu sousedovi po levici, případně po pravici, přičemž ten do něj zakreslí potvoráky. Tvar i směr poslání archu je určen kartou. Nejenže tak pečlivě připravovaná a vybarvovaná mapa je zohyzděna zcela odlišným výtvarným stylem, ale také volné potvory přináší na konci každého ročního období záporné body.

Tento princip je vlastní jak původním Kartografům, tak i Kartografům Hrdinům. Ti ale přináší o něco rozmanitější herní možnosti. Například karty s hrdiny umožní hráčům zakreslit na nějaké pole udatného reka a dle vyobrazení na kartě i zakreslit jeho útok. Tím se možnosti, jak s mapou interagovat, o něco zvedají.

Také některé z nových karet přepadení nepřináší jen útrapu, ale i případné bonusy.

Co se mapových rozšíření týká, tak namísto jednoho sta oboustranných map, jako v základních hrách, se zde dočkají hráči jen sedmdesáti pěti. To je také důvod, proč je na krabici omezení nikoli sto, ale "jen" sedmdesát pět, jako maximální počet. Mapy jsou kombinovatelné jak s základními Kartografi, s Kartografi Hrdiny, tak i s jejich kombinací.

První ze tří map představuje Nebblis: Ohňová země. K této mapě jsou přibaleny tři karty lávy. Při jejich vytažení je třeba rozlít lávu buďto ze sopky, nebo z již vyteklé roztavené horniny, čímž může docházet i ke zničení již zanesených dílků mapy. Zničené dílky se označují velkým X a počítá se jako vyplněné území, jen bez příslušnosti s ohledem na bodování. Jak bývá zvykem v tomto typu her, herní pravidla nevyžadují využití gumy na mazání již zanesených údajů. Tematicky se jedná o trpasličí země.

Affril: Země vědění přináší mapu plnou ostrovů. Každý hráč si na začátku vybere dva sousedící ostrovy a poté kdykoli během hry si může za minci odemknout další z ostrovů. Tři karty, které rozšíření přináší, jsou bodové a pracují pochopitelně s touto mapou. Tematicky se jedná o jakési tajuplné ametystové země za na druhé straně magického portálu.

Poslední sada map se jmenuje Podměstí: Do hlubin Sabeku. Mapa má dvě části, nadzemní a podzemní. Hráči musí nové dílky zakreslovat tak, aby vždy tvořily souvislou cestu k bráně. Jinými slovy již hráči nemohou umisťovat nové dílky kamkoliv na mapu, ale musí uvažovat o pokládání nových dílků jiným způsobem. Tematicky se jedná, jak je z názvu patrné, o prozkoumávání tajemných podzemních kobek města Sabek.